Top

برنامه جامع پشتیبانی تحصیلی

تحصیلی

· پانسیون مطالعاتی

· پکیج های تحصیلی

· اردوهای توانمندسازی

· انتخاب رشته نهمی ها

· انتخاب رشته کنکور


برنامه جامع پشتیبانی تحصیلی

در چند سال اخیر روان¬شناسان و متخصصین تربیت کودک و نوجوان متفق¬القول بر این عقیده¬اند که سال¬های پیش از نوجوانی و دوره نوجوانی تأثیری عمیق بر شکل¬گیری شخصیت آن¬ها دارد. این متخصصین همچنین بر تأثیر مستقیم رفتارها، نگرشها و باورهای والدین بر مجموعه عواملی تأکید دارند که در نهایت منجر به موفقیت و پیشرفت دانش¬آموزان می¬شود و یا آن را محدود می-سازد. در بسیاری موارد و به شکلی بسیار شایع، دانش¬آموزانی را می¬بینیم که با وجود داشتن استعدادهای تحصیلی بسیار خوب و پتانسیل پیشرفت بالا، موفقیت چندانی کسب نمی¬کنند و به عبارتی پیشرفت تحصیلی آنها همسو با توانش تحصیلی¬شان پیش نمی-رود. علاوه بر این، با توجه به دوره¬های روان¬شناختی حساس و سرنوشت¬سازی که در هر مرحله از رشد یک فرد به ویژه در دوره کودکی و نوجوانی وجود دارد، چنانچه شرایط برای ظهور توانش و استعدادی در زمان حساس آن مهیا نباشد می¬تواند به سادگی به بهای شکوفا نشدن آن استعداد تمام شود. خدماتی که در ادامه و در قالب مراحلی مستقل اما موازی ارائه می¬شود در راستای بهره-برداری بهینه از حداکثر توانمندی¬های دانش¬آموزان در خلال سال¬های تحصیل در مدرسه است. کانون روانشناسی نوجوان با بکارگیری از اساتید روانشناسی دانشگاه ها ، آماده ارائه این خدمات با توجه به دو محور سنجش و آموزش می باشد.


ضرورت بکارگیری از متخصصان روانشناسی در امور هدایت تحصیلی

 دوران تحصیل دانش آموزان یکی از مهم ترین بخش های زندگی فردی آنها میباشد. دورانی که موجب شکل گیری شخصیت، شکوفایی استعداد های فردی، هدف سازی و پرورش توانایی های کودکان و نوجوانان میگردد. در بسیاری موارد و به شکلی بسیار شایع، دانش¬آموزانی را می¬بینیم که با وجود داشتن استعدادهای تحصیلی بسیار خوب و پتانسیل پیشرفت بالا، موفقیت چندانی کسب نمی¬کنند و به عبارتی پیشرفت تحصیلی آنها همسو با توانش تحصیلی¬شان پیش نمی¬رود. علاوه بر این، با توجه به دوره¬های روان-شناختی حساس و سرنوشت¬سازی که در هر مرحله از رشد یک فرد به ویژه در دوره کودکی و نوجوانی وجود دارد، چنانچه شرایط برای ظهور توانش و استعدادی در زمان حساس آن مهیا نباشد می¬تواند به سادگی به بهای شکوفا نشدن آن استعداد تمام شود. 

اهمیت بررسی های روانشناختی و راهنمایی های تخصصی دانش آموزان با نمایان شدن معضلات نوجوانان بیش از پیش به چشم میخورد. 

دانش آموزانی که با برنامه ریزی درسی نامتناسب با ویژگی های فردی و همچنین انتخاب رشته نامناسب دوران دبیرستان و صرفاً بر مبنای نمره درسی که خود میتواند تاثیر گرفته از تفاوت در تدریس معلمین، یا سوگیری های بی پایه محیطی باشد که موجب نادیده گرفتن استعداد و توانایی وی میشود ، همین مسئله سبب میگردد، دانش آموز در دوران تحصیل با افت بسیاری همراه شود، انگیزه برای مطالعه،  اعتماد به نفس و امید به آینده خود را از دست بدهد که عموماً برای جبران این کمبودها در مسیرهای نادرست مانند انزوا و کناره گیری از جامعه ، روی آوردن به مصرف سیگار، قلیان و مواد محرک ، پرخاشگری و رفتارهای ضد اجتماعی ، دچار شدن به اختلالات اضطرابی و افسردگی ، عضویت در گروهای دوستی نابهنجار و غیره می افتد و  در پس آن با ناکامی و احساس شکست وارد دانشگاه می شود و بی انگیزه به مسیر خود ادامه می دهد و این چنین کل دوران زندگی خود را با احساس پوچی و بیهودگی به پیش می برد.

در این میان خانواده ها با درنظر گرفتن اهمیت این مسئله سالانه هزینه های گزافی را برای پیشگیری و راهنمایی گرفتن از افرادی میکنند که در سطح شهرها و استانها از معروفیت خاصی برخوردارند در صورتی که تخصص روانشناختی نداشته و صرفاً رتبه های برتر کنکور بوده و یا در این زمینه تبلیغات فراوانی داشتند ، مشاوره های غیر تخصصی این افراد موجب گردیده دانش آموز دچار مشکلات فوق الذکر گردند،  مسیر زندگی خود را از دست دهد و در نتیجه آن نه تنها فردی مفیدی در جامعه نبوده بلکه هزینه زیادی را به دولت تحمیل کند. 

برای نمونه چند کیس که دچار این مشکلات بودند و به مرکز مشاوره و روانشناسی مراجعه کردند را به اختصار شرح میدهیم :

- محمد نوجوانی 18 ساله که دوران دبیرستان خود را با تحقیر های بسیار از سمت معلمین و مشاورین سپری کرده ، سبک سخت گیرانه مدرسه ، عدم آموزش روش مطالعه صحیح و متناسب با توانمندیهایش باعث شد علاوه بر افت تحصیلی شدید با کاهش اعتماد به نفس و افزایش اضطراب مواجه شود . دوران سوم دبیرستان و پیش دانشگاهی را با نمرات زیر ده و مصرف ماری جوانا گزراند و در کنکور رشته ریاضی رتبه 38000 را کسب کرد. پس از یک دوره رواندرمانی که مستقیما روی خودباوری ، افزایش انگیزه ، کاهش اضطراب ، آموزش سبک مطالعه صحیح و متناسب با ویژگی های فردی اش توانست علاوه بر ترک سوءمصرف، با کسب رتبه ایی خوب در کنکور، رشته هوا و فضا در دانشگاه امیرکبیر و همچنین متالوژی در دانشگاه علوم تحقیقات پذیرفته شود و در حال حاضر دانشجویی با انگیزه که در حال برنامه ریزی برای اهداف آینده اش میباشد.


- رویا دانش آموز پیش دانشگاهی رشته تجربی، ترم اول درسی خود را زیر نظر یکی از مشاورین تحصیلی معروف گذراند که به دلیل فشارها و تحقیرهای نادرست این مشاور با افت تحصیلی شدید مواجه شد ، با انگیزه ایی بسیار پایین و به اصرار مادر به مرکز مشاوره مراجعه کرد طی یک دوره کوتاه تا زمان کنکور توانست در رشته علوم آزمایشگاهی دانشگاه قبول شود.


فاطمه دانش آموز رشته انسانی سال دوم دبیرستان که در تمام دروس ترم اول نمره مردودی گرفته بود، بی انگیزه و بی اعتماد به نفس تمام وقت خود را با دوستانش به تفریح های متفاوت و استفاده از موبایل و ... میگذراند. پس از مراجعه به مرکز مشاوره تشخیص اختلال نقص توجه داده شد و  طی درمان نوروفیدبک، رواندرمانی و خانواده درمانی توانست ترم دوم را با معدل 18 و ترم اول کلاس مقطع سوم دبیرستان را با معدل 19 سپری کند.

و میلیون ها نمونه دیگر ....

Top