Top

ضرورت آموزش مسائل جنسی به کودکان و نوجوانان-قسمت اول

در عصر جدید موج جدیدی از علم و آگاهی به تمام زوایای زندگی بشر، به ویژه به زندگی کودکان و نوجوانان که آینده سازان هر کشوری هستند راه یافته است.

در این رهگذر و با ورود تکنولوژی های ارتباطی و اطلاعاتی به زندگی کودکان و نوجوانان و اساسا تمامی اقشار و گروه های جنسی و سنی، مردم کشور ما هم با موجی از آگاهی ها و اطلاعات درست و نادرست جنسی و زناشویی مواجه می شوند.

از سوی دیگر پیچیدگی و گسترش روابط انسانی در دنیای معاصر، خود سبب شده است تا چرخش اطلاعات میان افراد به سادگی و با سرعت، رو به افزایش رود و در واقع هر گونه اطلاعاتی که از طریق ابزار های مدرن ارتباطی مانند اینترنت و ماهواره به شخص داده می شود به سرعت از طریق افراد نیز به یکدیگر منتقل گردد.

در این میان آسیب پذیر ترین گروه هدف، به عنوان مخاطبان این وسایل مدرن ارتباطی، کودکان و نوجوانان هستند که کمترین آگاهی و پیش‌زمینه ی ذهنی را در مورد مسائل جنسی دارند و به طور خود به خود نیز کنجکاوی در مورد مسائل جنسی دارند.

تابو بودن صحبت در مورد مسائل جنسی، ناآگاهی والدین از چگونگی صحبت در مورد این موضوع مهم و ناتوانی آن ها در پاسخگویی به برخی سوالات کنجکاوانه کودکان، عدم وجود منابع آموزشی کافی برای والدین و کودکان، همگی سبب نبود آگاهی لازم در کودکان و نوجوانان در زمینه مسائل جنسی شده است.

این برهوت آگاهی، خود باعث انگیزه و علاقه دو چندان در کودکان و نوجوانان شده تا هر اطلاعاتی که در دسترس‌شان است، مانند ماهواره، اینترنت و فضاهای مجازی را به عنوان منابع اطلاعات جنسی دریافت کنند و آن دسته از کودکان و نوجوانانی که به این منابع دسترسی ندارند پاسخ سوالات و کنجکاوی های خود را در میان اطلاعات دوستان و همسالان خود جست و جو کنند.

در این میان اطلاعات نادرستی که دریافت می‌کنند موجب سو رفتار آنان شده و در برخی موارد زمینه را برای انحرافات جنسی فراهم می‌سازد و در بعضی موارد موجب سو استفاده جنسی از کودکان می‌شود که در سلامت جسمی و روانی آن‌ها اثر سوء دارد و حتی در زندگی زناشویی آینده آن‌ها نیز اثرات منفی خواهد داشت.

بیش از 80 درصد اطلاعات موجود در فضای مجازی و حدود 100 درصد از محتوای شبکه های ماهواره ای که به صورت آگاهی های جنسی و تبلیغات موضوعات جنسی عنوان می‌شوند، حتی برای بزرگسالان نیز نادرست و گمراه کننده است و از آنجا که کودکان توانایی لازم برای تشخیص خوب از بد را، آن هم در موضوعاتی که نسبت به آن ناآگاه اند ندارند، در معرض آسیب های ناشی از این اطلاعات گمراه کننده قرار می‌گیرند.

حتی موضوعاتی هم که در این فضاها به درستی عنوان می شود نیز در واقع خطاب به بزرگسالان است و باز هم برای کودکان مناسب نیستند.

برخی پژوهشگران در ایران اظهار داشته اند که هر چند والدین، مربیان و مشاوران مدارس به عنوان عناصر اصلی آموزش محسوب می شوند، اما عدم هماهنگی بین والدین و مدارس در ارائه ی اطلاعات، کم بودن اطلاعات آن ها، باعث شده است تا وسایل ارتباط جمعی همچون رایانه و اینترنت، فیلم و لوح های فشرده جای افراد مسئول در آموزش را گرفته و دوستان و همکلاسی ها منابع قابل دسترس تری تلقی شوند.

 در راستای شرایط آموزه های جنسی که به آن پرداختیم، مرکز مشاوره آترینا در سلسله مقالات تربیت جنسی کودک و نوجوان سعی دارد به همه ی ابعاد و آموزش های جنسی مورد نیاز کودکان و نوجوانان بپردازد تا قدم رو به جلویی برای بهبود وضعیت آموزه های جنسی کودکان و نوجوانان بردارد.

با مرکز تخصصی روانشناسی آترینا در تماس باشید و با شرکت در کارگاه های ویژه والدین (آموزش نحوه انتقال اطلاعات جنسی به کودک و نوجوان) ، از دیدن تغییرات مثبت لذت ببرید.

برای ارتباط با روانشناسان مرکز تخصصی روان شناسی آترینا با شماره های 09196510590 - 02122684075 در تماس باشید.

نویسنده : روزبه باغی-روانشناس بالینی

تهیه شده در دپارتمان مطالعه و تحقیق کانون روانشناسی نوجوان آترینا

Top