Top

ضرورت و اهداف آموزش مسائل جنسی به کودکان و نوجوانان-قسمت دوم

آموزش جنسی یکی از موضوعات مهم در حوزه‌ی تربیت است و در چگونگی شکل گیری شخصیت انسان نقش مهمی دارد و بر افکار، عواطف و رفتار های انسان تاثیرگذار است. 

اگر این آموزش ها دیر هنگام، ناکافی و غیرواقعی باشند، نمی توانند مفید واقع شوند. به همین دلیل چنانچه والدین بتوانند به پرسش ها و کنجکاوی های جنسی فرزندان خود پاسخ های مناسب و سنجیده بدهند، می توانند مانع از انحراف فکری، سرکوب جنسی و مخفی کاری آنان که تبعات بسیار بدی می تواند داشته باشد، شوند.

تحقیقات بسیار زیادی انجام شده است که نشان می دهد آموزش جنسی مناسب، مانع رفتارهای غیرمسئولانه می شود و در واقع اثر بسیار مثبت دارد.

پژوهش های مختلف در سال 2002 نشان می دهد که کودکانی که درباره رشد و بلوغ جنسی خود اطلاعات صحیح و متناسب با توان فکری خود دریافت می کنند، به طور قابل توجهی تجربه‌ی ملموس جنسی خود را از لحاظ سنی به تعویق می‌اندازند. در حالی که کودکانی که به دلایل مختلف، اطلاعات اشتباه، ناقص و واهی دریافت می کنند، یا حتی در ناآگاهی کامل به سر می  برند، در اثر کنجکاوی زیاد برای رسیدن به پاسخ پرسش های خود، در سنین پایین تری دست به تجربیات جنسی می زنند.

توجه داشته باشید اگر کودک با قابلیت آشنایی با مسائل جنسی به دنیا آمده، پس آمادگی پذیرش اطلاعات در مورد مسائل جنسی را نیز دارد، پس لازم است این مسائل را به او آموزش دهید.

بچه خودش بزرگ می شود و یاد میگیره چه اشکال داره؟

آیا تا به حال به آسیب های عدم آموزش فکر کرده اید و اینکه آموزش در سن درست منتقل نشود و ممکن است اطلاعات را در سن بالاتر از منابع دیگر به طور نادرست دریافت کند.



تحقیقی انجام شد از نوجوانان که اطلاعات جنسی را از کجا به دست می آورند؟

9 درصد رسانه (ماهواره، اینترنت)

11 درصد معلم ها

13 درصد والدین

20 درصد کتاب ها

47 درصد دوستان (تاثیر زیادی در اطلاعات دارند)

این تحقیق نشان می دهد والدین و مدارس کار خود را به خوبی انجام نداده اند و اگر اطلاعات از دوستان با اختلاف سنی باشد خطرناک است و با تجربه علائم بلوغ دچار سردرگمی و گاها افسردگی می شود.

تحقیقی نشان می دهد که 36 درصد دختر ها و 11 درصد پسرها بعد وقوع بلوغ شوکه می‌شوند و این شوکه شدن تاثیرات منفی بر نوجوانان دارد.

در انگلستان آموزش جنسی را در دوران ابتدایی شروع می کنند مثل آموزش گل های نر و ماده که لقاح انجام می دهند و گل جدیدی به وجود می اید. کم کم بزرگ تر که شدند جانور ها را برایشان مثال می زنند و با افزایش سن بچه ها آن ها را با بدنشان آشنا می کنند و البته از همان ابتدا مسائل آمیزشی را نمی گویند.

در آموزش جنسی به کودکان و نوجوانان همه مراحل سنی نیاز به آموزش جنسی مخصوص دارد و باید متناسب با سن و شرایط کودک و نوجوان آموزش انجام گردد.

توضیحات فوق نشان از اهمیت و ضرورت آموزش مسائل جنسی به کودکان و نوجوانان است.

به دلیل اهمیت و ضرورت آموزش های مسائل جنسی به کودکان و نوجوانان، مرکز مشاوره آترینا سعی دارد در سلسله مقالات پیش روی، به آموزش مسائل جنسی کودکان و نوجوانان به طور کامل بپردازد.

با مرکز روانشناسی آترینا در تماس باشید و با شرکت در کارگاه های ویژه نوجوانان (آموزش مهارتهای زندگی بر اساس متد 4H) و کارگاه های ویژه والدین نوجوان (فرزندپروری نوجوان و ..) ، از دیدن تغییرات مثبت لذت ببرید.

برای ارتباط با روانشناسان مرکز تخصصی روان شناسی آترینا با شماره های 09196510590 - 02122684075 در تماس باشید.

نویسنده : روزبه باغی - روانشناس بالینی

تهیه شده در دپارتمان مطالعه و تحقیق کانون روانشناسی نوجوان آترینا

Top