Top

چرا تنهایی تا این حد دردناک است؟

یک دختر دانشجو اخیرا با گروه دوستی که پس از مدت‌ها تلاش در دانشکده تشکیل داده بود بحث شدیدی داشت و ارتباط او با آن‌ها قطع شد. مادرش گزارش می‌داد که تاحالا او‌ را تا این حد بهم ریخته ندیده. دختر ساعت‌ها روی‌ تخت دراز می‌کشد، پرخاشگرتر شده بودو علاقه به دیدن کسی نداشت. پس از چند روز شکایت‌‌هایی از دردهای روانتنی از جمله معده درد و‌ سر درد داشت. چرا جدا شدن از دیگرا واکنش فیزیکی و روانی شدیدی در ما برمی‌انگیزد؟

انسان به عنوان موجودی اجتماعی در طی سال‌ها تکامل یاد گرفته است که جدا شدن از گروه‌های اجتماعی و تنها شدن عواقب دردناکی براش دارد تا حدی که بقای او را تهدید می‌کند درنتیجه تمایل بنیادینی در تک تک ما برای نزدیکی و پیوند با دیگران وجود دارد.

روانشناسان طی سال‌ها مطالعه مغز حین و پس از طرد شدن به یافته‌های جالبی رسیدند. دکتر مارک لیری پژوهشگر دانشگاه دوک بیان می‌کند ترس بنیادین ما از فراموش شدن و تنها شدن در پس تقریبا هر کاری که انجام می‌دهیم خود را نشان می‌دهد. مطالعات نقشه‌برداری مغز به این نتیجه رسیدند که دردی که فرد پس از طرد شدن تجربه می‌کند همان نقاط مغزی را فعال می‌کند که نواحی پردازش درد فیزیکی هستند به بیان دیگر برای مغز شما درد فیزیکی و درد ناشی از تنها شدن یکی هستند.

همچنین طرد اجتماعی رفتار پرخاشگرانه را تشدید می‌کند گویی فرد با از دست دادن پیوند اجتماعی با توسل به قدرت می‌خواهد جایگاه پیشین را به دست آورد. علاوه‌براین فرد طرد شده برای پیشگیری از طرد دوباره افسرده و کند می‌شود. در طی زمان فرد تلاش می‌کند عزت نفس آسیب دیده خود را ترمیم کند درنتیجه سیستم توجه و شناخت وی به علایم اجتماعی همچون بیان هیجان در چهره و کلام افراد حساس‌تر می‌شود و مشغله ذهنی بیشتری درباره ارتباط‌جویی خواهد داشت.

پس تعجبی ندارد که شما پس از تعارض و بحثی که با کسی داشتید مدت زمانی از نظر روانی تغییراتی چون خلق پایین، خشم و بیقراری را تجربه کنید اما تجربه مکرر طرد اجتماعی (مثلا شما در محیطی متخاصم هستید که دوستتان ندارند) یا زنده شدن مکرر خاطرات در مورد تنهاا و جدایی در طی زمان صدمه جدی به سیستم ایمنی  سلامت روان شما خواهد زد. در این حیطه حتما به متخصص سلامت روان مراجعه کنید.

برای ارتباط با روانشناسان مرکز تخصصی روان شناسی آترینا با شماره های 09196510590 - 02122684075 در تماس باشید.

تهیه شده در دپارتمان مطالعه و تحقیق کانون روانشناسی آترینا

نویسنده : مرضیه مرتضی زاده-روانشناس بالینی

Top