Top

اعتیاد به خودارضایی در نوجوانان

بسیاری از نوجوان ها، از اینکه دفعات زیادی خودارضایی می کنند ناراحت و ناراضی اند و به دنبال راهی می گردند تا تعداد دفعات آن را کم کنند.

برای کاهش خودارضایی در نوجوان ها باید علت هایی که باعث خودارضایی یا تشدیدش می شود رو بشناسید و مدیریت کنید.

یکی از مهم ترین عامل‌های تاثیرگذار در شدت پیدا کردن خودارضایی در نوجوان ها اضطراب در انهاست و هر چه قدر شدت اضطرابشان بیشتر می‌شود، خودارضایی هم در نوجوان افزایش پیدا می‌کند و خودارضایی تبدیل به راه حلی برای کاهش اضطراب در نوجوان می شود.

پس اول باید با نوجوان گفتگو کنیم و عامل هایی که باعث اضطراب در او می‌شود را بشناسیم و برطرف کنیم. اما همیشه، عوامل بیرونی باعث اضطراب در نوجوان نمی‌شود، بلکه کمبود مهارت‌ها هم می تواند علت اصلی مضطرب شدن آنها باشد.

برای مثال نوجوان اگر مهارت حل مسئله نداشته باشد در مواجهه با مسائل و مشکلات زندگی اش نمی‌تواند راه حل مناسب پیدا کند و نبود این مهارت او را مضطرب می کند و حتی در موقعیت های اضطراب آور به دلیل نبود مهارت حل مسئله، خودارضایی را به عنوان بهترین راه حل، انتخاب می‌کند.

یا مثلا نبود مهارت تصمیم‌گیری باعث می‌شود نوجوان نتواند در دو راهی های زندگی اش به درستی تصمیم بگیرد و در نتیجه مضطرب ‌شود.

یا نداشتن مهارت مدیریت هیجانات سبب می‌شود نوجوان در موقعیت های مختلف توانایی کنترل اضطراب خود را نداشته باشد و برای مدیریت این اضطراب شدید، دست به خودارضایی بزند.

کمبود مهارت اعتماد به نفس و عزت نفس در نوجوان از عوامل دیگر اضطراب آور است که برای کاهش آن به خودارضایی رو می اورد.

یا عدم مهارت ارتباطی باعث می‌شود، نوجوان در ارتباط با افراد دیگر و در موقعیت های اجتماعی مضطرب شود.

میبینید که کمبود بسیاری از مهارت ها در مضطرب شدن نوجوانان تاثیر گذار است و مهارت آموزی، می‌تواند در کاهش و مدیریت اضطرابشان و در نهایت در کنترل شدت خودارضایی آنها نیز موثر باشد.

نکته مهم دیگر در مورد خودارضایی نوجوانان این است که باید خود فرد به جمع بندی و اصلاح رفتار برسد؛ بنابراین باید با نوجوان گفتگوی صمیمانه‌ای انجام شود تا آگاهی پیدا کند و بتواند این مسئله را کنترل کند.

در صحبت های خود با نوجوانتان به او بگویید که خودارضایی در سن او یک مسئله‌ی طبیعی است و بگویید که خودتان هم در این سنین این احساس نیاز را داشته اید و به خوبی می‌توانید شرایط او را درک کنید. اما این را نیز باید بداند که، خودارضایی نیز مثل همه‌ی هیجانات و نیاز‌های ما باید مدیریت شود و حواسش باشد که از حد تعادل خارج نشود، چون زیاده روی و اعتیاد پیدا کردن به خودارضایی به او آسیب خواهد زد.

حواستان باشد در مورد مسئله خودارضایی به فرزندتان احساس گناه ندهید، او را تنبیه نکنید و اطلاعات غلط ندهید.

برای پیشگیری از خودارضایی هم می توانید به موارد زیر توجه کنید:

در بسیاری از نوجوان‌ها، تماشای بسیاری از ویدئوها و عکس های محرک در فضاهای مجازی مختلف مثل اینستاگرام، تلگرام و ... ، باعث تحریک میل جنسی آنها می‌شود و میزان خودارضایی را در آنها بالا می‌برد. به همین دلیل برای پیشگیری و کنترل این مسئله با نوجوان خودتان، دوستانه گفتگو کنید و با همدیگر نسبت به تاثیرگذاری این عوامل شناخت و آگاهی پیدا کنید تا نوجوان برای کنترل تاثیرات آنها راه حلی پیدا کند.

گفتگوهای جنسی بیش از حد در جمع های دوستانه و فکر کردن خارج از تعادل به فانتزی های جنسی از عامل‌های دیگر تحریک کننده میل جنسی در نوجوانان است و با گفتگوی صمیمانه می‌توان به نوجوان این آگاهی را داد که کنترل این فضاها و موضوعات چه قدر می تواند بر مدیریت نیاز جنسی و میزان خودارضایی در آنها موثر باشد. 

داشتن تغذیه ای سالم مثل افزایش مصرف لبنیات و کاهش مصرف گوشت قرمز، غذای سرخ کردنی، فست فود و ادویه‌جات تند در پیشگیری از خودارضایی کمک می کند.

پرهیز از لباس خیلی نرم و خیلی باز برای خواب هم نقش موثری خواهد داشت.

قبل از خواب آلودگی کامل، به تخت خواب نروند و عادت به مطالعه هنگام خواب، به آنها کمک می‌کند تا به مسائل جنسی فکر نکنند.

مطالعات علمی و معنوی را در آنها تقویت کنید زیرا رشد معنوی در تعادل افراد در مسائل اخلاقی نقش موثری دارد. منظور از معنویت، آرامش درونی آدم هاست و هر کسی برای تقویت این آرامش درونی از راهکارها و روش های مختلفی استفاده می‌کند. مثلا یک نفر از طریق آیین های مذهبی مثل نماز، روزه، عبادت و ... برای تقویت بعد معنوی خودش تلاش میکند و یک نفر دیگر از طریق رفتن به طبیعت یا مدیتیشن های روزانه به آرامش درونی دست پیدا می‌کند و همه‌ی این روش‌ها و راهکارها که سبب آرامش درونی در انسان‌ها می‌شوند ارزشمند اند و نقش موثری در تعادل رفتاری ادم‌ها دارند و تقویت بعد معنوی و آرامش درونی در نوجوانان هم کمک بسیاری در مدیریت میل جنسی و خودارضایی آن‌ها می‌کند.

نکته مهم پایانی اینکه، اگر با نوجوان به این تشخیص رسیدید که به خودارضایی اعتیاد پیدا کرده است، در اولین فرصت به متخصص مراجعه کنید.

برای ارتباط با روانشناسان مرکز تخصصی روان شناسی آترینا با شماره های 09196510590 - 02122684075 در تماس باشید.

تهیه شده در دپارتمان مطالعه و تحقیق کانون روانشناسی آترینا

نویسنده : روزبه باغی - روانشناس نوجوان

Top