Top

بررسی رشد شناختی کودکان در دوران مدرسه

رشد شناختی یک فرآیند منحصر به فرد است و مختص هر کودک در سن مدرسه است. گاهی اوقات کودکان در سن مدرسه ممکن است مشکلات شناختی را نشان دهند که می تواند بر یادگیری و رفتار آنها تأثیر بگذارد. برخی از علائم قرمز بالقوه برای رشد شناختی در سن مدرسه عبارتند از:

عدم درک مفاهیم اولیه مانند رنگ ها، اشکال، حروف و اعداد

ناامیدی شدید از وظایف و تکالیف مربوط به مدرسه

ناتوانی در رعایت قوانین بازی یا تکالیف

ناتوانی در تمرکز و انجام کار

کودکان در سن مدرسه که مشکلاتی را تجربه می کنند ممکن است مداخلات، حمایت ها یا مراقبت های مناسبی را از مراقبان و سایر بزرگسالان دریافت نکنند. ممکن است برخی از رفتارها را نادیده بگیریم زیرا فکر می‌کنیم که این رفتارها با تغییرات خلقی مرتبط هستند که اکثر کودکان میانسالی و اولیه نوجوانان در سنین مدرسه تجربه می‌کنند. با این حال، برخی از رفتارها را نباید نادیده گرفت. اینها عبارتند از (مرکز کنترل و پیشگیری و بیماری، 2014):

افسردگی بیش از حد

رفتارهای ضد اجتماعی، یا ناتوانی در ارتباط با همسالان یا قرار گرفتن در گروه همسالان

بازیگری کردن

دشواری درگیر ماندن در یک کار آکادمیک

مهم است که تفاوت بین رفتارهایی که ممکن است برای ما ناامید کننده باشد (مانند گوش دادن به موسیقی با صدای بلند، صحبت کردن، رفتارهای گهگاهی بد خلق) و رفتارهایی که واقعاً آزاردهنده هستند (مانند افسردگی بیش از حد، اعمال ضد اجتماعی، رفتار مخاطره آمیز مضر) را تشخیص دهیم. ). اگر نگران رشد یک کودک در سن مدرسه هستید، نباید این احساسات را نادیده گرفت. اگر نگران رشد کودک هستید، با متخصص صحبت کنید تا بتوانید در مورد مشاهدات خود با او صحبت کنید و در صورت نیاز بر موارد متمرکز شوید. این ممکن است دشوار باشد، اما می تواند در برآوردن نیازهای کودک تفاوت ایجاد کند. با راهنمایی متخصص می توانید اطلاعاتی در مورد رشد معمولی کودکان بدست آورید.

در نهایت، اگر خانواده ها نگران رشد کودک هستند، باید در مورد نگرانی های خود با روانشناس متخصص کودک صحبت کنند. متخصص کودک می تواند غربالگری های رشدی را انجام دهد و در صورت نیاز کودک را به متخصصان ارجاع دهد. 


برای ارتباط با روانشناسان مرکز تخصصی روان شناسی آترینا با شماره های 09196510590 - 02122684075 در تماس باشید.

تهیه شده در دپارتمان مطالعه و تحقیق کانون روانشناسی آترینا

Top