Top

چالش های نوجوانان پس از جدایی والدین

با توجه به افزایش میزان جدایی در دهه های اخیر و چالش هایی که نوجوانان پس از جدایی والدینشان با آن رو به رو هستند ، سبب شد تا ما در این مقاله به موضوع مهم چالش های نوجوانان پس از جدایی والدینشان بپردازیم.

نوجوانان در مقایسه با خردسالان سازش پذیری بیشتری نسبت به مسئله طلاق نشان می دهند. شاید به این دلیل که در این سن نوجوانان استقلال بیشتری پیدا می کنند و ظاهرا به محبت و راهنمایی کمتری خود را نیازمند میبینند. نوجوانان غالبا در چنین موقعیت هایی خود را از پدر و مادر دور نگه می دارند و سعی میکنند زندگی و برنامه های مستقل و جدیدی را دنبال کنند.

یکی از چالش هایی که نوجوانان در ابتدای جدایی با آن رو به رو می شوند احساس فریب خوردگی در آنهاست که برخی از آنان این مسئله را به شکل پرخاشگری نشان می دهند و سعی می کنند از محیط خانه دور باشند.

نکته بسیار مهمی که والدین باید به آن توجه کنند این است که چالش اساسی وقتی در نوجوانان به وجود می آید که آنها دچار تعارضی برای وفاداری به پدر و مادر می شوند و تصور می کنند بین آنها باید یکی را انتخاب کنند که این مسئله باید توسط والدین مدیریت شود.

چالش بعدی نوجوانان ، احساس ناراحتی و نگرانی پس از جدایی و در سال اول جدایی احساس خشم ، ترس و احساس گناه است که در سال های بعدی کاهش می یابد و مهارت مدیریت هیجانات و حل مسئله در این دوران بسیار به آن ها کمک خواهد کرد اما والدین هم وظیفه دارند برای آنها توضیح دهند که تصمیم جدایی والدین ، توسط آن ها گرفته شده و این اطمینان را به نوجوانان بدهند که این تصمیم از حیطه اختیار و کنترل آنها خارج است و هیچ مسئولیتی در قبال این تصمیم به دوش آنها نیست.

از مسائل دیگر نوجوانان پس از جدایی غیبت یکی از والدین (معمولا پدر) یا در دسترس نبودن و کاهش توجه والدین است که خود را به شکل غمگینی ، پرخاشگری و احساس عدم امنیت در نوجوان نشان میدهد.

نکته ای که باید در این مورد والدین توجه کنند این است که نوجوان باید در ترتیب دادن برنامه های دیدار با والدین و نحوه اقامت خود حتما صاحب نظر باشد و در صورت امکان به خواسته آنها توجه شود. بسیاری از نوجوانان ترجیح میدهند با پدر زندگی کنند و اگر امکان قبول آن وجود دارد باید ترتیب اثر داده شود.

عدم حمایت و همکاری پدرو مادر از یکدیگر پس از جدایی و بی اعتبار کردن یک همسر توسط همسر دیگر چالش های بسیاری را برای نوجوانان ایجاد می کند. همکاری پدر و مادر بعد از جدایی شرایط بهتری را برای سازگاری راحت تر نوجوان فراهم می کند.

جا به جایی نقش ها و انجام وظایف والدین توسط بچه ها پس از جدایی نیز تبعات بسیاری را برای نوجوان به دنبال دارد ؛ که پس از جدایی والدین در بسیاری از موارد اتفاق می افتد و تنش هایی مثل تامین امنیت و آرامش ، نیاز به دوستی و محبت و اداره کارهای خانه به عهده فرزندان گذاشته می شود و آنها را با چالش مواجه می کند.

مورد آخری که پدر و مادر ها پس از جدایی با آن مواجه می شوند پیروی مجدد از نظم و قوانین خانه پس از جدایی در نوجوانشان است و برای اینکه نوجوان دوباره بر اساس قانون و قواعد خانه عمل کند به چالش کشیده می شوند.

همه موارد تضیح داده شده از مهم ترین چالش های نوجوانان بعد از جدایی پدر و مادرهایشان است و در مقالات بعدی راهکار های مواجهه با این چالش ها را توضیح خواهم داد.

برای ارتباط با روانشناسان مرکز تخصصی روان شناسی آترینا با شماره های 09196510590 - 02122684075 در تماس باشید.

تهیه شده در دپارتمان مطالعه و تحقیق کانون روانشناسی آترینا

روزبه باغی - روانشناس نوجوان

Top