Top

طلاق والدین و مشکلات یادگیری کودکان

موفقیت تحصیلی حاصل عوامل متعدد اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، محیطی و وراثتی است ولی احتمالا خانواده یکی از موثرترین آن هاست.

تحقیقات مختلف در رابطه با اثرات سوء طلاق بر روی کودکان، اهمیت خانواده به عنوان سنگ زیربنای جامعه و اولین مسیر رشد و شکوفایی استعدادهای کودکان و نوجوانان را نشان می¬دهد.

تاثیر طلاق بر فرزندان بسیار پیچیده است. دوپاره شدن خانواده در اغلب موارد اثرات روحی دراز مدت بر فرزندان می¬گذارد و در پراکنده شدن امکانات خانواده، فرزند را در شرایطی ناگوار و نارسا رها می¬کند.

مشکلات خانوادگی اثر مستقیمی بر آمادگی و توجه دانش¬آموز به درس و تحصیل دارد. وقتی والدین در وضعیت نامطمئن و اضطرابی قرار داشته باشند عدم اطمینان را به کودکان منتقل می¬کنند. چنین کودکانی از آمادگی لازم برای یادگیری و درک مطلب بهره مند نیستند و طبعا ازنظر تحلیل با مشکلاتی مواجه می¬گردند. این کودکان  در کلاس ذهن حضور ذهنی ندارند و نمی¬توانند از توجه و تمرکز کافی برخوردار باشند. اساسا درس را درست درک نمی کنند، آن را درست نیاموخته و تفهیم نشده و به خاطر نسپرده اند و طبعا قادر به بازگو کردن آن نیستند.

علاوه بر این والدین کودکان طلاق مشارکت کمتری در امور مدرسه دارند، این مشارکت محدود باعث می¬شود شناخت کمی از والدین دانش¬آموزان دیگر و همکلاسی¬های فرزند خود داشته باشند. این کاهش مشارکت والدین در روند تحصیلی باعث می¬شود تا والدین نتوانند آسیب¬های تحصیلی فرزندانشان را به نحو مناسب جبران کنند.

نتایج تحقیقات نشان می¬دهد کودکان طلاق در قبال تکالیف درسی کمتر مسئولیت می¬پذیرند و در انجام تکالیف اهمال کاری می¬کنند. همچنین این دانش¬آموزان بیشتر از سایر دانش¬آموزان در دوره¬های آموزشی غیبت می¬کنند.

اگر والدین پس از طلاق برنامه منسجم و منظمی برای رسیدگی به سلامت روان و مشکلات اجتماعی کودکان خود نداشته باشند، سلامت اجتماعی، عاطفی و یادگیری این کودکان می¬تواند برای سالیان متمادی تحت تاثیر طلاق والدینشان قرار بگیرد. با این حال والدین و معلمان می¬توانند در یک هماهنگی و با برنامه¬ریزی دقیق به کودک کمک کنند تا تغییرات را بپذیرد و در جهت مثبت حرکت کند. آن¬ها می توانند پشتیبانی لازم را از کودک به عمل آورند و موقعیت¬های خوبی برای او بسازند. همراهی والدین، معلمان و اولیای مدرسه در کنار بهره گیری از توصیه¬های روانشناس می¬تواند منجر به کاهش چشمگیر پیامدهای ناشی از طلاق والدین بر کودکان و نوجوانان باشد.

برای ارتباط با روانشناسان مرکز تخصصی روان شناسی آترینا با شماره های 09196510590 - 02122684075 در تماس باشید.

تهیه شده در دپارتمان مطالعه و تحقیق کانون روانشناسی آترینا

دکتر شرمین اسمعیلی انور - درمانگر کودک

شهریور 1402

Top