Top

ناراحتی، نگرانی و خشم نوجوانان بعد از جدایی والدین

شیوه‌ی مواجهه با احساسات ناراحتی، نگرانی و خشم نوجوانان بعد از جدایی

در ادامه ی مقالات شیوه‌ی مواجهه با چالش های نوجوان بعد از جدایی والدین، در این مقاله به موضوع احساس ناراحتی، نگرانی و خشم نوجوان بعد از جدایی والدین خواهیم پرداخت.

برای مواجهه صحیح و مناسب والدین با این چالش، نتایج به دست آمده از اطلاعات جمعی در مورد بچه ها و موضوع طلاق به ما نشان می دهد که پدر و مادرها باید بین واکنش فوری و کوتاه مدت بچه ها پس از جدایی و بازتاب های بلند مدت آنها تفاوت بگذارند چون واکنش نوجوان ها در دراز مدت کاملا متفاوت است و بستگی به این دارد که با او در مدت طلاق و پس از جدایی چگونه رفتار می شود.

واکنش نوجوانان درست پس از جدایی اغلب یکسان است و بنابر اکثر پژوهش ها، بعد از جدایی دچار ناراحتی و نگرانی های گوناگون می شوند و در سال اول جدایی احساس خشم، ترس و احساس گناه زیادی در بچه ها ظاهر می گردد که در سال دوم کاهش می یابد.

نوجوانان در مقایسه با خردسالان سازش پذیری بیش تری نسبت به مسئله طلاق نشان می دهند.

نکته ی مهمی که وجود دارد این است که بسیاری از مشکلات رفتاری و مسائل عاطفی به دلیل احساس های ناراحتی و نگرانی هایی است که بچه ها تجربه می کنند.

اما چرا احساس نگرانی و ناراحتی در نوجوان به وجود می اید؟

بخشی از این نگرانی و ناراحتی طبیعی است چون هیچ نوجوانی دوست ندارد والدینش از همدیگر جدا شوند و بخشی دیگر ممکن است به این دلیل باشد که به این نتیجه برسد که رابطه ها پایدار و همیشگی نیست و او هم ممکن است روزی رها شود.

دلیل دیگر به علت شدت وابستگی روحی و عاطفی نوجوان به پدر و مادر است. در یک پژوهش از افراد خواسته شد دردناک ترین یا پیچیده ترین تجربه سنین بلوغ خود را بگویند و نتایج نشان میداد که در سنین بلوغ بالاترین نگرانی در مورد ثبات و ادامه رابطه نزدیک با اطرافیان بود. 

اگرچه در نوجوان نیاز به روابط به مراتب از کودکان کمتر است اما در نوجوانان نیز همچنان این نیاز وجود دارد و طلاق می تواند بسیار نوجوانان را نگران کند و این نگرانی ها به صورت مشکلات رفتاری مانند خواهش ها و زیاده طلبی های بیش از حد، بهانه گیری، پرخاشگری‌های بی‌دلیل و ... نشان داده می شود.

چگونه به نوجوان کمک کنیم تا مسئله طلاق پدر و مادر را بپذیرد و احساس ناراحتی، نگرانی و خشم خود را مدیریت کند؟

1.نوجوان از قبل باید از موضوع آگاه شود

اگرچه برای پدر و مادر واقعا مشکل است به گونه ای منطقی رفتار کنند و بر احساسات خود مسلط باشند اما با این وجود باید نهایت سعی و تلاش خود را بکنند و نوجوان را درجریان طلاق قرار دهند و به او یادآور شوند که پدر و مادر از این به بعد با هم زندگی نخواهند کرد و بگویند که چه زمان هایی پدر و مادر را می‌بینند و این اطمینان را هم  به او بدهند که هر زمان بخواهد می تواند والدین خود را ببیند.

2.در مورد طلاق توضیح دادن 

جدا از اینکه صحبت درباره طلاق یا جدایی چه قدر مشکل است به هر حال باید به گونه ای عنوان شود چون اگر توضیح داده نشود بچه ها خودشان دلیلی برای آن پیدا می کنند و این دلیل تراشی فرزندان، مسائل و دشواری های قابل توجهی برای آنها به وجود می اورد. اگر به نوجوان توضیح روشن و قابل فهمی داده شود خیلی راحت تر مسئله را می پذیرد.

3.مطمئن ساختن نوجوان از ادامه رابطه با پدر و مادر

والدین می توانند ناراحتی و نگرانی های ناشی از جدایی را با گفتن مکرر این مطلب که پدر و مادر او را دوست دارند و همیشه با او هستند و او را تنها نمی گذارند، در او کاهش دهند.

والدین باید به این نکته توجه کنند که بچه ها نیاز دارند این مسئله چندین بار با انها مطرح شود . باید انتظار داشته باشند و قبول کنند که گاهی بچه ها نیاز دارند در مورد طلاق پرسشی را عینا تکرار کنند و اطمینان خاطر را بارها و بارها دریافت کنند.

4.تقویت مهارت مدیریت هیجانات

یکی از مهم ترین عواملی که در کاهش نگرانی و ناراحتی نوجوانان بعد از جدایی موثر است مهارت مدیریت هیجانات است که باید در آنها تقویت شود تا در این شرایط و ادامه ی زندگی بتوانند هیجانات منفی خودشان را به درستی مدیریت کنند و والدین میتوانند با کمک از کارگاه های مهارت زندگی  4H و روانشناس های متخصص این مهارت را در نوجوانان تقویت کنند تا با کمترین آسیب ممکن این شرایط را مدیریت کنند.

در این مقاله به چالش احساس ناراحتی، نگرانی و خشم نوجوانان بعد از جدایی والدین پرداختیم و در مقاله ی بعدی به طور کامل و مجزا احساس گناه در نوجوانان را بعد از جدایی بررسی خواهیم کرد.

برای ارتباط با روانشناسان مرکز تخصصی روان شناسی آترینا با شماره های 09196510590 - 02122684075 در تماس باشید.

تهیه شده در دپارتمان مطالعه و تحقیق کانون روانشناسی آترینا

روزبه باغی - روانشناس نوجوان

شهریور 1402

Top