Top

علت ها، تاثیرات و شیوه ی مواجهه با تعارض مرتبط با وفاداری در نوجوان پس از جدایی والدین

در مقاله قبل در مورد چالش های نوجوانان پس از جدایی والدین صحبت کردیم که حتما آن را مطالعه کنید و گفتیم که یکی از چالش های مهمی که نوجوانان پس از جدایی والدینشان با آن مواجه می شوند تعارض های مربوط به وفاداری است که در این مقاله علت ها، تاثیرات و شیوه ی مواجهه با این چالش مهم را توضیح خواهیم داد.

اکثر پدرها و مادرها پس از جدایی به بچه ها می فهمانند باید بین آنها یکی را انتخاب کنند و با بیان عدم رضایت خود به صورت آشکار و صریح یا زیرکانه و پنهانی تضادی درون فرزند خود ایجاد می کنند. به هر حال به هر طریقی که این فکر را به فرزندتان القا کنید نتیجه اش جز تعارض آسیب زننده نیست چون با این تعارض نزدیک بودن به هر یک به معنی عدم وفاداری به دیگری است و هر فرزندی دوست دارد، هم به پدر و هم مادر نزدیک باشد و اگر مجبور باشد یکی را انتخاب کند رنجیده می شود.

این تعارض باعث می شود نوجوانان گرفتار مسائل عاطفی شدیدی شوند و از این جدال درونی بسیار رنج می برند و طبق تجربه در بسیاری از موارد به شکل دردهای جسمانی مثل درد معده (دلیل پزشکی ندارد) خود را نشان می دهد.

اما چرا والدین بچه ها را وادار به انتخاب می کنند؟

1.خشم داشتن نسبت به همسر سابق

مهم ترین عاملی که در نوجوان تضاد درونی پدید می اورد خشم زن و شوهر نسبت به یکدیگر است و موثرترین راه تلافی و انتقام جویی از همسر سابق دور کردن بچه ها است 

2.حس رقابت میان زوج ها

چون زن و شوهر فکر می کنند اگر نوجوان به آنها توجه بیشتری نشان دهد پدر و مادر بهتری هستند وارد این رقابت با یکدیگر می شوند و اگر بدانند فرزندشان بازنده ی اصلی این رقابت است و از این تعارض آسیب های زیادی می خورند از این رقابت بیهوده دست برمیدارند.

3.موجه جلوه دادن طلاق

احساس مثبت فرزند به همسر سابق احساس گناه را در زن و مرد بیش تر می کند و برای والدین بسیار دردناک است ببینند فرزندشان غمگین است و شوق دیدار پدر یا مادر را دارد. به همین دلیل برای اینکه احساس گناه کمتری داشته باشند مایل اند نوجوانشان رغبتی به دیدار پدر یا مادر نداشته باشد و باور غلط زوج ها این است که فکر می کنند اگر فرزندم دوست ندارد با همسر سابقم ارتباط داشته باشد پس تصمیم من به طلاق صحیح بوده است و این افکار سبب می شود در نوجوان تعارض مرتبط با وفاداری ایجاد کنند.

4.اعمال کنترل کردن

در موارد اندکی والدین به علت نیاز شدیدی که به کنترل کردن فرزندشان دارند، فکر می کنند باید تمام جنبه های زندگی فرزندشان تحت اختیار آنها باشد و این والدین به سختی می توانند رفتاری که در منزل همسر سابقشان اتفاق می افتد را بپذیرند و زمانی که بر فرزندشان کنترل کامل ندارند احساس عدم امنیت می کنند و این موضوع سبب می شود در نوجوان ایجاد تعارض وفاداری کنند.

5.در نهایت بعضی از والدین اشتیاق فرزند به دیدن پدر یا مادر را به عنوان شکست دیگری تلقی می کنند و یک خداحافظی نوجوان احساس شکست و تنهایی را در آنها بیدار می کند و فکر می کنند همه دارند او را ترک می کنند و باعث می شود زیرکانه این پیام را به نوجوان بدهند که اگر می خواهی با پدر یا مادر ارتباط داشته باشی باید مرا رها کنی. البته این احساس پس از جدایی کاملا قابل درک است اما درست نیست با ایجاد کردن تضاد روحی در نوجوان این مشکل را حل کرد.

اما والدین برای جلوگیری از ایجاد تعارض مرتبط با وفاداری چه کاری باید انجام دهند؟

آنها باید از نقش همسر سابق خود به عنوان مربی پشتیبانی کنند و در مقابل فرزند خود همسر خود را تحقیر یا بی اعتبار نکنند و برای این کار نباید جلوی فرزندشان با یکدیگر مشاجره کنند و اگر مسئله ای پیش امد باید دو نفری مسئله را حل کنند.

والدین باید نوجوان را تشویق کنند که همزمان به پدر و مادر نزدیک باشند و با آنها ارتباط داشته باشند.

پدر و مادر باید تعهد و قراردادی با هم بگذارند که از نقش دیگری به عنوان مربی حمایت کنند و از جملاتی که دیگری را بی اعتبار می کند استفاده نکنند. همچنین امکان دیدار ولی دیگر با فرزند

را فراهم کنند و نوجوان را تحت فشار قرار ندهند تا کسی را بر دیگری ترجیح دهد.

هرگونه مسئله ای پیش آمد خودشان بدون دخالت بچه ها حل کنند و وقتی از دست هم عصبانی هستند نوجوان را وسیله قرار ندهند و مسئله را با خودشان حل کنند.

اجرای موارد گفته شده به کاهش تعارض مرتبط با وفاداری در نوجوان، پس از جدایی کمک بسیار زیادی خواهد کرد.

در مقالات بعدی به بررسی راهکارهای سایر چالش های نوجوان پس از جدایی خواهیم پرداخت.

برای ارتباط با روانشناسان مرکز تخصصی روان شناسی آترینا با شماره های 09196510590 - 02122684075 در تماس باشید.

تهیه شده در دپارتمان مطالعه و تحقیق کانون روانشناسی آترینا

شهریور 1402

Top