Top

رابطه فضای سبز با استرس نوجوان

فضای سبز شهری با کاهش استرس روانی  در میان نوجوانان مرتبط است.

مطالعاتی که در سال ۲۰۱۸ انجام شده نشان میدهد فضای سبز شهری باعث کاهش استرس روانی در نوجوانان میشود. استرس نه تنها برای اختلالات روانی مانند افسردگی و اضطراب بلکه برای طیف گسترده ای از بیماری های دیگر از جمله سکته مغزی ، حمله قلبی یک عامل خطر محسوب میشود .

طبق مطالعات اخیر قرار گرفتن در فضای سبز و فراهم آوردن فرصت هایی برای فعالیت بدنی و تعامل اجتماعی استرس روانی را کاهش میدهد. همچنین تحقیقات نشان میدهد که فعالیت در فضای باز و مناطق طبیعی میتواند علائم بیش فعالی را در بین نوجوانان کاهش دهد. تحقیقات نشان داده ساکنان شهر نسبت به افراد ساکن مناطق روستایی از استرس بالاتری برخوردار هستند و نظریه ای در این رابطه ارائه شده که بیان میکند ، به دلیل اینکه انسان ها در محیط های طبیعی تکامل یافته است پس فضای سبز و منظره های طبیعی برای بقا آن ها مطلوب تر است .

به منظور این تحقیق دانشمندان مطالعات زیادی روی افراد مختلف از ملیت های مختلف انجام داده اند . به طور مثال ؛ یک مطالعه روی بیش از ۱۰۰۰۰ فرد در انگلیس بیان میکند زندگی در مجاورت فضای سبز با استرس کمتر همراه است .

و تحقیقاتی در هلند نشان میدهد که استرس روانی و میزان ابتلا به افسردگی و اضطراب در مناطقی که میزان مواجه بیشتری با فضای سبز دارند کمتر است .

همچنین در دانمارک  روی بیش از ۱۱۰۰۰ نفر تحقیقی صورت گرفته که نشان میدهد افرادی که محل زندگیشان بیش از یک کیلومتر از فضای سبز فاصله دارد در مواجهه با اتفاقات  روزمره زندگی استرس بیشتری را تجربه میکنند.


تهیه شده در بخش مطالعات کانون روانشناسی نوجوان آترینا


با مرکز روانشناسی آترینا در تماس باشید و با شرکت در کارگاه های ویژه نوجوانان (آموزش مهارتهای زندگی بر اساس متد 4H) و کارگاه های ویژه والدین نوجوان (فرزندپروری نوجوان و ..) ، از دیدن تغییرات مثبت لذت ببرید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 09196510590 و 02122684075  در تماس باشید.

منبع:

https://doi.org/10.1016/j.landurbplan.2018.02.008

Top