Top

رابطه هدفمندی با افسردگی و رضایت از زندگی در نوجوانان

تحقیقاتی که در سال ۲۰۲۰ انجام شده نشان میدهد هدفمندی در نوجوانان ارتباط مستقیمی با رضایت از زندگی و افسردگی دارد .

یک گروه ازروانشناسان مطالعاتی روی ۳۸۷ دانش آموز تایوانی در مقطع دبیرستان انجام دادند و تاثیر هدف مند بودن و ارتباط آن با رضایت از زندگی و علائم افسردگی را از ابتدای پاییز کلاس دهم تا پایان بهار کلاس یازدهم روی این دانش آموزان بررسی کردند .

نتایج این تحقیقات نشان داد افزایش هدفمندی در افراد باعث افزایش رضایت از زندگی میشود و علائم افسردگی را کاهش میدهد و علاوه بر آن هدف ، انعطاف پذیری افراد را در مواجعه با مشکلات و موقعیت های مختلف افزایش میدهد و عدم هدفمندی گرایش به ناسازگاری را زیاد میکند .

تمام این یافته ها در دختران و پسران یکسان بود و فقط یک تفاوت کوچک وجود داشت و آن این بود که ارتباط منفی بین هدفمندی و افسردگی در دختران بیشتر از پسران بود .

طبق تحقیقات دیگری که در همین زمینه انجام شده .

بسیاری از افراد نمی توانند هدف خود را در دوره نوجوانی مشخص کنند . در بین جوانان بین ۱۲ تا ۲۲ سال ، ۲۰٪ اصلا هدف نداشتند .

۵۵٪ اهداف زندگی را بدون تعهد واقعی و با برنامه مشخصی پیش میبرند و فقط ۲۵٪ دارای اهداف واقعی هستند و برایش برنامه مشخصی دارند.


با مرکز روانشناسی آترینا در تماس باشید و با شرکت در کارگاه های ویژه نوجوانان (آموزش مهارتهای زندگی بر اساس متد 4H) و کارگاه های ویژه والدین نوجوان (فرزندپروری نوجوان و ..) ، از دیدن تغییرات مثبت لذت ببرید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 09196510590 و 02122684075  در تماس باشید.

تهیه شده در بخش مطالعات کانون زوانشناسی نوجوان آترینا

منبع : https://doi.org/10.1016/j.adolescence.2020.01.013 

Top