Top

مراقبت روان در زمان قرنطینه و بعد از آن

با وجود گذشت چندین هفته از شروع قرنطینه به نظر میرسد ، افراد علاوه بر ترس و نگرانی از ابتلا به ویروس درگیر احساسات و هیجانات دیگری هم شده‌اند مانند ترس ، احساس تهی بودن ، بی خوابی ، خشم ، استرس پس از سانحه وسواس و .. که بسیاری از آنها روانی و به علت طولانی  شدن زمان قرنطینه به وجود امده است.

احساساتی که خوشایند نیست و ممکن است باعث اختلال در روند عادی زندگی شود برای بررسی بهتر این شرایط نگاهی به وقایع گذشته می تواند به ما کمک کند تا تاثیرات احتمالی  قرنطینه بر روان افراد را بهتر درک کنیم.

 در  سال ۲۰۰۳ شیوع بیماری سارس باعث در قرنطینه ماندن بسیاری از افراد شد . دریک مطالعه اثرات روانشناختی قرنطینه بر روی تعدادی از افراد در تورنتو و کانادا بررسی شد که ۱۲۹ نفر از این افراد به سوالات طراحی شده ای پاسخ دادند و طبق بررسی این تحقیقات  به این نتیجه رسیدند که  ۲۸/۹ ٪  از افراد دچار اختلال  استرس پس از سانحه و۳۱/۲٪  از پاسخ دهندگان دچار افسردگی شده اند .

در این روز ها هریک از ما برداشت های متفاوتی از شرایط پیش آمده داریم که این برداشت‌ها احساسات ما را شکل می دهند این برداشت‌ها در افراد مختلف متفاوت است برخی افراد به دلایل گوناگونی می توانند راحت تر با قرنطینه خانگی کنار بیایند مثلا افراد انعطاف پذیر تر احتمالاً مهارت هایی دارند که به آنها کمک می کند تا زمان خود را مدیریت کنند که این کار باعث میشود قرنطینه تاثیر منفی کمتری بر روان شان داشته باشد یا مثلاً ماندن در قرنطینه  برای افراد درونگرا راحت‌تر از افراد برون گرا است بنابراین افکار و احساسات ما با هم در ارتباط هستند .

حال ، ما میتوانیم دراین ایام برای جلوگیری از آسیب  احتمالی قرنطینه بر روان و سازگاری بیشتر با شرایط ،

 ۱_افکار و احساسات و رفتارهای روزانه خود را بنویسیم و ببینیم چگونه آنها روی هم تاثیر می گذارند.

حال خود را در روزهایی که فعال هستیم و روزهایی که منفعل و بی حوصله هستیم با هم مقایسه کنیم.

۲_برنامه ریزی کردن : بهتر است برای کارهای روزانه خود برنامه ریزی کنیم و خود را موظف به نجام انها کنیم منتظر نباشیم حوصله مان سرجایش بیاید هر چه فعال‌تر باشیم بیشتر حوصله خواهیم داشت.

برنامه ریزی  کردن می تواند  بهره‌وری و عادی بودن اوضاع را برای ما ایجاد کند و به کاهش اضطراب کمک می کند.

۳_مراقبت از سلامت جسمی : رعایت برنامه غذایی ، خواب کافی ، ورزش روزانه می تواند تاثیر بر سلامت روحی و روانی داشته باشد.

مدیتیشن و یوگا به حفظ تعادل روحی افراد کمک می‌کنند.

۴_ارتباط اجتماعی و روابط بین فردی خود را قطع نکنیم : انسانها موجوداتی اجتماعی هستند و برای سلامت روان به ارتباطات اجتماعی نیاز دارند بنابراین در این روزها که در قرنطینه هستیم می توانیم با استفاده از تکنولوژی با دوستان و آشنایان خود ارتباط برقرار کنیم.

و با حتی میتوانیم یک فعالیت مشترک را در این  روز ها از راه دور با هم انجام دهیم.

و در آخر ؛

ویروس کرونا را جدی بگیریم و با رعایت نکات بهداشتی از خودمان و عزیزانمان محافظت کنیم اما فراموش نکنیم  سلامت روان هم به اندازه سلامت جسم مهم است وسلامت جسم بدون سلامت روان قابل تعریف نیست پس در این روز ها بیشتر به روانمان اهمیت دهیم و نگذاریم نا امیدی ، افسردگی و ترس ما را از پای دربیاورد.

و یادمان بماند ؛ گر چه منزل بس خطرناک است و مقصد بس بعید

هیچ راهی نیست کان را نیست پایان غم مخور


با مرکز روانشناسی آترینا در تماس باشید و با شرکت در کارگاه های ویژه نوجوانان (آموزش مهارتهای زندگی بر اساس متد 4H) و کارگاه های ویژه والدین نوجوان (فرزندپروری نوجوان و ..) ، از دیدن تغییرات مثبت لذت ببرید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 09196510590 و 02122684075  در تماس باشید.

تهیه شده در دپارتمان مطالعات کانون روانشناسی نوجوان آترینا
گردآورنده : پریسا الوندی
منابع :
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3323345/

مراقبت های روانشناختی در قرنطینه خانگی نوشته دکترپرستو امیری

Top