Top

ما بعد از قرنطینه (این مطلب را حتما بخوانید)

این روز ها دنیا درگیر کرونا است، تعدادی جان خود را از دست می دهند وتعدادی با شکست کرونا به زندگی باز می گردند. این بیماری واگیر دار پیامد ها و آسیب های روانی بر جای خواهد گذاشت و ما باید آمادگی لازم برای رویارویی با این آسیب ها و مراقبت از سلامت روانمان را داشته باشیم.

با توجه به اینکه" گذشته"، یک پیش آگهی است، بهتر است که نگاهی به بدترین بیماری قرن گذشته، "آنفولانزای اسپانیایی"  بیندازیم زیرا می توانیم براساس پیامد های این بیماری همه گیر، پیش بینی های مشابه را داشته باشیم.

آنفولانزای اسپانیایی 39 میلیون نفر از جمعیت جهان را از بین برد. عده ای آن را "سناریوی بدترین حالت" برای کرونا می دانند. بسیاری از بازماندگان این آنفولانزا به اختلال اضطراب، افسردگی عمده، هراس اجتماعی، استرس ناشی از حادثه، احساس مداوم عدم امنیت برای خود و عزیزان، اختلالات خواب، احساس رهاشدگی و ... مبتلا شدند.

احتمالا کرونا نیز همچین پیامد هایی خواهد داشت. روانپزشکی معتقد است بعد از همه گیری کرونا، عده ای به "سندروم کرونا" مبتلا خواهند شد. این افراد از آلوده شدن ترس دارند، از تاثیرات اجتماعی و اقتصادی کویید 19 نگران هستند، کابوس های کرونا ویروس دارند، در نزدیکی به بیگانگان احتیاط می کنند و از اینکه ناقل ویروس باشند می ترسند. بنابراین می توانیم پیش بینی کنیم که این بیماری همه گیر، اثرات روانشناختی عمیق بر افراد خواهد گذاشت.

برای آمادگی و مراقبت از سلامت روان خود و عزیزانمان، می توانیم اقداماتی انجام دهیم:

_ با مهارت همدلی در خانواده می توانیم یک محیط امن و اطمینان بخش را فراهم کنیم.

_ هنگامی که ذهنمان درگیر فعالیت های شبه فکری مثل نشخوار، خیالبافی و وسواس فکری می شود که هیچ محصولی ندارد، می توانیم از تکنیک شناختی رفتاری "توجه برگردانی" بهره بگیریم؛ یعنی ذهنمان را معطوف به کار های روزانه کنیم.

برای نمونه؛ وقتی نشخوار، خیالبافی یا وسواس فکری، ذهنمان را درگیر کرد، برویم غذا درست کنیم.

_ تکنیک مفید دیگر، تکنیک "سود و زیان" می باشد؛ بررسی کنیم در روز چقدر فعالیت های شبه ذهنی می کنیم، زیان ها و سود های این فعالیت های شبه فکری را برای خود بررسی کنیم و پس از آنالیز آن ها تصمیم بگیریم که به این فعالیت ها ادامه بدهیم یا ندهیم.

 برای نمونه میتوانیم از خود بپرسیم؛ در روز چقدر به این موضوع (مثلا ترس از بیمار شدن) فکر می کنیم؟(مثلا 3 ساعت)،  این فکر کردن تا حالا چقدر برایمان سود داشته؟ 

زیان های این فکر کردن چیست؟(مثلا شب خوابمان نمی برد)

اگر ذهنمان به ما حق انتخاب بدهد که میتوانیم نشخوار کنیم و میتوانیم نکنیم، کدامیک را انتخاب می کنیم؟

_ " تکنیک آرام سازی " ویا ریلکسیشن نیز برای کنترل اضطراب بسیار مفید است. برای نمونه یکی از تکنیک های ریلکسیشن؛ منقبض کردن عضلات به مدت 6 ثانیه و سپس منبسط کردن آن ها به مدت 15 ثانیه می باشد که بعد از هر انبساط می توانیم یک کلمه ی کلیدی آرامشبخش القایی به خود بگوییم. مثلا آروم باش، شکر و ... .

_ در این شرایط ما باید پذیرش و سازگاری داشته باشیم؛ یعنی واکنش های هیجانی خود را که در این شرایط طبیعی هستند، مدیریت کنیم. ما باید به مفهوم "اینجا و اکنون" توجه کنیم و آن را به خانواده و عزیزانمان آموزش دهیم.

تهیه شده در دپارتمان مطالعات کانون روانشناسی نوجوان آترینا

این مطالب حاصل مطالعات و ترجمه مقالات دانشگاهی می باشد.


با مرکز روانشناسی آترینا در تماس باشید و با شرکت در کارگاه های ویژه نوجوانان (آموزش مهارتهای زندگی بر اساس متد 4H) و کارگاه های ویژه والدین نوجوان (فرزندپروری نوجوان و ..) ، از دیدن تغییرات مثبت لذت ببرید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 09196510590 و 02122684075  در تماس باشید.

نویسنده : فاطمه رازی

Top