Top

بی اشتهایی عصبی

در بی اشتهایی عصبی، جوانان به خاطر ترس وسواسی از چاق شدن به خود گرسنگی میدهند. تقریبا 1 درصد دختران نوجوان امریکای شمالی  و اروپای غربی به این اختلال مبتلا هستند. در طول نیم قرن گذشته موارد بی اشتهایی عصبی افزایش یافته و تحسین فرهنگی لاغری خانمها به ان دامن زده است . بی اشتهایی عصبی در تمام گروه های دارای جایگاه اجتماعی-اقتصادی به طور برابر شایع است .

افراد مبتلا به بی اشتهایی عصبی تصویر بدن بسیار تحریف شده ای دارند. حتی بعد از اینکه انها شدیدا کم وزن شده باشند باز هم خود را خیلی سنگین تصور می کنند. اغلب انها آنچنان رژیم خود خواسته ای می گیرند که در پاسخ به گرسنگی از خوردن اجتناب می کنند و برای کاهش وزن خود شدیدا ورزش میکنند. افراد مبتلابه بی اشتهایی عصبی برای رسیدن به لاغری بین 25 تا 50 درصد از وزن خود را کاهش میدهند . چون چرخه قاعدگی طبیعی تقریبا به 15 درصد چربی بدن نیاز دارد نخستین قاعدگی روی نمیدهد یا دوره های قاعدگی متوقف میشوند .

سو تغذیه موجب رنگ پریدگی شکنندگی و رنگ باختن ناخن ها مو های تیره نرم در سراسر بدن و حساسیت شدید نسبت به سرما می شوند. اگر سوءتغذیه ادامه یابد عضله قلب کوچک میشود- کلیه ها از کار می افتد و اسیب مغزی جبران ناپذیر و از دست دادن تراکم استخوان روی میدهد . تقریبا 6 درصد بیماران مبتلا به بی اشتهایی عصبی در اثر عوارض جسمانی یا خودکشی میمیرند. فشار های درون فرد – خانواده و فرهنگ موجب بی اشتهایی عصبی میشود .

بسیاری از افراد مبتلا به بی اشتهایی عصبی معیار های ایده آل  برای رفتار و عملکرد خود دارند ، از ارتباط  صمیمانه خارج از خانواده خودداری میکنند . در نتیجه این دختر ها از چند نظر دختر های ایده الی هستند دانش اموزان ممتازی که مسول و خوش رفتار نیز هستند . اما همان گونه که قبلا اشاره کردیم تصور جامعه از( لاغری زیباست) نیز در تصویر بدن نامناسب دختر هایی که زود بالغ میشوند و بیشتر در معرض خطر بی اشتهایی عصبی قرار دارند دخالت دارد . علاوه بر این تعامل های والد- نوجوان مشکلاتی را در ارتباط با استقلال نوجوانان اشکار میسازند. معمولا مادر های این دختر ها در مورد ظاهر بدن و پیشرفت و مقبولیت اجتماعی انتظار بالایی دارند و بیش از حد محافظت کننده و کنترل کننده هستند. پدرها از لحاظ عاطفی فاصله گیر هستند . دختر های مبتلا به بی اشتهایی عصبی بجای اینکه بی پرده سر پیچی کنند این کار را بطور غیر مستقیم انجام میدهند _یعنی لجوجانه کمال را در پیشرفت و رفتار های قابل احترام و لاغری دنبال میکنند. با این حال معلوم نیست که ایا روابط والد – فرزند ناسازگارانه مقدم بر این اختلال است در پاسخ به ان روی میدهد یا هر دوی انها. چون دختر های مبتلا به بی اشتهایی عصبی معمولا انکار میکنند که اصلا مشکلی وجود دارد .

درمان رایج عبارتند از: خانواده درمانی، رواندرمانی و دارو درمانی

افراد مبتلا به این اختلال معمولا از هوشبهر عادی یا حتی بالاتر بخوردارند و اکثرا با نشاط و هیجانی و مستعد و خودرای و لجباز هستند و بدون علت مشخصی از خوردن غذا امتناع میکنند ولی جنب و جوش و فعالیتی عادی دارند و مریض به نظر نمی ایند. بعضی اوقات کودک یا نوجوان به محض صرف اندکی غذا دچار استفراغ میشوند و موقعی که بیماری شدید نیست به خوردن کمی نان و اب و مواد غذایی ساده اکتفا میکنند . کاهش وزن بدن به سرعت پیش می اید لاغری و رنگ پریدگی در عرض چند روز مشخص میگردد. در موارد شدید اگر درمانی صورت نگیرد به علت کم شدن پتاسیم خون و تغییرات در نوار قلبی- لاغری عضلات قلب- کم شدن جریان خون قلب حتی ممکن است به مرگ منجر شود. ولی خوشبختانه با روش های جدید درمانی و داروهای ارامشبخش و ضد افسردگی و انتی هیستامین های با اثر ضد سروتونینی قوی این بیماران قابل درمان هستند و بهترین علامت بهبود و بازگشت عادت ماهیانه و افزایش تدریجی وزن و برگشت اشتها به حال عادی و از بین رفتن احساس فشار در معده و نگرش از تصویر و خود مشغولی بدنی است . پس از درمان دوره ی بحران بیماری باید عللی که منجر به بروز بیماری شده اند برطرف کرد و با روان درمانی و خانواده درمانی تصورات نادرست درباره ی چاق بودن و ترس از افزایش وزن را از بین برد.

گردآوری شده در دپارتمان مطالعات کانون روانشناسی نوجوان آترینا

با مرکز تخصصی روانشناسی آترینا در تماس باشید و با شرکت در کارگاه های ویژه نوجوانان (آموزش مهارتهای زندگی بر اساس متد 4H) و کارگاه های ویژه والدین نوجوان (فرزندپروری نوجوان و ..) ، از دیدن تغییرات مثبت لذت ببرید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 09196510590 و 02122684075  در تماس باشید.

Top