Top

کنترل ترشح هورمون در بدن از راه دور

طبق تحقیقاتی که دانشمندان در سال ۲۰۲۰ انجام دادند؛ سطح غیر طبیعی هورمون های استرس مانند آدرنالین و کورتیزول با انواع اختلالات سلامت روان از جمله افسردگی و اختلال اضطراب پس از سانحه مرتبط است ،( کورتیزول یکی از هورمون های بدن است که توسط غده آدرنال یا فوق کلیه ترشح می شود ، ترشح کورتیزول در جریان واکنش بدن به استرس در سطح بالای صورت می گیرد و به آن《هورمون استرس》 نیز گفته می شود) محققان ام آی تی با استفاده از نانوذرات مغناطیسی راهی را برای کنترل از راه دور این هورمون ها از غدد فوق کلیوی طراحی کرده‌اند. آنها می‌گویند این رویکرد به دانشمندان کمک می‌کند تا اطلاعات بیشتری در مورد چگونگی تاثیر ترشح هورمون بر سلامت روان کسب کنند و در نهایت می‌توانند راهی جدید برای درمان اختلالات مرتبط با هورمون ها ارائه دهند .

برای دستیابی به کنترل ترشح هورمون یک گروه از دانشمندان نانوذرات مغناطیسی تخصصی تولید کرده‌اند که می‌تواند به غدد فوق کلیوی تزریق شود ، در این صورت هنگامی که فرد در معرض میدان مغناطیسی ضعیف قرار بگیرد ذرات کمی گرم می شوند و همین باعث ترشح هورمون می شود. از این روش می‌توان برای تحریک اندام مورد نظر در اعماق بدن با حداقل تهاجم  استفاده کرد.

 این نانوذرات از مگنتیت ساخته شده است،  نوعی اکسید آهن که کریستال های مغناطیسی ریزی را در حدود ۱/۵۰۰۰ ضخامت موی انسان را تشکیل می دهد دانشمندان این نانوذرات را به موش ها تزریق کردند و دریافتند که این ذرات می توانند مستقیماً به غدد فوق کلیوی تزریق شود و حداقل ۶ ماه در آنجا بمانند.

آنها از این روش استفاده کرده اند تا بررسی کنند که چگونه هورمون آزاد شده در  استرس پس از سانحه و سایر اختلالات تاثیر می گذارد .

دانشمندان معتقدند که این روش جایگزین بسیار کم تهاجمی درمقابل روش‌هایی مانند کاشت یک وسیله پزشکی که برای تحریک الکتریکی در اندامهایی مانند غدد فوق کلیوی قرار میگیرد است  یکی دیگر از زمینه هایی که این استراتژی می تواند نوید بخش آن باشد درمان درد است زیرا کانال های یونی حساس به گرما اغلب در گیرنده ها دریافت می شوند و دانشمندان  امیدوارند این روش جایگزین خوبی  به جای داروها و کاشت ها برای درمان درد باشد.

تهیه شده در دپارتمان مطالعات کانون روانشناسی نوجوان آترینا

مترجم : پریسا الوندی 

منبع : https://www.sciencedaily.com/releases/2020/04/200417212933.htm 

با مرکز تخصصی روانشناسی آترینا در تماس باشید و با شرکت در کارگاه های ویژه نوجوانان (آموزش مهارتهای زندگی بر اساس متد 4H) و کارگاه های ویژه والدین نوجوان (فرزندپروری نوجوان و ..) ، از دیدن تغییرات مثبت لذت ببرید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 09196510590 و 02122684075  در تماس باشید.

Top