Top

رهبری چیست؟ چرا رهبری را آموزش می دهیم؟

برای داشتن زندگی شاد و رضایتمندانه در جامعه، افراد باید بتوانند برای رسیدن به اهدافشان به خود و دیگران کمک کنند. مهارت های لازم برای مسئولیت پذیری در فعالیت های شخصی و همکاری با افراد دیگر در رسیدن به اهداف جمعی و فردی، مهارت های رهبری نام دارند. 

ممکن است این سوال ایجاد شود که ما چگونه می توانیم مهارت های رهبری را یاد بگیریم؟ ما می توانیم آن ها را با مشاهده و گوش سپردن به دیگران و همچنین با تجربه و تمرین رفتار های رهبری یاد بگیریم. آموزش می تواند به گونه ای طراحی شود که فرصتی برای مشاهده و تمرین رفتار های رهبری به ما ارائه دهد. در ابتدا ما بر انجام این اقدامات در موقعیت های خاص تمرکز می کنیم و سپس این رفتار ها برایمان راحت و طبیعی می شوند و به سادگی مهارت های رهبری را در طول زندگی به کار می گیریم. به کار گرفتن مهارت های رهبری ممکن است برای بعضی افراد دشوار باشد. به خصوص برای کودکان که تجربه کمی در رهبری یک گروه دارند.

زمانی که جوانان مهارت های شخصی و بین فردی را آموختند، می توانند مهارت های پیشرفته تر را یاد بگیرند و در نهایت می توانند به گروهی دیگری راهنمایی بدهند.

در برنامه های 4H اعضای آن می توانند رهبری را به راحتی یاد بگیرند و تمرین کنند. آن ها می توانند در صورت تسلط بر مهارت های اولیه، کار های پیچیده تری را انجام دهند.

جوانانی که در برنامه 4H رهبری را می آموزند قادر خواهند بود:

-با همکاری و دریافت پشتیبانی از یک فرد کمک کننده مهارت های رهبری خود را بهبود بخشند.

-بیاموزند که تجربیات رهبری را توصیف و تحلیل کنند و اصول یادگرفته شده را در موقعیت های دیگر هم به کار ببرند.

-مهارت های رهبری را از طریق سه سطح از مهارت های شخصی، تا مهارت های درون گروهی و گروه های بزرگتر بیاموزند.

رهبری یک تفکر، احساس و انجام یک برنامه است. پروژه ی رهبری در برنامه ی 4H به گونه ای طراحی شده است که برنامه ای پیشرونده و مداوم باشد. 

راه هایی برای مشارکت جوانان در پروژه ی رهبری در برنامه ی 4H

-پروژه ی رهبری به گونه ای طراحی شده است که برای اعضای 4H یک پروژه ی فردی باشد. طی جلسات شما می توانید به طور جداگانه به اعضا کمک کنید و سپس می توانید آن ها را در انجام فعالیت های گروهی هدایت کنید. 

-راهنمایی شما هنگامیکه اعضا فکر می کنند چگونه فعالیت های مهارت های رهبری و آموخته های آنها در زندگیشان به کار گرفته می شود، بسیار مفید خواهد بود. آن ها را تشویق کنید تا هنگام حضور در جلسه کارهایی را که در لیست برنامه ریزی خود ثبت کردند، انجام دهند.

-به اعضا کمک کنید تا یاد بگیرند که توانایی های رهبری می توانند بسیار جذاب باشند و به یادگیری مهارت های جدید کمک کنند.

شما باید اعضا را تشویق کنید تا از والدین، مشاور مدرسه یا سایر بزرگسالانی که می توانند راهنمایی لازم را انجام دهند، کمک بگیرند. به بیان دیگر آن ها را در یافتن کمک یاری دهید.

شما می توانید با هدایت گروه خود یا تنها با کمک به یکی از اعضا، گروهی را که فعالیتی را انجام می دهد راهنمایی کنید. از اعضا بخواهید تا به صورت مشترک کار کنند و به یکدیگر کمک کنند.

بعضی از کانون ها دریافتند که کمک اعضای قدیمی تر به اعضای جدید می تواند بسیار مفید باشد. برخی دیگر معتقدند که همسالان می توانند در کمک به یکدیگر موثر باشند. این گونه فعالیت ها حتی می توانند به عنوان یک پروژه ی خانگی مفید باشند. انجام فعالیت ها با یکدیگر باعث می شود که خانواده در برقراری ارتباط و بحث در مورد مباحثی که به رشد و یادگیری اعضا کمک می کند مشکلی نداشته باشند.

با مرکز تخصصی روانشناسی آترینا در تماس باشید و با شرکت در کارگاه های ویژه نوجوانان (آموزش مهارتهای زندگی بر اساس متد 4H) و کارگاه های ویژه والدین نوجوان (فرزندپروری نوجوان و ..) ، از دیدن تغییرات مثبت لذت ببرید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 09196510590 و 02122684075  در تماس باشید.

تهیه شده در دپارتمان آموزش مهارتهای زندگی 4H کانون روانشناسی نوجوان آترینا

منبع : https://digitalcommons.unl.edu/cgi/viewcontent.cgi?referer=https://www.google.com/&httpsredir=1&article=5886&context=extensionhist

Top