Top

نوجوانی و تغییرات خلقی

بعضی روزها ممکن است نوجوان شما شاد و هیجان زده باشد و در بعضی اوقات ممکن است ناراحت و بی انرژی باشد . این یک قسمت عادی از زندگی نوجوانان است به همان صورتی که ممکن است برای بزرگسالان اتفاق بیوفتد.

ممکن است متوجه شوید که نوجوان شما فراز و نشیب های هیجانی بیشتری را نسبت به گذشته دارد این حالت ها ممکن است به دلایل مختلف جسمی ، روانی ، عاطفی و اجتماعی باشد و شما غالبا نمی توانید علت تغییرات خلقی آنها را متوجه شوید و در این شرایط رابطه شما با فرزندتان در حال تغییر است.

در این زمان نوجوانان نیاز به حریم خصوصی خود دارند و این امر برای آنها بسیار مهم است.

این شرایط نشان دهنده مشکل داشتن از نظر عاطفی برای نوجوانان نیست بلکه فرزند شما در حال رسیدن به بلوغ و مستقل شدن است.

چرا نوجوانان دچار فراز و نشیب های خلقی می شوند:

-عوامل جسمی 

نوجوانان در دوران نوجوانی دچار تحولات جسمی زیادی می شوند. بدن آنها در حال تغییر است که ممکن است همین امر باعث شود که خجالت بکشند یا این امر که زمان بیشتری در حریم خصوصی خود باشند وعامل دیگر آن نیاز نوجوانان به خواب بیشتر است که بین 8-10 ساعت در شب است.

-عوامل مغزی

مغز نوجوانان در اوایل دهه 20 همچنان در حال پیشرفت است. قشرجلوی مغز نزدیک به نواحی مسئول تنظیم و کنترل احساسات است. این بدان معناست که نوجوانان کنترل برخی از احساسات خود را دشوار تر بدانند.

-عوامل اجتماعی و عاطفی

افکار جدید ، احساسات جدید، دوستان جدید و مسئولیت های جدید همه اینها بر احساس نوجوان شما تاثیر می گذارد. نوجوان شما در این زمان در حال حرکت به سمت استقلال یاد می گیرد که چگونه مشکلات بیشتری را به تنهایی حل کند. شرایط استرس زا در خانواده می تواند بر روحیه فرزند شما تاثیر بگذارد.

-هورمون ها

هورمون ها نقش مهمی در خلق و خوی نوجوانان دارد.هورمون های جنسی بر مغز نوجوانان تاثیر میگذارد و منجر به بروز مشکلات خلقی در آن ها می شود .هورمونی که در بزرگسالی منجر به آرامش در فرد می شود در نوجوانی منجر به اضطراب می شود. ( Thp)

 شما میتوانید به نوجوان خود در این زمان کمک کنید:  

-اولین مورد شناخت چیزهایی است که فرزند شما قبلا از آن لذت می برد که ممکن است ورزش تیمی مورد علاقه ، گذراندن وقت با دوستان قدیمی ،گوش دادن به موسیقی ، طراحی ، ایجاد محتوای دیجیتالی خودش و غیره باشد. پیگیری این فعالیت ها به فرزند شما کمک می کند تا احساس امنیت کند و زمینه ای را فراهم می آورد که بتواند برای کشف علایق جدید از آن استفاده کند.

-با نوجوان خود در ارتباط باشید . در ارتباط ماندن و گوش دادن فعالانه به آنچه در زندگی فرزند شما اتفاق می افتد به شما کمک می کند تا راحت تر بر روی محرک هایی که باعث تغییرات خلقی آنها می شود مسلط شوید.

-حل مسئله: حل مسئله یک مهارت خیلی مهم است که نوجوان شما با تمرین بهتر از آن استفاده می کند.

با قرار دادن وقت و انرژی در توسعه مهارتهای حل مسئله فرزندتان این پیام را ارسال می کنید که از فرزندتان در تصمیم گیری هایی که بر زندگی وی تاثیر می گذارد قدر دانی می کنید.

با مرکز تخصصی روان شناسی آترینا در تماس باشید و با شرکت در کارگاه های ویژه نوجوانان (آموزش مهارتهای زندگی بر اساس متد 4H) و کارگاه های ویژه والدین نوجوان (فرزندپروری نوجوان و ..) ، از دیدن تغییرات مثبت لذت ببرید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 09196510590 و 02122684075  در تماس باشید.

تهیه شده در دپارتمان مطالعات کانون روانشناسی نوجوان آترینا
مترجم:پرستو ثابتی
January2020

منبع:
https://www.verywellfamily.com/

Top