Top

مهارت تاب آوری

چالش های روزمره و حوادث آسیب زا مانند مرگ یک دوست عزیز، یک تصادف در زندگی  و یا یک بیماری جدی و ... ، زندگی افراد را تحت تاثیر قرار می دهد و سیل افکار، احساسات شدید و عدم اطمینان را به وجود می آورد. اگرچه این وقایع ناگوار بسیار دردناک و دشوار هستند، اما جنبه های بسیاری از زندگی شما وجود دارد، که می توانید با آنها بر شرایط تسلط یابید، اصلاح شوید و رشد کنید و این نقش انعطاف پذیری یا تاب آوری است.

تاب آوری، فرایند انطباق یا سازگاری خوب در مقابل ناسازگاری، تروما، فاجعه، تهدیدات و استرس است.

انعطاف پذیری نه تنها به شما کمک می کند تا از شرایط دشوار عبور کنید، بلکه این توانایی را به شما می دهد تا در طول مسیر رشد کرده و حتی زندگی خود را نیز بهبود بخشید.

در حالی که برخی عوامل ممکن است بعضی از افراد را نسبت به سایرین انعطاف پذیر تر کند، انعطاف پذیری لزوما یک ویژگی شخصیتی نیست که فقط برخی از افراد از آن برخوردار باشند. تاب آوری شامل رفتار، افکار و اعمالی است که هرکس می تواند یاد بگیرد و رشد کند.

نکته مهمی که باید به آن توجه داشت این است که؛ اگرچه ممکن است نتوانید همه ی شرایط زندگی خود را کنترل کنید، اما می توانید با تمرکز بر جنبه های پر چالش زندگی خود و پشتیبانی عزیزانتان و متخصصین قابل اعتماد، آن ها را مدیریت کنید و رشد پیدا کنید.


با مرکز تخصصی روان شناسی آترینا در تماس باشید و با شرکت در کارگاه های ویژه نوجوانان (آموزش مهارتهای زندگی بر اساس متد 4H) و کارگاه های ویژه والدین نوجوان (فرزندپروری نوجوان و ..) ، از دیدن تغییرات مثبت لذت ببرید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 09196510590 و 02122684075  در تماس باشید.

تهیه شده در دپارتمان مطالعات کانون روانشناسی نوجوان آترینا

مترجم : فاطمه رازی

منبع: https://www.apa.org/topics/resilience

Top