Top

ارتباط آمیگدال و ترشح هورمون سرتونین بر اضطراب و افسردگی

پرخاشگری تا حد زیادی توسط بخشی از مغز که آمیگدال Amygdala  یا بادامه نام دارد کنترل می شود. آمیگدال، ناحیه ای از مغز است که مسئول درک و تصور ما از پرخاشگری، ترس و واکنش به آن است.

امیگدال شکلی شبیه به بادام‌ داشته و در تشکیل احساساتی مانند ترس ، یادگیری و حافظه نیز نقش مهمی دارد . همچنین آمیگدال در به خاطر سپردن اطلاعات و ایجاد واکنش های هیجانی نقش بسزایی از خود بر جای میگذارد.

افزایش سطح سروتونین در آمیگدال ممکن است توضیح دهد که چرا برخی افراد در معرض اضطراب بیشتری نسبت به دیگران هستند.

بر اساس تحقیقات انجام شده بر رویmarmoset  ها (نوعی از میمون ها) که در مجله علوم اعصاب منتشر شده است ، پروتئین پاکسازی کننده یا مهار کننده سرتونین که به صورت اشتباه یا غلط در آمیگدالا وجود دارد می تواند دلیل  اضطراب سریعتر در افراد مستعد اضطراب باشند و هدف قرار دادن آمیگدالا با داروهای ضد افسردگی می تواند روند درمان را سریعتر کند.

این واقعه یا مجموعه شرایط زندگی می تواند شخص را در اعماق اضطراب یا ناامیدی غرق کند ولی در فرد دیگر این شرایط  تاثیری در زندگی اش نداشته باشد ،این تمایز بانام خصیصه یا نشانه ای از اضطراب trait anxiety  از وجود یا عدم وجود پروتئین های مربوط به سرتونین ، یک انتقال دهنده عصبی مرتبط با اضطراب  و افسردگی است به وجود می آید .

نواحی مغز که بر پرخاشگری تأثیر می گذارند عبارتند از آمیگدال و قشر پیش پیشانی ، محققان بر روی مناطقی از مغز که مربوط به پردازش احساسات است مانند آمیگدال و قشر پیشانی متمرکز شدند . مارموزت ها (میمون ها) با نشانه اضطراب بالاتر کمترین ژن حمل کننده سرتونین را در آمیگدال شان داشتند محققان دریافتند مهارکننده های بازجذب سروتونینSSRIs ها که یکی از داروهای رایج برای اختلالات اضطرابی است ،مستقیما بر آمیگدال میمون ها اثر میگذارد  و باعث تسکین فوری علائم میشود. (تاثیر آن در صورت مصرف دارو به صورت خوراکی به طور معمول چند هفته طول می کشد. )

داروها میزان سرتونین برون سلولی را افزایش می دهند و این کار را از راه جلوگیری بازجذب سریع سرتونین  در گیرنده های عصبی انجام میدهد.

افزایش عملکرد آمیگدال سبب کاهش سرتونین می شود.

امیگدال علاوه بر تنظیم میزان اضطراب و در افسردگی نیر نقش دارد. زیرا بر اساس تحقیقات صورت گرفته در این زمینه ، در بیماران مبتلا به افسردگی افزایش عملکرد قسمت آمیگدال مغز سبب افزایش به یاد اوردن خاطرات نامطلوب و نا خوشایند در این دسته از بیماران میگردد.

با مرکز تخصصی روان شناسی آترینا در تماس باشید و با شرکت در کارگاه های ویژه نوجوانان (آموزش مهارتهای زندگی بر اساس متد 4H) و کارگاه های ویژه والدین نوجوان (فرزندپروری نوجوان و ..) ، از دیدن تغییرات مثبت لذت ببرید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 09196510590 و 02122684075  در تماس باشید.

تهیه شده در دپارتمان مطالعات کانون روانشناسی نوجوان آترینا

گرد‌ آوری شده توسط پریسا الوندی

منبع : https://neurosciencenews.com/

Top