Top

تفاوت امید با خوش بینی

علیرغم این که امید و خوشبینی هر دو نوعی نگرش مثبت در مورد وقایع است . اما امید با خوشبینی بسیار متفاوت است.

طی سه ازمون پاسخ دهندگان به سوال هایی در مورد وقایع احتمالی که در اینده ممکن است رخ دهد و باعث ایجاد احساس امید یا خوشبینی در انها میشود پاسخ دادند و انالیز این سه ازمون نشان داد که امید در مقایسه با خوشبینی بیشتر درگیر عدم اطمینان ، اهمیت ، کوشش مضاعف و ... بود اما از لحاظ احساس خوشایندی که در انسان به وجود می اورند تفاوتی نداشتند . این داده ها حاکی از ان است که اگر چه وقتی اینده دور مبهم تر و نا خوشایند تر به نظر برسد امید به وجود می اید با این حال امید میتواند به انسان در رسیدن به اهداف خود کمک کند . وقتی مردم درباره اتفاقات مثبت اینده فکر میکنند ممکن است امید یا خوشبینی را تجربه کنند هر دو حالت به عنوان منابع مهم روانشناختی عمل میکنند و هر دو این حالات به افراد کمک میکنند تا اهداف خود را دنبال کنند . با این حال امید با خوش بیتی متفاوت است زیرا امید حتی زمانی که اینده تاریک به نظر میرسد هم شکل میگیرد .

دزموند توتو یک بار تفاوت انهارا با بیان این جمله توضیح داد : "خوشبینی یک چیز بسیار سبک تری است امید قادر است ببیند که علیرغم تمام تاریکی ها نور وجود دارد ". امید و خوشبینی هر دو حالت های پیش بینانه مثبت را منعکس میکنند طی این تحقیقات دانشمندان تفاوت های امید و خوشبینی را در 5 بعد مورد بررسی قرار دادند .

 1_ عدم قطعیت : امید زمانی به وجود می اید که انسان نسبت به شرایط و انچه قرار است در اینده اتفاق بیوفتد احساس عدم قطعیت کند . امید میتواند در شرایط بسیار نا مشخص مفید باشد ، و نشان میدهد علیرغم احتمال وجود نتایج منفی ممکن است نتیجه خوبی رخ دهد اما در خوشبینی قطعیت وجود دارد .

 2_ اهمیت : اوریل و همکاران طی تحقیقاتی به این نتیجه رسیدند که امید های مردم بر خواسته هایشان برتری دارد مردم به چیز هایی امیدوار هستند که برای منافع انها مهم و حیاتی است . انسان ها معمولا درباره اهداف خود از امید استفاده میکنند اما معمولا نسبت به وقایع پیش پا افتاده خوشبین هستند .

 3_ اقدام موثر : امید نسبت به خوشبینی میتواند نقش موثر تری برای شروع حرکت به سوی هدف داشته باشد . امید باعث ایجاد انگیزه و تقویت رفتار هایی میشود که ما را برای رسیدن به خواسته ها و هدف کمک میکند . همچنین امید باعث میشود که سازمان یافته تر و خلاقانه تر درباره چگونگی دستیابی به اهداف خود فکر کنیم . اما درباره خوشبینی چون فرد نگاه خوش بینانه ای نسبت به ماجرا دارد پس درواقع برای رسیدن به هدف کاری نمیکند و انتظار دارد خواسته اش اتفاق بیوفتند

  4_ لذت : امید و خوش بینی در حس لذت و دلپذیر بودن وضعیت تقریبا مشابهی دارند اما طبق فرضیه ای امید با حس دلپذیری کمتری نسبت به خوش بینی همراه است .

 5_ ترس : امید اغلب همراه با ترس است لازاروس اظهار داشت که موضوع اصلی امید "ترس از بدترین اما با ارزوی بهتر شدن است " .


با مرکز تخصصی روان شناسی آترینا در تماس باشید و با شرکت در کارگاه های ویژه نوجوانان (آموزش مهارتهای زندگی بر اساس متد 4H) و کارگاه های ویژه والدین نوجوان (فرزندپروری نوجوان و ..) ، از دیدن تغییرات مثبت لذت ببرید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 09196510590 و 02122684075  در تماس باشید.

تهیه شده در دپارتمان مطالعات کانون روانشناسی نوجوان آترینا

 

ترجمه شده توسط پریسا الوندی

منبع :

https://doi.org/10.1080/17439760.2019.1590623


Top