Top

تقویت عزت نفس نوجوان - همراه با راهکار

عزت نفس همان عقاید یا احساسی است که نسبت به خود دارید. همه ی افراد بعضی وقت ها احساس پوچی می کنند، اگر این وضعیت طولانی شود می تواند منجر به مشکلاتی از جمله موارد مربوط به سلامت روان مانند افسردگی یا اضطراب شود. 

عزت نفس اغلب نتیجه ی یک عمر تجربیات ما می باشد. با این حال می توان عزت نفس را در هر سنی بهبود بخشید.

برخی افراد عزت نفس را به عنوان صدای درونی خود یا گفتگو با خود می دانند، صدایی که به شما می گوید آیا شما به اندازه ی کافی خوب هستید یا کاری که باید را انجام می دهید؟

عزت نفس در حقیقت مربوط به این است که ما چگونه برای خودمان ارزش قائل هستیم و چه برداشتی داریم از اینکه چه کسی هستیم و چه توانایی هایی داریم. عزت نفس با توانایی شما و درک دیگران از توانایی شما ارتباطی ندارد و این موضوع مربوط به اعتماد به نفس شما می شود.

افرادی که عزت نفس خوبی دارند به طور کلی نسبت به خود و زندگی شان احساس مثبتی دارند که باعث میشود انعطاف پذیری داشته باشند و با فراز و نشیب های زندگی کنار بیایند. ولی افرادی که عزت نفس ضعیفی دارند با عقب نشینی، چالش ها و مشکلات را دشوارتر می کنند و در نتیجه احساس بدی نسبت به خود پیدا می کنند.

دلایل مختلفی وجود دارد برای اینکه فرد عزت نفس ضعیفی داشته باشد که اغلب در دوران کودکی شروع می شود که نتوانستید مطابق انتظارات والدین یا سایر بزرگسالان عمل کنید همچنین می تواند نتیجه ی تجربیات بزرگسالی باشد مانند یک رابطه ی دشوار شخصی یا شغلی.

چند روش برای افزایش عزت نفس :

1_ باور های منفی خود را شناسایی و به چالش بکشید.

2_ نکات مثبتی درباره ی خود بنویسید. 

3_ روابط مثبت ایجاد کنید و از روابط منفی خودداری کنید.

4_  به خودتان استراحت بدهید.

5_ جدی تر شوید و یاد بگیرید که نه بگویید.

6_ به سلامت جسمی خود اهمیت دهید.

7_ از چالش ها فرار نکنید.

طی یک دوره ای که این روش ها را انجام دادید متوجه پیشرفت خود می شوید. وقتی احساس خوبی می کنید یا کار خوبی انجام می دهید آن را جشن بگیرید اما اگر گاهی به سمت الگوهای منفی تفکر رفتید خودتان را سرزنش نکنید فقط کافیست سعی کنید مثبت تر فکر کنید. سرانجام این یک عادت خواهد شد و متوجه می شوید که عزت نفس شما بهتر شده است.


با مرکز تخصصی روان شناسی آترینا در تماس باشید و با شرکت در کارگاه های ویژه نوجوانان (آموزش مهارتهای زندگی بر اساس متد 4H) و کارگاه های ویژه والدین نوجوان (فرزندپروری نوجوان و ..) ، از دیدن تغییرات مثبت لذت ببرید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 09196510590 و 02122684075  در تماس باشید.

تهیه شده در دپارتمان آموزش مهارتهای زندگی بر اساس متد 4H کانون روانشناسی نوجوان آترینا

مترجم : فاطمه رازی

منبع : 

https://www.skillsyouneed.com/ps/self-esteem.html

Top