Top

سخنی با والدین نوجوان-بهبود رابطه

والدین نوجوانان؛

فرزند شما احتمالاً از دوره کودکی بدون صدمه و آسیب عبور کرده ، شما او را وارد مقطع ابتدایی و مدرسه کردید واین مسئله تقریبا باعث آرامش خاطر شما شده اما مطمئناً چالش های بزرگی به‌عنوان والد یک نوجوان در پیش روی شماست .

موضوع اصلی گذر کردن و مدیریت تغییرات رفتاری و عاطفی و جسمی است که دنیای نوجوانان را متزلزل می‌کند و ممکن است زندگی آنها را برای مدتی سخت کند .

 یادآوری این نکته بسیار مهم است که نوجوانان معمولاً مسیر زندگی خود را به سختی پیدا می کند . آنها از نظر عاطفی ،هورمونی و جسمی تغییرات عظیمی را پشت سر می‌گذارند ، بدن و مغز آنها برای بزرگسالی آماده می شود و آنها همواره درتلاش اند تا بفهمند چه کسی هستند و چه کاری می خواهند با زندگی خود انجام دهند .  

نوجوان بودن سخت است و والد یک نوجوان بودند گاهی حتی سخت تر است .

مهم این است که به یاد داشته باشید ، شما به عنوان یک بزرگسال بهترین الگوی نوجوان خود هستید و این به این معنا است که چگونگی رفتار شما بسیار اهمیت دارد. در این دوره فرزند دوست داشتنی شما به طور ناگهانی شروع به بحث ، گفتگو و فریاد زدن می کند . قطعا این لحظات برای شما لحظاتی بسیار پر استرس است به خصوص اگر موارد  دیگری هم  برای نگرانی دارید مانند فرزند کوچکتر، کار یا ...

اما خبر خوب این است که روش های نسبتاً ساده‌ای برای مقابله با این شرایط وجود دارد :

۱ مراقب خود باشید :

مهم است که در هنگام استرس مراقب خود باشید .

الف) سعی کنید مطمئن شوید که شما و سایر افراد خانواده رژیم غذایی سالم و متعادل ای دارید 

ب) به موقع و به اندازه کافی بخوابید و نوجوان خود را نیز به این کار تشویق کنید.

ث) به اضطراب خود غلبه کنید . برای مقابله با استرس کمی ورزش کردن ، بیرون رفتن در هوای آزاد ویا ترکیب این دو می تواند بسیار کمک کننده باشد.

ج) بدور از فرزندانتان برای خود وقت بگذارید. با شریک زندگی خود یا یکی از دوستان یا اقوام وقت بگذرانید.

ه) کمک بخواهید. هیچ کدام از ما به تنهایی در همه مسائل قوی نیستیم و درخواست کمک نشانه ضعف نیست از شریک زندگی خود دوستان یا دیگر اعضای خانواده کمک بخواهید و یا حتی می توانید در برخی امور از متخصصان نیز کمک بگیرید.

 ۲- آرام باشید :

آرام صحبت کردن و متمرکز بودن هنگام صحبت با نوجوان گاهی اوقات کار سختی است . فرزندان ما توانایی منحصر به فردی در عصبانی کردن ما دارند.  اگر احساس می کنید عصبانی هستید قبل از جواب دادن چند نفس عمیق بکشید و از گفتن چیزی مثل« من برای پاسخ دادن به چند دقیقه زمان نیاز دارم ، چون در حال حاضر کمی عصبانی هستم و نمی خواهم در زمان عصبانیت صحبت کنم» این کار نه تنها به شما کمک می کند تا آرام شوید بلکه باعث می‌شود نوجوان شما رفتار درست را از شما الگو برداری کند و با این کار به او نشان می دهید که چگونه باید رفتار کرد.

 ۳ - به صحبت کردن با او و گوش دادن به حرف هایش ادامه دهید :

کانال های ارتباطی خود را با نوجواننتان همیشه باز نگه دارید ، چه از طریق انجام دادن یک فعالیت منظم و چه از طریق وعده‌های غذایی خانوادگی ، اگر شما به طور منظم حداقل(هفتگی) فرصت هایی را برای انجام این کار ها فراهم کنید ، احتمالاً نوجوانتان با شما صحبت خواهد کرد.

از هر فرصتی برای صحبت کردن با او استفاده کنید از او سوال های عمومی بپرسید و اگر نگران بروز رفتاری از طرف او هستید ، از وارد چالش شدن  با او به صورت مستقیم خودداری کنید و در عوض منابع اطلاعاتی مانند یک بروشور مناسب با موضوع یا یک وب سایت خوب را به او معرفی کنید ، و به او بگویید که فکر کردید ممکن است علاقمند به خواندن آن باشد .

 ۴ - حد و مرز را نگه دارید:

 نوجوانان به داشتنِ حد و مرز و قانون نیاز دارند. اگر درباره مسائل با هم به توافق برسید ،اجرا کردن آن قوانین آسان تر می شود . توضیح اینکه چرا فکر می‌کنید مثلاً مسئله از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است مفید خواهد بود. ۵ - به نوجوانان اجازه دهید زمانی را برای خود داشته باشد و به تنهایی وقت بگذراند :

نوجوانان بسیار تلاش می‌کند تا هویت خود را پیدا کنند. به نوجوانان اجازه دهید تا حریم خصوصی داشته باشند ، این باعث می شود احساس کنند بزرگ شده‌اند ، اما در عین حال باید حواستان باشد که ارتباط آنها با خانواده و دوستان شان قطع نشود.

 ۶ - بدرفتاری نکنید:

 همانند کودکان ، نوجوانان هم از هر طریق برای رسیدن به آنچه می خواهند استفاده می کند .

اگر شما از رفتار بدی در مقابله با آنها استفاده کنید آنها ان رفتارشان را دوباره تکرار خواهند کرد. به زبانی دیگر، شما رفتار آنها را تقویت می کنید .

و در آخر، به  نوجوانتان نشان دهید که او را دوست دارید. نوجوانان معمولاً در این دوره خودشان را خیلی دوست ندارند آنها باید این موضوع را بدانند که شما هنوز آنها را دوست دارید .ممکن است آنها دیگر دختر/ پسر کوچولوی شیرین و دوست داشتنی شما نباشند ، اما هنوز فرزند شما هستند و به شما احتیاج دارند هر از گاهی آنها را به آغوش بکشید ، غذای مورد علاقه شان را درست کنید ، آنها را به جایی که دوست دارند ببرید این کار باعث می شود که به  هر دو شما یادآوری شود که برای یکدیگر مهم هستید.


با مرکز تخصصی روان شناسی آترینا در تماس باشید و با شرکت در کارگاه های ویژه نوجوانان (آموزش مهارتهای زندگی بر اساس متد 4H) و کارگاه های ویژه والدین نوجوان (فرزندپروری نوجوان و ..) ، از دیدن تغییرات مثبت لذت ببرید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 09196510590 و 02122684075  در تماس باشید.

تهیه شده در دپارتمان مطالعات کانون روانشناسی نوجوان آترینا 


مترجم : پریسا الوندی


منبع :

https://www.skillsyouneed.com/parent/teenagers.html#google_vignette

https://www.skillsyouneed.com/parent/coping-with-teenagers.html 

Top