Top

تاثير آموزش مديريت خشم بر نحوه بروز خشم و عزت نفس در نوجوانان

نوجوانی و دوران بلوغ یکی از مراحل اصلی رشد است و دوره است که بسیاری از تغییرات اساسی جسمی و روانی در آن رخ می دهد . نوجوانان ممکن است در این دوران در مدیریت احساسات و رفتار خود مشکل داشته باشند، یکی از کلید های نوجوانی بدون دردسر شناخت احساساتی است که در این دوره به شدت احساس می‌شوند و کنترل رفتارهای که به دلیل این احساسات نشان داده می شود .

عصبانت یکی احساسات مشترک ، با عواقب مخرب بالقوه است که ممکن است همه افراد در زندگی روزمره آن را تجربه کنند .

عصبانیت هنگامی که از آن برای حل مشکلات ، تصحیح یک اشتباه یا بی عدالتی ، بازگرداندن از عزت نفس  و غرور استفاده شود یک نیروی سازنده است .

اگرچه عصبانیت یک احساس طبیعی سالم و مناسب برای زندگی است اما اگر به درستی مدیریت نشود ممکن است برای سلامتی روح و جسم مخرب باشد . خشم یک احساس مهم است که توسط نوجوانان وجود دارد  همانطور که در تمام گروه‌های سنی وجود دارد عصبانیت و نحوه بروز آن یک مشکل مهم بهداشت عمومی برای نوجوانان امروزی است و در صورت عدم بروز صحیح آن ممکن است باعث به وجود آمدن مشکلات جسمی روانی و اجتماعی برای نوجوانان شود و باعث ایجاد مشکلاتی در مدرسه ، زندگی اجتماعی ، روابط شخصی و کیفیت زندگی یک شخص شود واکنش یک نوجوان نسبت به عصبانیت تا حد زیادی با خصوصیات شخصی تجارب و مفهوم درک خود در ارتباط است تجزیه و تحلیل یافته ها بر این است که عصبانیت با اضطراب مداوم افسردگی ، استرس ، قرار گرفتن در معرض خشونت و خصومت ، اعتماد به نفس پایین و حمایت اجتماعی ناکافی مرتبط است.

عزت نفس نشان‌دهنده نگرش مثبت و منفی افراد نسبت به خود است هنگامی که افراد می بینند حقوق آنها نقض شده یا با یک اتهام غیرقابل تحمل روبرو می شوند عصبانیت به آنها امکان می دهد که از حق خود دفاع کنند و عزت نفس خود را حفظ کنند مطالعاتی که در این زمینه انجام شده نشان می‌دهد که بین عصبانیت در نوجوانان و تجربیات منفی مصرف مواد مخدر، اضطراب ، علائم افسردگی رابطه مثبتی وجود دارد.

تعداد زیادی برنامه مداخله رفتاری برای کمک به نوجوانان در مقابل خشم تدوین شده است هدف از این کار ایجاد آگاهی از انواع کارکردها و معنای عصبانیت تاثیرات جسمی و روانی آن است .

تکنیک های درمانی که معمولاً برای مدیریت خشم استفاده می‌شود شامل آموزش عاطفی ، آموزش آرامش ، مهارت حل مسئله ، آموزش مهارتهای اجتماعی و حل تعارض است و مدرسه  یکی از مهمترین مکان هایی است که در آن نوجوان می‌تواند عصبانیت خود را تشخیص دهد و یاد بگیرد چگونه این احساس را به بهترین شکل ممکن نمایش دهد بنابراین برنامه های درسی جامع لازم است تا نوجوانان یاد بگیرند که چگونه احساسات خود را به درستی بشناسند و نمایش دهند طبق این مطالعات ، درمیابیم که آموزش مدیریت خشم در نوجوانان در نشان دادن درست خشم و عزت نفس آنها تاثیر مثبتی دارد.


با مرکز تخصصی روان شناسی آترینا در تماس باشید و با شرکت در کارگاه های ویژه نوجوانان (آموزش مهارتهای زندگی بر اساس متد 4H) و کارگاه های ویژه والدین نوجوان (فرزندپروری نوجوان و ..) ، از دیدن تغییرات مثبت لذت ببرید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 09196510590 و 02122684075  در تماس باشید.

تهیه شده در دپارتمان مطالعات کانون روانشناسی نوجوان آترینا

منبع : https://doi.org/10.1016/j.apnu.2017.10.010 

Top