Top

والدین چگونه با نوجوانان درباره دروغگویی صحبت کنند

دروغ گفتن یک مشکل شایع در نوجوانان است . آنها بعضی اوقات دروغ می‌گویند تا دچار مشکل نشوند و در بعضی مواقع دروغ می گویند تا در نظردوستانشان فردی خوب بنظر برسند . مهم است که بر اهمیت صداقت تاکید شود ، با نوجوان خود در مورد عواقب ناشی از دروغگویی صحبت کنید .

در اینجا نکات مفیدی درباره آسیب‌های دروغگویی وجود دارد که می تواند در زمان صحبت کردن با نوجوانتان درباره این موضوع به شما کمک کند .

۱ - دروغ اعتماد را از بین میبرد :  اعتماد یک مسئله بسیار مهم برای والدین است و نوجوانان باید به این موضوع توجه داشته باشد به خصوص اگر نوجوان امتیاز بیشتری بخواهد . برای نوجوان خود روشن کنید که اگر او در مورد چیزهای کوچک دروغ بگوید مانند اینکه ( امروز تکلیفی برای مدرسه دارد یا نه ) شما نمی توانید درباره چیزهای بزرگ به او اعتماد کنید مانند بیرون رفتن با دوستان یا مهمانی . 

این بسیار مهم است که شما فردی قابل اعتماد باشید ، با نوجوان تان درباره اهمیت قابل اعتماد بودند صحبت کنید .افراد قابل اعتماد مسئولیت و امتیازات اضافی کسب می‌کنند . این مهم  است برای رسیدن به موفقیت بیشتر در زندگی ضروری است .

 ۲  - دروغ گفتن همیشه آنطور که فکر می کنیم نتیجه نمی دهد :اکثر نوجوانان فکر می کنند دروغ گفتن آنها را از دردسر دور میکند، بنابراین به فرزندتان یادآوری کنید که اگر فریبکار باشند در دردسر می‌افتند و موضوع اصلی آشکار می شود در نتیجه اعتبار و اطمینانی که در نظر دیگران دارند از دست می دهند و برای به دست آوردن آن باید از پله اول شروع کنند . 

  ۳ - بعضی اوقات دروغگویی نشانه مشکل بزرگتری است :  ممکن است دروغگویی باعث نگرانی آنها از آنچه قرار است اتفاق بیفتد باشد.دروغ گفتن ممکن است تلاشی برای پوشاندن یک اشتباه جدی و یک مسئله اساسی باشد .

۴ - دروغ گفتن باعث افزایش استرس میشود :اگر نوجوان شما یک قطب نمای اخلاقی محکمِ درونی داشته باشد ، دروغ گفتن احتمالاً او را تحت فشار قرار می دهد.اگرچه تلاش های اولیه برای دروغ گفتن ممکن است برای بهتر شدن زندگی او باشد ، اما پوشاندن و پنهان کردن آن دروغ باعث استرس بیشتر در او می شود .

۵ - یک دروغ به دروغ دیگری منتهی می شود : یک بار دروغ گفتن منجر به دروغ های بیشتری می شود ، و نوجوان شما ممکن است دریابد که او دیگر نمی تواند حقیقت را بگوید و تعداد دروغ های او از کنترلش خارج شده .

۶ -  دروغ مشکلات شما را پیچیده تر می‌کند و باعث نمی‌شود آنها از بین بروند: مطمئن شوید که نوجوان شما می داند دروغ گفتن برای رهایی از مشکل او را در دردسر های دیگری  می اندازد . به خاطر صادق بودند به او پاداش دهید مخصوصا وقتی گفتن حقیقت برای او سخت است است .  

۷ - با پیدا کردن نقاط مثبت در یک موقعیت می توان از گفتن دروغ های کوچک جلوگیری کرد : با نوجوانتان درباره اینکه چگونه بدون دروغ گفتن خوب به نظر برسد صحبت کنید . اگر یکی از دوستانش او را به رستوران دعوت کرده و نوجوان تان نمی خواهد دعوت او را قبول کند ، نیازی به دروغگویی نیست به او بیاموزید که بدون دروغ گفتن و با گفتن ( نه ، متشکرم ) این پیشنهاد را به سادگی رد کند  ، و نیازی به وارد شدن در یک داستان طولانی و دروغ برای ناراحت نکردن دوستش نیست .

 ۸ - دروغگویی روابط سالم دوستانه را غیر ممکن می کند : به نوجوان خود بگویید که می تواند بدون کش دادن حقیقت و دروغ گفتن دوست خوبی باشد . به او کمک کنید که متوجه باشد قرار نیست فردی جعلی باشد  ، و در عین حال اون نباید آنقدرباد  باشد که بی ادب به نظر برسد به او کمک کنید تا تعادل را پیدا کند و بتواند بدون بی‌رحمی صادق باشد . 

۹  - برای خوب بودن نیازی به دروغ نیست : به نوجوان خود بیاموزید که او برای این که جالب تر به نظر برسد  نیازی به ساختن داستان های بلند ندارد. در عوض به او یاد بدهید که روابط دوستانه خود را بر اساس واقعیت پیش ببرد و به دوستانش کمک کند که احساس خوبی داشته باشند. باید این نکته را بیاموزد که تا هنگامی که صادق باشد دوستی بهتری خواهد داشت .


با مرکز تخصصی روان شناسی آترینا در تماس باشید و با شرکت در کارگاه های ویژه نوجوانان (آموزش مهارتهای زندگی بر اساس متد 4H) و کارگاه های ویژه والدین نوجوان (فرزندپروری نوجوان و ..) ، از دیدن تغییرات مثبت لذت ببرید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 09196510590 و 02122684075  در تماس باشید.

تهیه شده در دپارتمان مطالعات کانون روانشناسی نوجوان آترینا 

مترجم : پریسا الوندی

منبع :

https://www.verywellfamily.com/reasons-to-tell-teen-why-lying-is-wrong-2608873

Top