Top

سبک‌ فرزندپروری مستبدانه

ما چهار نوع سبک فرزندپروری داریم :مستبدانه، مقتدرانه، سهل‌گیرانه و طرد کننده

 در این مقاله در مورد سبک مستبدانه صحبت می‌کنیم.

والدینی که دارای سبک مستبد هستن برای انضباط ارزش زیادی قائلند، معمولا قوانین سخت گیرانه‌ای وضع می‌کنند که از فرزندشون انتظار دارند از همه قوانین بدون استثنا و بی چون و چرا اطاعت کنه و توضیح واضحی هم نه درباره‌ی قوانین میدن و نه توجهی به احساسات فرزندشون می‌کنن.

مثلا اگه بابت قانونی که گذاشتن ازشون پرسیده شه چرا: میگن: چون من می‌گم. تو این سبک عموما والدین خیلی اهل گفتگو منطقی نیستن و تمرکزشون بیشتر روی اطاعت کردنه.

ویژگی افراد این سبک فرزندپروری چیه؟

از والدینشون اطاعت میکنن اما به خاطر ترس و عواقبش مثل تنبیه یا سرزنش نشدن. عزت نفسشون در خطره چون نظرات اون‌ها عموما بی ارزش شمرده میشه. ممکنه دچار پرخاشگری و کینه جویی بشن.و تو آینده توی حل مساله منطقی مشکل پیدا کنن و بیشتر هیجانی و یا با پرخاشگری به مسائل واکنش نشون بدن. و مهمتر از همه به خاطر سختگیری والدین ممکنه یاد بگیرند برای دوری از تنبیه دروغ بگن یا پنهان کاری کنن.

در قسمت های بندی دیگر سبک های فرزند پروری رو توضیخ خواهیم داد.


با مرکز تخصصی روان شناسی آترینا در تماس باشید و با شرکت در کارگاه های ویژه نوجوانان (آموزش مهارتهای زندگی بر اساس متد 4H) و کارگاه های ویژه والدین نوجوان (فرزندپروری نوجوان و ..) ، از دیدن تغییرات مثبت لذت ببرید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 09196510590 و 02122684075  در تماس باشید.

تهیه شده در کانون روانشناسی نوجوان آترینا

Top