Top

استرس #2

معمولاً ، مباحثی که مربوط به استرسند روی یک نفر متمرکزن که چه‌جوری استرس روی آن شخص تأثیر می گذاره و چه‌جوری فرد با استرسش مقابله می کنه. اما برای در نظر گرفتن استرس خانواده ، باید روی کل خانواده و توانایی اعضای آن در مقابله با استرس توجه کنیم.

استرس می تواند مثبت یا منفی باشد و می تواند باعث تغییر در الگوی مقابله‌ای خانواده بشه.

اینکه خانواده چه برداشتی از عوامل استرس زا داشته باشن روی تجربشون تاثیر داره ،مثلا اون رو چالش ببینند یا عامل غیرقابل کنترل. منشااین برداشتی که می‌کنن ارزش های خانواده و یا تجربه قبلی آن‌ها در مقابله با تحول یا بحرانه.

خانواده ها همچنین برای روبه‌رو شدن با عوامل استرس زا یک سری منابع دارن. این منابع بخشی از توانایی خانواده در مقابله با استرس است. که شامل: الگوهای ارتباطات خانوادگی ، توانایی خانواده در حل مشکلات ، پول ، اقوام و دوستان و خدمات موجود در جامعه ، میشه.

پس برداشت خانواده از بحران و منابعی که در اختیار دارن میزان آسیب‌پذیری رو مشخص میکنه برای مثال: یک اتفاق ممکنه توی یک خانواده اصلا بحران نشه به خاطر نوع برداشتشون و منابعی که دارن و توی یه خانواده دیگه همون اتفاق بحران شه.

حالا خود بحران چیه؟ وضعیتیه که الگوهای ناکارآمد رفتاری و باید کنار بگذاریم و الگوهای جدید رفتاری رو جایگزین کنیم.

-در آخر کاری که ما در زمان بحران در خانواده میتونیم انجام بدیم چیه؟

- صحبت کردن با اعضای خانواده در زمان بحران

- پذیرش احساسات ، نگرانی ها و ایده های همدیگه

- توسعه‌ی مهارت های حل مسئله

- توانایی پذیرش حمایت دیگران


با مرکز تخصصی روان شناسی آترینا در تماس باشید و با شرکت در کارگاه های ویژه نوجوانان (آموزش مهارتهای زندگی بر اساس متد 4H) و کارگاه های ویژه والدین نوجوان (فرزندپروری نوجوان و ..) ، از دیدن تغییرات مثبت لذت ببرید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 09196510590 و 02122684075  در تماس باشید.

منبع :

https://nasdonline.org/1449/d001249/from-family-stress-to-family-strengths.html

تهیه شده در کانون روانشناسی نوجوان آترینا

Top