Top

رفتار مشکوک نوجوان

این روزهایی که وقت بیشتری رو باهم تو خونه میگذرونیم ممکنه متوجه یکسری رفتار های خاص و متفاوت در فرزندمون بشیم که نگرانی هایی رو در ما به وجود بیاره.

این رفتارها نباید باعث از کوره در رفتن یا پیش داوری بشه.

پس به خودمون فرصت بدیم تا کمی آروم و بر فکرمون مسلط بشیم بعد از اون بر اساس فرضیاتی که در ذهنمون ساختیم با فرزندمون صحبت کنیم.

اما بخاطر داشته باشیم این مکالمه عاری از هر گونه برچسب زدن و توهین باشه چرا که باعث گارد گرفتن و ممانعت در حقیقت گویی نوجوان میشه.

برای مثال :

متوجه میشیم فرزندمون در کیفش یا کمدی از اتاقش سیگار نگه داری میکنه، اشتباه ترین عکس العملی که میتونیم داشته باشیم فریاد زدن و ایجاد تنش و توهین هست چون بلافلصله نوجون از مکانیزم انکار استفاده میکنه،

اما بهترین راهکار این است که به خودمون زمان بدیم تا روی احساسمون مسلط بشیم، بعد به تمام جوانب و احتمالات فکر کنیم. الان بهترین فرصت برای صحبته.

در یک محیط آروم و با کنترل روی لحن و کلاممون ، موضوع رو صریح و واضح بیان کنیم و از اون بخواهیم توضیحات لازم رو به ما بده

ناراحتی و نگرانیمون و البته دلیل این نگرانیها رو با زبانی به دور از تحقیر و سرزنش بیان کنیم.

این اطمینان رو بدیم که در بدترین شرایط هم اون فرزند ماست بهش علاقه بسیاری داریم و هرگز تنهاش نمیگذاریم. برای حل مشکل علت یابی کنید و با همفکری راهکارهای مناسب رو پیدا و با برنامه ریزی اجاره کنید.

صمیمیت بین والدین و نوجوان در بیشتر موارد کاربردی ترین روش حل مسائل این دوره است پس با مدیریت هیجانات خودمون، به فرزندمون هم کنترل احساس و رفتار رو آموزش بدیم.

تهیه شده در کانون روانشناسی نوجوان آترینا

با مرکز تخصصی روان شناسی آترینا در تماس باشید و با شرکت در کارگاه های ویژه نوجوانان (آموزش مهارتهای زندگی بر اساس متد 4H) و کارگاه های ویژه والدین نوجوان (فرزندپروری نوجوان و ..) ، از دیدن تغییرات مثبت لذت ببرید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 09196510590 و 02122684075  در تماس باشید.

Top