Top

چگونه عادت های بهداشتی مان در دوران پاندمیک به وسواس تبدیل نشوند

این روزها که ویروس در جامعه وجود دارد ماندن در خانه و قرنطینه کردن باعث میشه نوجوانان آرامش بیشتری داشته باشن چون در محیط اجتماع نیستند و محیط خونه پاکیزه تر از اجتماع هست.

اما ممکنه برخی از نوجوانان فکر کنند که به اختلال وسواس مبتلا شده اند .قبل از هر چیز بهتره تعریفی درست از اختلال وسواس رو بدونیم

اختلال وسواس غیر قابل کنترل ، بی اختیار از نوجوانان سر میزنه و ساخته ذهن فرد است . اختلال وسواس دو قسمت دارد : وسواس فکری که افکار و تصاویر ذهنی مداوم دارد و وسواس عملی که عمل کردن طبق یک الگوی خاص و غیر قابل تغییر است که برای کاهش تنش وسواس فکری انجام میشه و در نوجوانان دختر و پسر یکسان است که عموما هم زمینه ژنتیک دارد.

اکثر وسواس هایی که نوجوانان دارند وسواس تمیزی، وارسی کردن ، ترس از آلودگی و شمردن است.

عموما با افزابش تنش در نوجوانی که دچار این اختلال است، وسواس عملی افزایش پیدا میکند برای مثال ممکن است مرتبا دستهاشون رو بشویند و برای از بین بردن اضطرابشون این کارو چندین بار در روز تکرار کنند.

درمانهای متفاوتی برای این اختلال وجود داره که بسته به ویژگیهای هر فرد و طیف اختلال برای فرد مورد استفاده قرار میگیره.


حالا اگر رفتارهای ما ناشی از این اختلال نباشند و به شکل عادت ناراحت کننده خودش رو نشون بده،

بهترین راهکار که در حال حاضر میتوانند استفاده کنند اینه که از افکار منفی و تحریف شناختی که دارند جلوگیری کنند . مثلا مرتبا فکر میکنیم که به اندازه کافی دستشون تمیز نیست، الان به کرونا مبتلا میشیم، بیمار میشن و از این دست افکار آزار دهنده.

قبل از هرچیز میبایست این افکار شناسایی کنیم و منطقی بودن آنها رو مورد بررسی قرار بدیم تا بتونیم با مهارت مدیریت هیجان، استرس ناشی از این افکار رو کاهش بدیم و کنترل بیشتری بر رفتا مون داشته باشیم. 

بیشتر وقتها افکار ما منطقی و درست هستند و نباید اتیکت وسواس رو بر اونها بزنیم مثل شست و شوی دست ها و تمیزی که بعنوان عامل خیلی مهم در پیشگیری از این بیماری هست و یا مراقبت از خودشون و سلامتی خانواده هاشون و تلاش در کاهش تنش چون میدونیم باعث ضعیف تر شدن سیستم ایمنی بدن در ما میشود و نوجوانان باید بدونند که این شرایط در بین همه نوجوانان جامعه وجود دارد و کوتاه مدت است .

بهترین راهکار حفظ آرامش و مدیریت افکار منفی و تحریف شناختی در نوجوانان هست که خود باعث حفظ سلامتی در آنها میشود . والدین میتوانند نقش بسیار کار امد و موثری داشته باشند تا نوجوانان افکار وسواسی خود را مدیریت و کنترل کنند و زمینه ای را فراهم کنند که نوجوانان زمان بیشتری در کنار آنها باشند و فعالیت ها و سرگرمی هایی رو به وجود بیاورند که به آرامش ذهنی نوجوانانشون کمک کنند.

با آرزوی سلامتی برای تمام مردم جهان
تهیه شده در کانون روانشناسی نوجوان آترینا

با مرکز تخصصی روان شناسی آترینا در تماس باشید و با شرکت در کارگاه های ویژه نوجوانان (آموزش مهارتهای زندگی بر اساس متد 4H) و کارگاه های ویژه والدین نوجوان (فرزندپروری نوجوان و ..) ، از دیدن تغییرات مثبت لذت ببرید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 09196510590 و 02122684075  در تماس باشید.

Top