Top

بی اشتهایی عصبی در نوجوانان

مطالعات نشان می دهد در دوره نوجوانی به دلیل شکل گیری نگرش افرادنسبت به اندام خود و همچنین ایجاد حس رقابت با هم سن و سالان خود در فعالیت های ورزشی خطر ابتلا به اختلالات خوردن بیشتر از گروه های سنی دیگر هستش.

اما ما والدین نمیتوانیم به راحتی نوجوان خود را مبتلا به اختلال بی اشتهایی بدانیم . ممکن است بسیاری از نوجوانان عادات غذایی نامناسب و کاهش وزن داشته باشند.

کسانی که اختلال بی اشتهایی عصبی دارند ،بیش از حد گرسنگی میکشند و مقاومت بالایی در برابر داشتن وزن طبیعی و عادی خود دارند و ترس غیر منطقی از افزایش وزن خود دارند.

بی اشتهایی عصبی اختلالی است که بیشتر در میان دختران و زنان شایع است و به دلیل تغییرات هورمونی که در زمان نوجوانی اتفاق می افتد باعث شیوع این اختلال در دوران نوجوانی شده است.

علائم جسمانی و رفتاری اختلال بی اشتهایی عصبی :

کاهش بیش از حد وزن بدن،ظاهر لاغر،خستگی،

بی خوابی،سرگیجه و یا ضعف و غش،موهای کم پشت،شکننده و یا ریزش مو، پوست خشک، کم شدن آب بدن و علائم رفتاری عبارتد از:

ترس از افزایش وزن،انکار گرسنگی،خلق و خوی پایین، کناره گیری از اجتماع، خلق و خوی افسرده،احتمال استفاده از ملین ها و محصولات لاغری.

والدین در این شرایط بیشترین حمایت رو از نوجوانان خود دارند . ماوالدین میتوانیم با در نظر داشتن خصوصیات و تغییرات رفتاری و تغذیه ای نوجوانانمون به آنها کمک کنیم و با پیگیری به موقع به سلامت نوجوانانمون کمک کنیم.

در این شرایط روانشناسان میتوانند با توجه به شرایط نوجوان درمان لازم را انجام دهند که عبارتند از روان درمانی،گروه درمانی،درمان به صورت انفرادی و ...

آگاهی داشتن در مورد این اختلالات و نشانه های آن بسیار میتواند اضطراب و تنش والدین و نوجوانانشان را کاهش دهد.

تهیه شده در کانون روانشناسی نوجوان آترینا

با مرکز تخصصی روان شناسی آترینا در تماس باشید و با شرکت در کارگاه های ویژه نوجوانان (آموزش مهارتهای زندگی بر اساس متد 4H) و کارگاه های ویژه والدین نوجوان (فرزندپروری نوجوان و ..) ، از دیدن تغییرات مثبت لذت ببرید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 09196510590 و 02122684075  در تماس باشید.

Top