Top

درک مشکلات رفتاری نوجوان و نکاتی برای رسیدگی به آنها

آیا رفتار نوجوان من عادی است؟" اگر اغلب این سؤال را از خود می پرسید، شما تنها نیستید، طبیعی است که نوجوانان به دلیل تغییرات هورمونی که در آنها اتفاق می افتد ، تغییرات خلقی داشته باشند. نوجوان شما ممکن است برای به پایان رساندن کارهای منزل، تمیز نگه داشتن اتاق خود یا انجام کارهای ساده به یادآوری چندین نفر نیاز داشته باشد. این یک رفتار معمولی در نوجوانان است، اما ممکن است برای بزرگسالان غیر طبیعی به نظر برسد و تمایز بین رفتار طبیعی نوجوان و رفتارهای مرتبط با یک بیماری روانی را دشوار می کند.

در واقع مجموعه رفتارهای نوجوان که می تواند به خود آسیب برساند یا آسیب جسمی و روحی (مانند مصرف مواد مخدر) وارد کند، رفتارهای مخاطره آمیز نوجوان محسوب می شوند.  توجه به فرزندتان می تواند به شما کمک کند تا این مسئله را کنترل کنید.

شما به عنوان والدین، این فعالیت ها را تأیید نکنید اما در عین حال ، وحشت نکنید و فوراً واکنش نشان ندهید. بچه ها به دلیل خشونت یا سوء استفاده در خانه، طلاق والدین یا فشار همسالان، ممکن است به سمت الکل بروند. یکی از موثرترین راه های جلوگیری از مصرف الکل یا مواد مخدر، صحبت در مورد آن است. با نوجوان خود با آرامش صحبت کنید و توضیح دهید که چرا نباید به سمت مواد مخدر، الکل و ... بروند. وقتی مسئله را مطرح می کنید، سعی کنید با لحن دوستانه صحبت کنید. کارشناسان می گویند، نوجوانانی که به طور مرتب با والدین خود شام می خورند، در فعالیت های بعد از مدرسه شرکت می کنند و اجازه ندارند در اواخر شب سرگردان باشند، خطر ابتلا به این افراد در درگیر شدن در این شرایط به میزان قابل توجهی پایین است.

همچنین والدین باید توجه داشته باشند که نوسانات خلقی در دوران نوجوانی متداول است. به جای اینکه والدین از واکنش آنها خسته شوند، باید سعی کنند گوش دهند، همدلی کنید و بگذارید آنها در مورد آنچه می خواهند صحبت کنند.

یکی از چیزهایی که می تواند برای والدین بسیار فاجعه بار، باشد؛ دروغگویی و مخفی کاری فرزندشان است. در خصوص این موارد، صداقت صفتی است که شما باید فرزندان خود را به آن تشویق کنید، به آنها بیاموزید که واقعیت را به شما بگویند. کانال ارتباطی باز با بچه های خود داشته باشید که به آنها امکان می دهد همه چیز را بدون تردید با شما در میان بگذارند. وقتی بچه ها می بینند والدینشان در مورد همه چیز از جمله اشتباهاتشان راستگو و صادق هستند، یاد می گیرند که همین کار را انجام دهند.

با مرکز تخصصی روان شناسی آترینا در تماس باشید و با شرکت در کارگاه های ویژه نوجوانان (آموزش مهارتهای زندگی بر اساس متد 4H) و کارگاه های ویژه والدین نوجوان (فرزندپروری نوجوان و ..) ، از دیدن تغییرات مثبت لذت ببرید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 09196510590 و 02122684075  در تماس باشید.

تهیه شده در دپارتمان مطالعات کانون روانشناسی نوجوان آترینا

مترجم : فاطمه رازی

منبع:

https://www.momjunction.com/articles/important-teenage-behavioural-problems-solutions_0010084/

Top