Top

سه قدم برای تقویت مهارت خودانگیزی

شما اهداف را در ذهن خود می سازید اما بعد تعلل می کنید ، یک لیست از کارها را می نویسید ، اما بعد از نوشتن آن را دنبال نمی کنید و این دوباره و دوباره و دوباره اتفاق می افتد .

اما به طور جدی مشکل چیست ؟ چرا ما در فکر این هستیم که کاری را انجام دهیم اما واقعاً قدم گذاشتن برای انجام آن کار برای ما تا این حد وحشتناک و مشکل است.  یک خطایی که در این زمان رخ میدهد ، نادیده گرفتن احساسات است . احساسات بخشی اساسی و غیرقابل اجتناب است چرا که باعث می‌شود انسان کاری را که می‌خواهد انجام دهد . ما نمی توانیم احساسات خود را نادیده بگیریم . به دلیل نحوه ساختار مغز ما وقتی فکر و احساسات با هم رقابت می‌کنند تقریباً همیشه احساسات پیروز می‌شود و ما نمی‌توانیم با احساسات خود مبارزه کنیم . مطالعات نشان می‌دهد که نادیده گرفتن و سرکوب احساسات فقط آنها را قوی‌تر می‌کند. طی تحقیقی، به  تعدادی انسان به طور آزمایشی خبر بدی می‌دهند و سپس به آنها می گویند که نباید از آن خبر بد ناراحت شوند نتیجه این آزمایش به این گونه است که افراد در پایان آزمایش احساس بسیار بدتری نسبت به کسانی داشتند که از این خبر مطلع شدند ولی اجازه ابراز ناراحتی را داشتند . ما برای برنامه ریزی ، برای انجام کاری نیاز به فکر کردن داریم اما برای عمل به آن نیاز به احساساتمان .

 سه مرحله برای کمک به بهتر شدن این مسئله وجود دارد: ۱- مثبت فکر کردن : چه زمانی معمولاً بیشتر کارها را پشت گوش می اندازیم ؟ وقتی روحیه بدی داشته باشیم. پشت گوش انداختن یک روش مدیریت خوبی است که مغزم تصمیم می گیرد انجام دهد،( مانند نوشیدن الکل یا مصرف مواد مخدر) این ها روشی پیش پا افتاده است اما فکر می کنیم واقعاً به ما کمک می کند . تحقیقات نشان می دهد که شادی باعث افزایش عملکرد و به دست آوردن نتیجه بهتر می‌شود . برای افزایش خوش بینی کافیست پیشرفتی که در کارهای خودمان می‌بینیم را دقیق بررسی کنیم و خود را تشویق کنیم . مطالعات ترزا با مابیل از دانشگاه هاروارد نشان می دهد که هیچ چیز انگیزه بخش تر از پیشرفت نیست .

۲-  پاداش دادن : پاداش گرفتن حس خوبی است و مجازات شدن حس بد و منفی ، به همین دلیل ، وجود  احساسات منفی و مثبت هر دو می‌تواند برای ایجاد انگیزه در ما اثر مثبتی داشته باشد . بررسی ها نشان می دهد پاداش دلیل ایجاد سه چهارم مسئولیت درما برای انجام کاری می شود کار دیگری که میشود در این شرایط انجام داد قول دادن و تعهد به خود است ، برای مثال ۱۰۰ دلار به دوست خود بدهید و به خودتان قول دهید تا ساعت ۵ ، کاری را  انجام دهید . اگر تا زمان تعیین شده کارها تمام شد صد دلار را پس بگیرید وگرنه شما ۱۰۰ دلار را از دست داده اید. بنابراین روش پاداش و مجازات اینگونه به شما کمک خواهد کرد .

۳-  فشار گروه همسالان :  تحقیقات نشان می دهد که فشاری که در بین گروه همسالان به افراد گروه وارد می شود بیشتر از آن که به آنها صدمه بزنند ، کمک می کند. خود را در جمع کسانی که دوستشان دارید و آن‌ها را قبول دارید قرار دهید این کار باعث می شود برای انجام کاری که برنامه ریزی کردید به زمان کمتری نیاز داشته باشید. وقتی انسان وارد گروه هایی می شود که به نظر می رسد به دنبال تغییر هستند، احتمال  وقوع تغییر و به دست آوردن هدف زیادتر می شود . طی مطالعه ای، زندگی بیش از ۱۰۰۰ نفر را ، از نو جوانی تا پیری مورد بررسی قرار دادند نتیجه چنین بود ،گروه هایی که با آنها در ارتباط هستید اغلب نوع شخصیت شما را تعیین می کند. مثلاً برای افرادی که به دنبال سلامت بدنی بیشتر هستند ارتباط با افراد سالم که از زندگی سالم برخوردارند راه بسیار درست برای تغییر است. 

با مرکز تخصصی روان شناسی آترینا در تماس باشید و با شرکت در کارگاه های ویژه نوجوانان (آموزش مهارتهای زندگی بر اساس متد 4H) و کارگاه های ویژه والدین نوجوان (فرزندپروری نوجوان و ..) ، از دیدن تغییرات مثبت لذت ببرید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 09196510590 و 02122684075  در تماس باشید.

تهیه شده در دپارتمان مطالعات کانون روانشناسی نوجوان آترینا

مترجم : پریسا الوندی

منبع : https://www.bakadesuyo.com/2014/06/how-to-motivate-yourself/ 

Top