Top

مهارت حل مساله

حل مسئله با نوجوانان : مراحل و نکات

چرا مهارت حل مسئله مهم است؟

همه ی افراد باید هر روز مشکلاتشان را حل کنند. اما ما با مهارت های لازم برای انجام این کار متولد نشده ایم و باید آنها را توسعه دهیم.

هنگام حل مشکلات خوب است که بتوانیم:

به آرامی گوش کنیم و فکر کنیم.

گزینه ها را در نظر بگیریم و به نظرات و نیاز های دیگران احترام بگذاریم.

راه حل های مفید را پیدا کنیم و بعضی اوقات به سمت سازش پیش رویم.

اینها مهارت هایی برای زندگی هستند که در موقعیت های اجتماعی و کار بسیار ارزشمند هستند.

وقتی نوجوانان مهارت ها و استراتژی هایی را برای حل مسئله و تفکیک نا سازگاری هایشان یاد می گیرند، نسبت به خودشان احساس بهتری می کنند. آنها مستقل تر و بهتر برای تصمیم گیری در مشکلاتشان اقدام می کنند.

شش مرحله برای حل مسئله:

1- مشکل را شناسایی کنید: اولین قدم برای حل مسئله این است که ببینید دقیقا آن مسئله چیست. این به شما کمک می کند تا شما و فرزندتان مشکلات را به همان روش بفهمید، سپس آن را در قالب کلماتی به کار ببرید که قابل حل است. همچنین روی مسئله تمرکز کنید نه روی احساسات یا شخص. 

2- به این فکر کنید که چرا این یک مشکل است: با پرسیدن این سوالات از خودتان بپرسید که چرا این مشکل به وجود آمده است؛ چرا این برای شما بسیار مهم است؟ چرا شما به این نیاز دارید؟ به نظر شما چه اتفاقی می افتد؟ بدترین اتفاقی که می تواند رخ دهد چیست؟ چه چیزی شما را ناراحت می کند؟

از جمله هایی مانند :  "من نیاز دارم ... می خواهم ... احساس می کنم ..." استفاده کنید و در مورد دلایل نگرانی های خود رو راست باشید و سعی کنید در این مرحله خود سرزنشی نداشته باشید.

3- طوفان های فکری به عنوان  راه حل های احتمالی برای مشکل: لیستی از تمام راه های ممکن برای حل مشکل را تهیه کنید. هم معقول و  هم نه چندان معقول. سعی کنید از داوری یا بحث کردن در مورد این موارد خودداری کنید. 

4- راه حل های مسئله را ارزیابی کنید: در مورد پیامد مثبت و منفی هر یک صحبت کنید. جوانب مثبت را قبل از منفی در نظر بگیرید. سپس هر راه حل را از 0 ( خوب نیست) تا 10 ( خیلی خوب) ارزیابی کنید. راه‌حلی که انتخاب کردید باید طوری  باشد که بتوانید آن را عملی کنید و مشکل را حل کنید.

5- راه حل را عملی کنید: هنگامی که در مورد راه حل توافق کردید، دقیقاً نحوه عملکرد آن را برنامه ریزی کنید. انجام این کار می تواند به صورت کتبی باشد و  این نکات را نیز شامل شود: چه کسی انجام خواهد داد؟ چه زمانی آنها این کار را انجام می دهند؟ برای عملی کردن راه حل چه چیزی لازم است؟ 

6- نتیجه فرایند حل مسئله خود را ارزیابی کنید: وقتی که برنامه ای را عملی کردید، باید بررسی کنید که چگونه این کار را انجام دادید تا در صورت نیاز مجددا روند کار را طی کنید. به یاد داشته باشید که بعضی اوقات باید بیش از یک راه حل را امتحان کنید.

با مرکز تخصصی روان شناسی آترینا در تماس باشید و با شرکت در کارگاه های ویژه نوجوانان (آموزش مهارتهای زندگی بر اساس متد 4H) و کارگاه های ویژه والدین نوجوان (فرزندپروری نوجوان و ..) ، از دیدن تغییرات مثبت لذت ببرید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 09196510590 و 02122684075  در تماس باشید.

تهیه شده در دپارتمان مطالعات کانون روانشناسی نوجوان آترینا.

مترجم : پرستو ثابتی

منبع :

https://raisingchildren.net.au/pre-teens/behaviour/encouraging-good-behaviour/problem-solving-steps

Top