Top

آموزش مهارتهای تفکر انتقادی نوجوانان

به روزهای مدرسه خود بیاندیشید ، تفکر انتقادی همیشه کاری بوده است که معلمان در تلاش برای آموزش به دانش آموزان خود هستند. این مهارتی است که در زندگی بسیار حیاتی است. تفکر انتقادی زمانی است که شخصی با پیوند دادن عقاید ، شکل گیری نظرات خود ، تحلیل و سپس نتیجه گیری مستقل ، واضح و منطقی فکر کند. فرصت های زیادی وجود دارد که به فرزند خود بیاموزید که چگونه به نقد فکر کند ، بنابراین فقط آن را در اختیار مربیان نگذارید. ما به عنوان انسان ، موجودات کنجکاو هستیم و با چند استراتژی و نکات گفتگو ، می توانیم یک لحظه روزمره را به یک نکته آموزنده تبدیل کنیم.

سؤالاتی بپرسید که با یک "بله" یا "نه" ساده نمی توان به آنها پاسخ داد.

چند لحظه در مورد سؤالاتی که از فرزندتان می کنید فکر کنید. به جای اینکه بپرسید آسمان آبی است؟ ، سعی کنید بپرسید که چرا آسمان آبی است؟ فقط تعویض این سؤال کمی آن را از سؤال بدون ذهنیت به سؤالی تبدیل می کند که باید قبل از پاسخ دادن به آن فکر کنندهمچنین به قطعات ادبیات کلاسیک نگاه کنید.

آیا نوجوانی دارید که عاشق خواندن است؟ آنها را ترغیب کنید که کلاسیک های بزرگی مانند شکسپیر را بخوانند. قطعات کلاسیک دارای شخصیت های عمیق و غنی هستند. آنها مطمئناً وقتی فکر می کنند که چه اتفاقی در ادامه داستان خواهد افتاد ، انگیزه شخصیت ها چیست و به صورت انتقادی فکر می کنند.

سوالات را با وقایع زندگی واقعی مرتبط کنید؛همانطور که اشاره کردیم ، زندگی فرصتهایی را فراهم می کند تا فرد بتواند به نقد و اندیشه بپردازد. تماشای اخبار عصرانه ، خواندن روزنامه یا حتی افرادی که در بازار محلی تماشا می کنند فرصت زیادی برای ایجاد سوالات و گفتگوهای آزاد با نوجوان شما فراهم می کنند. سوالاتی از قبیل: به نظر شما چه کسی فکر می کرد؟ چه خطراتی در آنجا وجود داشت؟ یاران چه کسانی بودند؟ چگونه انجام این کار به نفع آنها خواهد بود؟ اقدامات آنها چگونه به دستیابی به هدف خود کمک کرده است؟ سؤالاتی از این دست باعث می شود که آنها عمیق تر شوند و همچنین باعث می شوند که در صورت وضعیت خاص ، به آنها پاسخ دهند.

به یاد داشته باشید ، مغز نوجوان شما هنوز در حال پیشرفت است ، به همین دلیل ما روی مهارتهای تفکر انتقادی آنها تمرکز می کنیم. آنها ممکن است فرضیات یا تصورات غلط از آنچه می خوانند داشته باشند. اگر توجه داشته باشید که فکر آنها واقعی نیست ، این زمان بسیار خوبی برای صحبت با آنها است. وقتی به آنها اطلاعاتی می دهید که احتمالاً آنها را نداشته اند یا برای آنها توضیح می دهید که چرا فرض آنها اشتباه است ، شما افق آنها را گسترده تر می کنید و دانش آنها را گسترش می دهید ، بنابراین هرگز آن فرصت را از دست ندهید.

با مرکز تخصصی روان شناسی آترینا در تماس باشید و با شرکت در کارگاه های ویژه نوجوانان (آموزش مهارتهای زندگی بر اساس متد 4H) و کارگاه های ویژه والدین نوجوان (فرزندپروری نوجوان و ..) ، از دیدن تغییرات مثبت لذت ببرید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 09196510590 و 02122684075  در تماس باشید.

تهیه شده در دپارتمان مطالعات کانون روانشناسی نوجوان آترینا

مترجم : پریسا الوندی

 منبع :

https://www.myvirtualacademy.com/blog/advice/teaching-teen-critical-thinking-skills/

Top