Top

مشکلات مشترک نوجوانان و راه حلهای آنها

نوجوانان 13 تا 19 سال با نگرانی های واقعی روبرو هستند، در این مدت، نوجوانان در معرض برخی تعارضات بیش از حد بیرونی و داخلی قرار دارند. از آنها انتظار می رود که با تغییرات هورمونی ، بلوغ ، نیروهای اجتماعی و والدین ، فشار کار و مدرسه و غیره کنار بیایند. بسیاری از نوجوانان احساس اشتباه می کنند. این مهم است که احساسات و افکار آنها توسط والدین آنها درک شود. لازم است والدین با نوجوانان خود، با دقت و دوستانه گفتگو کنند.

مشکلات متداول امروز نوجوانان که با آن روبرو هستند معمولاً مربوط به موارد زیر است:

 عزت نفس و تصویر بدن، فشار، قلدری، افسردگی، اعتیاد به فضای مجازی، رفتارهای نا فرجام و ... .

همه این مشکلات متداول نوجوانان به نوعی به یکدیگر متصل هستند. اما این بدان معنی نیست که داشتن یکی منجر به دیگری می شود.

در زیر برخی از اقدامات مهم برای ایجاد یک رابطه سالم با نوجوانان و رسیدگی به نگرانی ها به صورت مؤثر ارائه شده است. هیچکدام از راه حل ها به صورت جداگانه جواب نمی دهند و ترکیبی از برخی یا همه آنها مؤثر است.

شناسایی زودهنگام

تغییر در الگوهای خواب، عادت های غذایی، کاهش علاقه به فعالیت های طبیعی و سالم ، افت نمرات در مدرسه، همه علائم اولیه افسردگی هستند. رقابت با دوستان و غیره نیز ممکن است منجر به استرس ناخواسته شود. هوشیاری نسبت به این علائم در مراحل اولیه ممکن است به جلوگیری از آسیب های بیشتر کمک کرده و آنها را به سمت راه های سالم مقابله با نگرانی هایشان راهنمایی کند.

درک انتقال

بسیار مهم است که نوجوانان در احساسات و افکار خود احساس کنند که درک می شوند. زیرا آنچه درون آنها می گذرد بخش واقعی زندگی آنهاست. والدین و سرپرستان نباید درباره احساسات یا افکار خود داوری یا انتقاد کنند. حساسیت نسبت به نوجوانان و این واقعیت که آنها در معرض طیف وسیعی از احساسات قرار می گیرند یک گام مهم برای درک آنها است. عصبانیت، سردرگمی،  حسادت، عدم تمکین نسبت به والدین یا بزرگان، رازداری، نیاز به حریم خصوصی و غیره نمونه های اندکی از احساساتی هستند که دارند.

انتقال دانش

یکی از نگرانی هایی که ناشی از کنجکاوی و نیاز به استقلال یا احساس کنترل است می تواند امتحان کردن مصرف مواد مخدر و ...  باشد.

گفتگو با فرزندانتان باعث می شود که آنها آگاه شوند. هیچ شکی نیست که امروزه بسیاری از نوجوانان در معرض قرار گرفتن اینترنت هستند. اعتیاد به سایبر سریعترین مشکل در حال رشد در بین سایر مشکلات شایع نوجوانان است. والدین باید با نوجوانان خود صحبت کنند و آنها را از امنیت سایبری آگاه کنند.

والدین ممکن است لیستی از قوانینی را ایجاد کنند که به وضوح می گوید چه موقع از اینترنت استفاده کنند ، از کدام سایتهایی که باید بازدید کنند و چه اقدامات ایمنی را باید دنبال کنند.

توجه

توجه به تصمیمات نوجوان باعث افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس آنها خواهد شد. بیشتر توانایی جوانان در ایجاد عزت نفس مثبت تحت تأثیر زندگی خانوادگی و انتقاد والدین است. احترام متقابل به ایجاد پیوند محکم بین والدین و فرزند کمک خواهد کرد.

آرامش

هر والدینی نسبت به فرزندپروری نگاه متفاوتی دارد. برقراری ارتباط سالم بین کودک و والدین از اساسی ترین موارد در دوران نوجوانی است. یافتن تعادل صحیح دوست بودن والدین  و فرزندان بسیار مهم است.

اعتماد و پذیرش

اعتماد پایه و اساس هر رابطه ای است. جاسوسی، بررسی با دوستان یا تردید رفتارهایی مانند دروغ، سرقت، پنهان شدن و بی احترامی می شود. مهم است که نوجوانان را همانطور که هستند بپذیرید و اعتماد به آنها را تقویت کنید. این به آنها کمک خواهد کرد که اعتماد به نفس خود را بپذیرند و همچنین کسانی که در محیط فوری خود هستند.

ارتباطات و فضای امن

والدین باید احساس راحتی کنند تا در مورد برخی از مشکلات عادی نوجوانان مانند دوستیابی و ...  با نوجوانان خود صحبت کنند. این ناتوانی در بحث در مورد نکات خوب و بد است که آنها را به سمت برداشتن قدم های اشتباه از کنجکاوی سوق می دهد. تأثیر استفاده از ارتباطات باعث ایجاد اعتماد، احترام و پذیرش بین نوجوان و والدین خواهد شد.

این مهم است که نوجوان را با اطلاعاتی در مورد درخواست کمک حتی در غیاب والدین توانمند سازیم. برای والدین نیز به همان اندازه مهم است که از نیازها و محدودیت های خود آگاه باشند و در جستجوی یا پذیرش کمک پذیرا باشند.

با مرکز تخصصی روان شناسی آترینا در تماس باشید و با شرکت در کارگاه های ویژه نوجوانان (آموزش مهارتهای زندگی بر اساس متد 4H) و کارگاه های ویژه والدین نوجوان (فرزندپروری نوجوان و ..) ، از دیدن تغییرات مثبت لذت ببرید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 09196510590 و 02122684075  در تماس باشید.

تهیه شده در دپارتمان مطالعات کانون روانشناسی نوجوان آترینا

مترجم : فاطمه رازی

منبع :

https://www.jbcnschool.edu.in/blog/common-teenage-problems-solutions/

Top