Top

8 راهکار اساسی برای تربیت نوجوان با اعتماد به نفس

خبر خوب این است که شما می توانید در کمک به نوجوان خود در ایجاد عزت نفس گام بردارید.

1-    بهبود خودسازی

نوجوانانی که برای تسلط بر یک مهارت تلاش می کنند ممکن است به این نتیجه برسند که کاملاً شکست خورده اند. نوجوانی که در ریاضیات مشکل دارد ممکن است تصور کند که باهوش نیست.

به نوجوان خود یاد دهید که شکست را بپذیرد و در عین حال برای بهتر شدن نیز تلاش کند. به جای اینکه برچسب " احمق" به آنها بزنید، به نوجوان خود کمک کنید تا بدانند هنوز هم می توانند برای بهتر شدن تلاش کنند.

2-    ستایش تلاش،   به جای نتیجه

به جای اینکه از نوجوان خود به خاطر کسب نمره خوب در امتحان تعریف کنید، او را بخاطر مطالعه ای که انجام داده ستایش کنید. به آنها نشان دهید که تلاش بسیار مهم است و اگر هم موفق نشوند اشکالی ندارد.

3-    مهارتهای ابراز وجود را بیاموزید.

نوجوانان باید بدانند که چگونه به شیوه ای مناسب حرف خودشان را بزنند. نوجوانی که می تواند بلند صحبت کند همچنین کمتر ممکن است که همسالان با او برخورد نادرستی داشته باشد. آنها وقتی از نحوه رفتار با آنها خوششان نمی آید حرف خودشان را می زنند و می توانند آنچه را که می خواهند به صورت مستقیم بپرسند.

4-    نوجوان خود را برای کاوش در فرصت های جدید تشویق کنید.

سعی در انجام فعالیت های جدید ، کشف استعدادهای نهفته و به چالش کشیدن خود می تواند به رشد اعتماد به نفس نوجوانان کمک کند. اما بسیاری از نوجوانان از شکست می ترسند. نوجوان خود را برای عضویت در یک باشگاه جدید، نواختن ساز موسیقی، انجام کارهای داوطلبانه یا یافتن شغل نیمه وقت تشویق کنید. تسلط بر مهارت های جدید به آنها کمک می کند احساس بهتری نسبت به خود داشته باشند.

5-    الگوی اعتماد به نفس

نوجوان از اعتماد به نفس را بیشتر براساس آنچه انجام می دهید یاد می گیرد ،  نه آنچه می گویید.

6-    ارزش خود را در یک بنیاد سالم بسازید

اگر نوجوان شما فقط وقتی احساس رضایت می کند که میزان خاصی از لایک را در شبکه های اجتماعی بدست آورد و ... ، در شرایطی که شرایط متناسب با نیازهای آنها نباشد، برای حفظ اعتماد به نفس خود تلاش می کند. پایه گذاری ارزش شخصی بر چیزهای سطحی، شرایط خارجی یا افراد دیگر منجر به عدم اعتماد به نفس در طولانی مدت می شود.

به نوجوان خود کمک کنید بنیادی سالم و پایدار برای ارزش والای خود ایجاد کند. بر ارزشهای خود تأکید کنید و بیاموزید که ارزش والای واقعی زندگی بر اساس آن ارزشهاست. به عنوان مثال ، به آنها کمک کنید تا ببینند که مهمتر از اینکه لاغر و جذاب باشد ، مهربان بودن و مراقبت کردن است.

7-    تعادل آزادی با هدایت

بسیار مهم است که مقدار کافی از آزادی را با راهنمایی های فراوان به تعادل برسانید. فرصت های زیادی برای نوجوان خود فراهم کنید تا مهارت هایی را که آموخته اید تمرین کند. بگذارید عواقب طبیعی را تجربه کنند و از اشتباهات خود یاد بگیرند. با گذشت زمان، آنها اعتماد به نفس بیشتری در توانایی خود برای انتخاب سالم پیدا می کنند.

8-    به توسعه گفتگوی مثبت کمک کنید.

مونولوگ درونی نوجوان شما نقش مهمی در احساس آنها نسبت به خود خواهد داشت. اگر آنها همیشه به چیزهایی مانند: "من خیلی زشت هستم" یا "هیچ کس من را دوست ندارم" فکر می کنند، مطمئناً احساس بدی نسبت به خودشان دارند.

به نوجوان خود بیاموزید که بتواند در مورد خودش صحبت سالم کند. به بسیاری از افکار صحیح اشاره کرده و به آنها کمک کنید تا ببینند خشن بودن بیش از حد می تواند مضر باشد. به او بیاموزید که افکار غیر منطقی مانند: "من شکست می خورم چون احمق هستم" را دوباره بسازند، با چیزی واقع بینانه تر مانند: "اگر سخت کار کنم می توانم کلاس ریاضی را بگذرانم."

با مرکز تخصصی روان شناسی آترینا در تماس باشید و با شرکت در کارگاه های ویژه نوجوانان (آموزش مهارتهای زندگی بر اساس متد 4H) و کارگاه های ویژه والدین نوجوان (فرزندپروری نوجوان و ..) ، از دیدن تغییرات مثبت لذت ببرید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 09196510590 و 02122684075  در تماس باشید.

تهیه شده در دپارتمان مطالعات کانون روانشناسی نوجوان آترینا

مترجم : پریسا الوندی

منبع :

https://www.verywellfamily.com/essential-strategies-for-raising-a-confident-teen-2611002

Top