Top

نحوه ایجاد انعطاف پذیری در نوجوانان

فرزند شما برای عبور از فراز و نشیب های زندگی به مهارت انعطاف پذیری نیاز دارد، بنابراین به وجود آوردن انعطاف پذیری در او بخش مهمی از رشدش می باشد.

انعطاف پذیری توانایی "بازگشت به عقب" در دوران سخت و بازگشت به احساس خوب قبلی است. همچنین توانایی سازگاری با شرایط دشواری است که نمی توانید تغییر دهید. در واقع، هنگامی که فرد انعطاف پذیری هستید، معمولا می توانید با شرایط دشوار سازگاری پیدا کنید.

نوجوانان می توانند با مهارتهای عزت نفس، مهارتهای اجتماعی و مثبت اندیشی، تاب آوری را در خود ایجاد کند. البته حمایت شما در این امر بسیار کمک کننده است.

شما همیشه نمی توانید فرزندتان را از تجربه مشکلات یا شرایط سخت بازدارید. اما شما می توانید در ایجاد انعطاف پذیری به فرزند خود کمک کنید. فرزند شما همچنین می تواند از سایر بزرگسالان حامی مانند پدربزرگ و مادربزرگ، خاله، دایی یا معلم حمایت شود. دوستان و همکلاسی ها نیز می توانند از منابع مهم حمایت باشند. 

وقتی فرزند شما عزت نفس دارد، معتقد است که اهمیت دارد و دیگران باید به او احترام بگذارند. همچنین احتمال دارد با اجتناب از رفتارها و موقعیت های پرخطر از خود محافظت کند. همچنین احساس قوی احترام به خود به فرزند شما کمک می کند در برابر زورگویی و قلدری آسیب پذیر نباشد.

همدلی، احترام به دیگران، مهربانی، انصاف، صداقت و همکاری نیز با انعطاف پذیری ارتباط دارند. اگر فرزند شما این نگرش ها و رفتارها را نسبت به دیگران نشان دهد، در مقابل، احتمالاً واکنش مثبت می بیند. این کمک می کند تا احساس خوبی نسبت به خودش داشته باشد.

مهارت های اجتماعی نیز یکی دیگر از عناصر مهم ایجاد تاب آوری هستند. این مهارت ها شامل مهارت هایی برای دوست یابی و نگهداری دوستان، رسیدگی به اختلافات و کارکرد خوب در تیم ها یا گروه ها است.

وقتی فرزند شما در مدرسه روابط خوبی دارد و درگیر گروه های اجتماعی، تیم های ورزشی یا فعالیت های هنری می شود، احتمال بیشتری برای ایجاد ارتباط و احساس تعلق برایش وجود دارد.

همچنین احساس اعتماد به نفس، توانایی و آمادگی برای انجام کارها بخش بزرگی از انعطاف پذیری است. نکته دیگر اینکه مهارت های مهم در این زمینه؛ هدف گذاری، برنامه ریزی، نظم، آمادگی برای کارهای سخت و ... است. 

شما می توانید فرزندتان را ترغیب کنید تا اهدافی را تعیین کند که نقاط قوت او را عملی کند و به او کمک کند تا روی آنچه در آن مهارت دارد تمرکز کند.

به عنوان مثال، اگر فرزند شما در آواز یا موسیقی مهارت دارد، شما می توانید به او پیشنهاد دهید که به گروه موسیقی بپیوندد.

با مرکز تخصصی روان شناسی آترینا در تماس باشید و با شرکت در کارگاه های ویژه نوجوانان (آموزش مهارتهای زندگی بر اساس متد 4H) و کارگاه های ویژه والدین نوجوان (فرزندپروری نوجوان و ..) ، از دیدن تغییرات مثبت لذت ببرید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 09196510590 و 02122684075  در تماس باشید.

مترجم : پرستو ثابتی


منبع:

https://raisingchildren.net.au/pre-teens/development/social-emotional-development/resilience-in-teens

Top