Top

جرأت ورزی چگونه مهارت های ارتباطی را بهبود می بخشد

در اینجا دلایل مهمی وجود دارد که می گوید چرا نوجوانان باید مهارت جرأت ورزی را بیاموزند:

باعث می شود آنها کمتر مورد آزار و اذیت قرار بگیرند: نوجوانی که بتواند بلند صحبت کند و بگوید : "من این کار را دوست ندارم"، در مقایسه با نوجوانی که سکوت می کند، کمتر قربانی می شود. نوجوانانی که قاطعانه عمل می کنند می توانند در مقابل همسالان نیز بایستند.

باعث می شود آنها کمتر پرخاشگر باشند: اگر نوجوان شما بفهمد که چگونه درخواست کمک کند یا چگونه نیازهایش را برآورده کند، کمتر به پرخاشگری کلامی یا جسمی متوسل می شود. 

باعث می شود آنها روابط سالم تری داشته باشند: نوجوانانی که وقتی احساساتشان جریحه دار می شود، می توانند صحبت کنند احتمالاً روابط سالم تری دارند. نوجوانان قاطع می توانند به جای اجازه به مردم برای پایمال کردن حقوق خود، بگویند: "من این کار را دوست ندارم" ، که این می تواند به ایجاد احترام متقابل در یک رابطه دوستی کمک کند.

باعث می شود آنها بدانند چگونه استرس خود را کنترل کنند: مهارت جرأت ورزی می تواند به کاهش سطح استرس یک نوجوان کمک کند. مهارت جرأت ورزی به نوجوان کمک می کند تا بیش از آنکه منفعلانه اجازه دهد اتفاقات بد بیفتد، مشکلات را حل کند.

باعث می شود آنها از عزت نفس برخوردار باشند: نوجوانانی که حرفشان را می زنند با گذشت زمان احساس اعتماد به نفس بیشتری می کنند. و هرچه احساس اعتماد به نفس بیشتری داشته باشند، احتمال رفتار قاطعانه آنها نیز بیشتر است. نوجوانانی که احساس می کنند قدرت صحبت کردن را دارند با گذشت زمان می بینند که اعتماد به نفس بیشتری پیدا می کنند و می بینند که چگونه رفتارهایشان نتایج مثبتی دارد.

باعث می شود آنها کمتر به دنبال انتقام باشند: وقتی افراد منفعلانه رفتار می کنند، غالباً صدمه و خشم زیادی را تجربه می کنند. این می تواند آنها را وادار کند تا بعداً به روشی منفعل-تهاجمی عمل کنند. ممکن است نوجوانی که مورد آزار و اذیت و قرار می گیرد، مخفیانه به فکر انتقام جویی باشد. بنابراین به نوجوان خود بیاموزید كه رفتار قاطعانه داشته باشد تا بتواند هنگام بروز مشكلات، آنها را برطرف كند.

باعث می شود آنها احساسات را درک کنند: به نوجوانان کمک می کند درک بهتری از احساسات خود با گذشت زمان داشته باشند.

باعث می شود آنها مسئولیت شخصی را بپذیرند: نوجوانان قاطع می توانند درخواست کمک کنند، آنچه را که نیاز دارند بگویند و احساس خود را به دیگران بگویند .وقتی نوجوانان می توانند خواسته های خود را بگویند، کمتر دیگران را به دلیل احساس خود سرزنش می کنند.

باعث می شود آنها در برابر فشار ها مقاوم باشند: نوجوانی که بتواند حرف خودش را بزند، می تواند به چیزی كه نمی خواهد نه بگوید. 

با مرکز تخصصی روان شناسی آترینا در تماس باشید و با شرکت در کارگاه های ویژه نوجوانان (آموزش مهارتهای زندگی بر اساس متد 4H) و کارگاه های ویژه والدین نوجوان (فرزندپروری نوجوان و ..) ، از دیدن تغییرات مثبت لذت ببرید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 09196510590 و 02122684075  در تماس باشید.

تهیه شده در دپارتمان مطالعات کانون روانشناسی نوجوان آترینا

مترجم : پریسا الوندی

منبع :

https://www.verywellfamily.com/ways-assertiveness-skills-help-teens-2610996

Top