Top

چگونه به نوجوان ورزشکار کمک کنیم با فشارهای ورزشی مقابله کند

ورزش کردن، مهارت های زیادی را به نوجوانان می آموزد. ممکن است بسیاری از نوجوانان، فشار زیادی را برای ورزش کردن تجربه کنند و گاهی اوقات، این فشار می تواند واقعاً نامطلوب باشد. ممکن است از طرف مربیان برای کاهش وزن یا افزایش عضله، فشار زیادی وارد شود تا به "سطح بالاتری" برسند. و البته بسیاری از نوجوانان آرزو دارند که ورزش های حرفه ای انجام دهند. جذابیت، ثروتمند و مشهور بودن و دریافت پول برای کاری که آنها دوست دارند، می تواند اشتیاق آنها را برای بهتر شدن در فعالیت ورزشی تقویت کند. 

فشار برای رسیدن به بهترین حالت می تواند از لحاظ روحی و جسمی  به نوجوانان آسیب برساند. بسیار مهم است که به نوجوان خود کمک کنید تا بتواند این فشار را  کنترل کند.

یک زندگی متعادل را تشویق کنید

برای بسیاری از نوجوانان، پیشرفت در استعداد ورزشی خود به معنای کنار گذاشتن بسیاری از مسائل در دبیرستان است. بنابراین مهم است که بررسی کنیم آیا واقعا ارزش آن را دارد یا نه.

ذهنیت را تغییر دهید

در حقیقت ، تحقیقات نشان می دهد که تمایل به بهبود عملکرد یک ورزشکار در بازی، منجر به کمی استرس می شود.  شما می توانید این احساس فشار برای نوجوان را با یک نتیجه مثبت، مانند بازی بهتر همراه کنید. اساساً ، شما می خواهید با این پیام که نوجوان شما می تواند در مقابل مشکلات رشد کند، به جای جو استرس، یک فضای انگیزشی ایجاد کنید.

تکنیک های آرامش

اگر نوجوان شما همیشه نگران عملکرد خود است، چند روش آرام سازی می تواند کمک زیادی به آرام شدن نوجوان شما کند. تکنیک های آرامش همچنین می توانند کمک زیادی به نوجوان شما کنند تا زندگی آرام تری داشته باشد.

تکنیک های مدیریت استرس از جمله؛ مراقبه، آرامش عضلانی پیش رونده و تنفس عمیق را به نوجوان آموزش دهید. اگر فکر می کنید در این تکنیک ها مهارت ندارید، میتوانید از یک متخصص کمک بگیرید که می تواند به هر دوی شما کمک کند تا چگونه آرام شوید. درواقع تکنیک های آرام سازی اگر مرتبا تمرین شوند، می توانند میزان استرس کلی وی را کاهش می دهند.

شرایط را دشوارتر نکنید

در بیشتر موارد ، والدین فقط می خواهند کمک کنند. با این حال، در بعضی موارد والدین می توانند بدون اینکه حتی متوجه این موضوع شوند ، به نوجوان ورزشکار خود فشار وارد کنند:

ستایش یا پاداش دادن به نوجوان خود فقط پس از پیروزی،  نه بعد از عملکرد ضعیف یا باخت.

ارائه مشاوره ناخواسته در مورد اینکه در بازی بعدی چه کار کنید یا چگونه بهتر شوید.

مقایسه عملکرد نوجوان خود با شخص دیگری در تیم، یا تحسین بیش از حد یک هم تیمی.

نشان دادن ناامیدی به صورت وضعیت بدن، حالات صورت یا  لحن گفتاری.

یک آسیب را تشخیص دهید

طبق آکادمی جراحان ارتوپدی آمریکا ، نوجوانان ورزشکار نیز به اندازه ورزشکاران حرفه ای آسیب می بینند. اما تفاوتشان در این است که ممکن است آنها با در نظر گرفتن جوانب مثبت، بعضی اوقات  استراحت می کنند و از تمرین فاصله می گیرند زیرا آنها می دانند چه زمانی آسیبی که دیدند  به زندگی حرفه ایشان پایان می دهد، در حالی که یک نوجوان بلوغ و درک کافی برای انجام این کار را ندارد.

ممکن است نوجوان شما برای بازی احساس فشار کند، حتی دردمند است، فکر می کند که ترک یک بازی نشانه ضعف است. اگر فکر می کنید نوجوان شما آسیب دیده است، آنچه در توان دارید انجام دهید تا او یک قدم عقب برود و به بدن خود کمی استراحت دهد.

مراقب سوءمصرف مواد باشید

نوجوانان برای بهبود عملکرد یا هیکل ممکن است به سمت مواد روند. اگرچه بیشتر والدین تصور می کنند نوجوانشان هرگز از مواد مخدر استفاده نمی کند، ولی بسیاری از نوجوانان درواقع به دنبال راه میانبری برای بهبود عملکرد خود هستند.

به علائم هشدار دهنده مصرف مواد مخدر توجه کنید : 

افزایش ناگهانی توده عضلانی.

آکنه شدید.

علائم سوزن روی بازوها یا پاها.

تغییرات شدید خلقی یا انفجار خشم.

افزایش بافت پستان در مردان یا کاهش اندازه پستان در زنان.

حتی اگر مکمل های قانونی در دوزهای بالا مصرف شوند می توانند مضر باشند. مراقب نوجوانی باشید که مقادیر زیادی ویتامین ، پودر یا مکمل های دیگر برای ساخت عضله مصرف می کند.

راه های دیگر کمک

یک نوجوان ورزشکار برای درخواست کمک در مواقع نیاز به حمایت والدین نیاز دارد. روش های دیگری که می توانید به نوجوان خود کمک کنید تا فشار را کنترل کند شامل موارد زیر است:

در هنگام بازی یا تمرین آرامش خود را حفظ کنید.

از بحث پیروزی یا باخت اجتناب کنید.

به نوجوان اجازه دهید تصمیم بگیرد که آیا می خواهد آموزشهای دیگری مانند مربیان خصوصی داشته باشد.

سنت ها را حفظ کنید، مانند رفتن به ناهار بعد از بازی ، خواه تیم برنده باشد و هم باخت.

به نوجوان خود یادآوری کنید که چه پیروز شود و چه ببازد، شما همیشه از آنچه آنها به دست آورده اند حمایت کردید. هر چند وقت یک بار، به نوجوان خود اجازه دهید تا به بدن خود استراحت دهد.

با مرکز تخصصی روان شناسی آترینا در تماس باشید و با شرکت در کارگاه های ویژه نوجوانان (آموزش مهارتهای زندگی بر اساس متد 4H) و کارگاه های ویژه والدین نوجوان (فرزندپروری نوجوان و ..) ، از دیدن تغییرات مثبت لذت ببرید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 09196510590 و 02122684075  در تماس باشید.

تهیه شده در دپارتمان مطالعات کانون روانشناسی نوجوان آترینا

مترجم : فاطمه رازی

منبع:

https://www.verywellfamily.com/how-to-help-a-teen-athlete-deal-with-sports-pressure-4057989

Top