Top

نوجوانان و سلفی گرفتن - آنچه والدین باید بدانند

برای والدین،  پدیده سلفی می تواند کمی گیج کننده باشد. چرا شما می خواهید 50 عکس از خود ایستاده بگیرید و سپس عکسی را که فکر می کنید باعث زیبایی شما می شود، انتخاب کنید و آن را در صفحه خود پست کنید تا افراد بتوانند به شما بازخورد دهند؟

درواقع، در بعضی موارد، این فقط یک سرگرمی بی ضرر است. اما برای دیگر نوجوانان، سلفی می تواند بخشی از یک مشکل ریشه دار باشد.

سلفی و خود ارزشمند بودن

برای برخی از نوجوانان، ارزش شخصی خود بسیار وابسته به بازخوردی است که از سلفی دریافت می کنند. هر چقدر لایک، قلب یا نظر مثبت بیشتری کسب کنند احساس بهتری دارند . اگر آنها پاسخی را که انتظار داشتند دریافت نکنند ، ممکن است باور کنند که جذاب و دوست داشتنی نیستند. نوجوانانی که مشکلات روحی و روانی دارند  ممکن است در معرض خطر وسواس جدی برای سلفی قرار بگیرند. گزارش هایی مبنی بر اینکه برخی از نوجوانان هر روز ساعت ها وقت صرف تلاش برای گرفتن یک سلفی بی نقص می کنند که می تواند به کسب تحسین از مردم در شبکه های اجتماعی کمک کند، گزارش شده است. متأسفانه این موضوع ممکن است در زندگی اجتماعی و تحصیلات یک نوجوان اختلال ایجاد کند.

سلفی و اعتبار یک نوجوان

اگرچه اکثر نوجوانان به وسواس در عکس های سلفی مبتلا نمی شوند، اما خطرات دیگری نیز وجود دارد. اگر نوجوانان مراقب نوع عکس خود نباشند، یک عکس سلفی می تواند اعتبار آنها را از بین ببرد.

درواقع یک روند معمول در بین نوجوانان گرفتن عکس های سلفی است که شامل عکسهای اکشن در پس زمینه است. نوجوانان در حالی که در زیر آبشارها ایستاده اند، یا هنگام انجام بدلکاری های مختلف در مقابل ساختمان های در حال سوختن از خود عکس می گیرند. متأسفانه، برخی از نوجوانان در تلاش برای گرفتن عکس های سلفی خطرناک که فکر می کردند ظاهر آنها جالب است، فوت کرده اند.

چرا باید در مورد سلفی با نوجوان خود صحبت کنید

سلفی می تواند راهی سالم برای بیان نوجوانان باشد. با این حال، نوجوانان در این خصوص به راهنمایی هایی نیاز دارند. به نوجوان خود کمک کنید تا بفهمد چگونه سلفی می تواند مشکل ساز شود.

کمیت و محتوای سلفی گرفتن نوجوان خود را کنترل کنید. اگرچه تعداد مشخصی از عکسهای سلفی وجود ندارد که نشانگر آن باشد که نوجوان شما ممکن است مشکلی داشته باشد، اما باید اطمینان حاصل کنید که این عکس ها در زندگی واقعی نوجوان تداخل ایجاد نمی کند. اگر نوجوان شما با دوستانش وقت بگذارند یا به دلیل مشغول ارسال سلفی در اینستاگرام قادر به انجام کارهایش نباشد، می تواند مشکلی را نشان دهد. بنابراین با نوجوان خود در مورد خطرات سلفی صحبت کنید.

با مرکز تخصصی روان شناسی آترینا در تماس باشید و با شرکت در کارگاه های ویژه نوجوانان (آموزش مهارتهای زندگی بر اساس متد 4H) و کارگاه های ویژه والدین نوجوان (فرزندپروری نوجوان و ..) ، از دیدن تغییرات مثبت لذت ببرید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 09196510590 و 02122684075  در تماس باشید.

تهیه شده در دپارتمان مطالعات کانون روانشناسی نوجوان آترینا

مترجم : پرستو ثابتی

منبع : 

https://www.verywellfamily.com/teens-and-selfies-what-parents-need-to-know-2608943

Top