Top

اثرات رسانه های اجتماعی بر سلامت روان نوجوانان

جای تعجب نیست که شبکه های اجتماعی یک چالش کاملا واقعی برای نوجوانان امروز است. درک و وابستگی آنها به شبکه های اجتماعی بسیار بیشتر از بزرگسالان است، چراکه آنها از رسانه های اجتماعی با نرخ بسیار بیشتری استفاده می کنند.

بر اساس گزارشی؛ 51 درصد از نوجوانان به طور روزانه از سایت های شبکه های اجتماعی بازدید می کنند، بیش از یک سوم نوجوانان چندین بار در روز از سایت اصلی شبکه اجتماعی خود بازدید می کنند، از هر 4 نوجوان 1 نفر یک کاربر سنگین شبکه های اجتماعی است که حداقل از دو نوع مختلف رسانه اجتماعی در روز استفاده می کند.

مغز نوجوان و رسانه های اجتماعی

برای بسیاری از نوجوانان ، شبکه های اجتماعی می توانند تقریباً اعتیاد آور شوند. در تحقیقی که توسط محققان مرکز نقشه برداری مغز UCLA  انجام شده،  آنها دریافتند که مناطق خاصی از مغز نوجوانان توسط "پسندیدن" در شبکه های اجتماعی فعال می شوند و این باعث می شود که برخی اوقات تمایل بیشتری به استفاده از رسانه های اجتماعی داشته باشند.

در طول این مطالعه ، محققان از اسکنر fMRI برای تصویربرداری از مغز 32 نوجوان در حالی که از یک برنامه ساختگی شبکه های اجتماعی شبیه Instagram استفاده می کردند، استفاده کردند. بیش از 140 تصویر در نوجوانان نشان داده شد که تصور می شد "پسندیدن" از همسالان آنها باشد. با این حال، این موارد در واقع توسط تیم تحقیق تعیین شده است.

بر اساس اسکن های مغزی، هسته اکومبنس، بخشی از مدار پاداش مغز، به ویژه هنگامی که تعداد زیادی لایک را در عکس های خود مشاهده می کنند، فعال است. به گفته محققان، این ناحیه از مغز همان ناحیه ای است که با دیدن تصاویر افرادی که دوستشان داریم یا زمانی که برنده پول می شویم، پاسخ می دهد.

محققان می گویند که این منطقه پاداش مغز به ویژه در سالهای نوجوانی حساس است و این می تواند دلیل علاقه جوانان به رسانه های اجتماعی را توضیح دهد.

در بخش دیگری از این مطالعه ، محققان می توانند ارتباطی بین رسانه های اجتماعی و تأثیر همسالان را مشاهده کنند . به شرکت کنندگان در این مطالعه هم عکس خنثی و هم عکس پرخطر نشان داده شد. آنچه آنها دریافتند این است که نوع تصویر هیچ تاثیری بر تعداد پسندیدن های نوجوانان در مطالعه نداشته است. محققان معتقدند این رفتار نشان می دهد همسالان می توانند هنگام استفاده از رسانه های اجتماعی تأثیر مثبت و منفی بر دیگران داشته باشند.

سلامت روان: بدون شک ، شبکه های اجتماعی در گسترش ارتباطات اجتماعی نوجوانان و کمک به آنها در یادگیری مهارت های فنی ارزشمند نقشی حیاتی دارند. اما این شبکه های اجتماعی چه تاثیری بر ذهن نوجوانان دارند؟ بیشتر گزارش ها نشان می دهد که این تأثیرات می توانند قابل توجه باشند. نه تنها مغز در حال رشد نوجوانان در برابر این همه وقت در معرض خطر است، بلکه از آنجا که آنها اغلب در تنظیم خودکار صفحه نمایش مشکل دارند، خطرات آنها افزایش می یابد. علاوه بر این ، آنها بیشتر در معرض فشار همسالان ، آزار و اذیت اینترنتی و ارسال پیامهای الکترونیکی هستند.


تعدادی از مسائل مربوط به سلامتی وجود دارد که در نتیجه زمان زیاد آنلاین ایجاد می شود. در اینجا مروری بر رایج ترین موضوعات مرتبط با سلامت روان وجود دارد که نوجوانان می توانند از استفاده بیش از حد از شبکه های اجتماعی تجربه کنند:

افسردگی: محققان شروع به برقراری ارتباط بین افسردگی و شبکه های اجتماعی کرده اند. در حالی که آنها در واقع رابطه علت و معلولی بین رسانه های اجتماعی و افسردگی را کشف نکرده اند، اما کشف کرده اند که استفاده از شبکه های اجتماعی می تواند با تشدید علائم افسردگی از جمله کاهش فعالیت اجتماعی و افزایش تنهایی همراه باشد.

اضطراب: نوجوانان اغلب احساس می کنند از لحاظ احساسی در حساب های خود در شبکه های اجتماعی سرمایه گذاری کرده اند. در حقیقت، برخی مطالعات نشان داده اند که هرچه دایره اجتماعی نوجوان در اینترنت بیشتر باشد ، اضطراب آنها از همگام بودن با همه چیز در اینترنت بیشتر می شود. 

کم خوابی: گاهی اوقات نوجوانان ساعت زیادی را در شبکه های اجتماعی می گذرانند که خواب ارزشمند خود را از دست می دهند. در نتیجه ، این کاهش خواب می تواند منجر به بدخلقی ، افت درجه و پرخوری شود و همچنین مشکلات موجود مانند افسردگی ، اضطراب و افزودن را تشدید کند.

مسائل ارتباطی: در حالی که شبکه های اجتماعی یک روش عالی برای برقراری ارتباط با دوستان و خانواده است ، اما همان ارتباط چهره به چهره نیست. به عنوان مثال ، یک نوجوان نمی تواند حالات چهره فرد را ببیند یا صدای او را به صورت آنلاین بشنود. در نتیجه سوء تفاهمات زیادی به وجود می آید.

از آنجا که در طی سالهای نوجوانی، رشد مغزی زیادی اتفاق می افتد، مهم است که والدین تاثیری را که استفاده از شبکه های اجتماعی می تواند بر روی فرزندان خود داشته باشد درک کنند. به همین دلیل، ایجاد رهنمودهایی برای استفاده از شبکه های اجتماعی بسیار مهم است .همچنین بسیار مهم است که خانواده ها به طور منظم در مورد چگونگی استفاده مسئولانه و ایمن از شبکه های اجتماعی گفتگو کنند.

با مرکز تخصصی روان شناسی آترینا در تماس باشید و با شرکت در کارگاه های ویژه نوجوانان (آموزش مهارتهای زندگی بر اساس متد 4H) و کارگاه های ویژه والدین نوجوان (فرزندپروری نوجوان و ..) ، از دیدن تغییرات مثبت لذت ببرید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 09196510590 و 02122684075  در تماس باشید.

تهیه شده در دپارتمان مطالعات کانون روانشناسی نوجوان آترینا

مترجم : زهرا رنگرز

منبع:

https://www.verywellfamily.com/ways-social-media-affects-teen-mental-health-4144769

Top