Top

چگونه به نوجوان کمک کنیم تا استرس خود را کنترل کند

استرس بخشی طبیعی از زندگی در هر سنی است. اگر استرسی طولانی مدت و کنترل نشده باقی بماند ، می تواند به منجر به مشکلات جسمی و روانی شود . استرس طولانی مدت می تواند باعث فشار خون بالا ، ضعف سیستم ایمنی بدن و ایجاد بیماری هایی مانند چاقی و بیماری های قلبی شود. همچنین می تواند منجر به مشکلات بهداشت روان مانند اضطراب و افسردگی شود. در یک مطالعه در سال 2018 ، محققان داده های نظرسنجی ملی بهداشت روان را تجزیه و تحلیل کردند و دریافتند که میزان اضطراب و افسردگی درافراد 6 تا 17 ساله افزایش یافته است. 

استرس درنوجوانان همیشه شبیه استرس در بزرگسالان نیست. اما مانند بزرگسالان ، کودکان و نوجوانان هم می توانند راه های سالم برای کنار آمدن با این مشکلات را پیدا کنند. جوانان و والدین آنها می توانند علائم استرس بیش از حد را تشخیص دهند و با ابزارهای مناسب ، آن را مدیریت کنند.

منابع استرس در نوجوانان و نوجوانان

با بزرگتر شدن کودکان ، منابع استرس آنها گسترش می یابد. نوجوانان بیشتر از کودکان خردسال تحت فشارهای روحی یا موقعیتی خارج از خانه قرار می گیرند. 

اما همانطور که برای بچه های کوچکتر نیز وجود دارد ، مدرسه همچنان یک عامل استرس زا است. یک نظرسنجی توسط APA در سال 2013 نشان داد که استرس در بین نوجوانان بسیار شایع است : 83٪ از نوجوانان مورد مطالعه گفتند که مدرسه منبع استرس قابل توجه یا تا حدودی قابل توجه است. یک بررسی 2018 APA نشان داد که جوانان 15 تا 21 ساله  استرس قابل توجهی را در مورد مسائل اجتماعی گزارش می دهند. روابط اجتماعی به ویژه در دوره نوجوانی بسیار مهم است. بسیاری از نوجوانان نگران مناسب بودن ، اولین روابط عاشقانه و فشار همسالان در مورد مصرف مواد و ... هستند.   

علائم استرس در جوانان می تواند به روش های مختلفی نشان داده شود: 

تحریک پذیری و عصبانیت: نوجوانان همیشه کلماتی را برای توصیف احساس خود ندارند و دچار استرس می شوند، استرسشان ممکن است بیش از حد نرمال ، زودگذر یا به صورت مشاجره باشد.

تغییر در رفتار:  یک نوجوان که قبلاً فعال بود اکنون نمی خواهد خانه را ترک کند. تغییرات ناگهانی می تواند نشانه بالا بودن سطح استرس باشد.

مشکل خواب: کودک یا نوجوان ممکن است از احساس خستگی مداوم ، در خوابش مشکل ایجاد شود.

بی توجهی به مسئولیت ها: اگر یک نوجوان ناگهان توپ را روی تکالیف خانه انداخت ، تعهدات را فراموش کرد یا شروع به تعویق بیش از حد معمول مسائل کرد، ممکن است به خاطر استرس باشد.

تغییرات در خوردن غذا: زیاد یا کم خوردن هر دو می تواند واکنش به استرس باشد.

بیشتر اوقات بیمار شدن: استرس اغلب به عنوان علائم جسمی ظاهر می شود. کودکانی که استرس دارند اغلب سر درد یا معده درد را گزارش میکنند و ممکن است مرتبا به دفتر پرستار مدرسه بروند.

مدیریت استرس برای کودکان و نوجوانان

مواجهه با عوامل استرس زا ، برای کودکان و بزرگسالان یک واقعیت زندگی است. این استراتژی ها می توانند به کنترل استرس کمک کنند: 


خواب خوب: خواب برای سلامت جسمی و عاطفی ضروری است. کارشناسان برای کودکان 6 تا 12 ساله 9 تا 12 ساعت خواب در شب را توصیه می کنند . نوجوانان به هشت تا 10 ساعت خواب احتیاج دارند.

ورزش: فعالیت بدنی برای همه افراد در هر سنی برای کاهش استرس مفیداست. وزارت بهداشت و خدمات انسانی ایالات متحده حداقل 60 دقیقه در روز فعالیت را برای کودکان 6 تا 17 ساله توصیه می کند.

صحبت کردن: صحبت در مورد موقعیت های استرس زا با یک بزرگسال مورد اعتماد می تواند به بچه ها و نوجوانان کمک کند تا مسائل را در ذهن خود قرار دهند و راه حل پیدا کنند.

وقتی را برای تفریح  و اوقات فراغت بگذارید: درست مثل بزرگسالان ، بچه ها و نوجوانان برای انجام کاری که باعث شادی آنها می شود ، به زمان احتیاج دارند ، خواه این زمان بی ساختار برای بازی با آجرهای ساختمانی باشد یا ساعات بی وقفه برای تمرین موسیقی یا هنر. همچنین ، در حالی که برخی از کودکان از یک فعالیت به فعالیت دیگر می پرند ، دیگران به زمان کمتری نیاز دارند. تعادل سالمی بین فعالیتهای مورد علاقه و اوقات فراغت پیدا کنید.

بیرون رفتن:  گذراندن اوقات در طبیعت یک روش موثر برای از بین بردن استرس و بهبود وضعیت عمومی است. محققان دریافتند افرادی که در مناطقی با فضای سبز بیشتر زندگی می کنند افسردگی ، اضطراب و استرس کمتری دارند .

درباره اش بنویس: تحقیقات نشان داده است که بیان خود به صورت نوشتاری می تواند به کاهش پریشانی ذهنی و بهبود سلامت کمک کند. بعضي از تحقيقات ، به عنوان مثال ، يافته اند كه نوشتن درباره احساسات مثبت  مانند چيزهايي كه به آنها سپاسگزار هستيد يا به آنها افتخار مي كنيد مي تواند علائم اضطراب و افسردگي را تسكين دهد.

 ذهن آگاهی را بیاموزید: در مطالعه یک برنامه پنج هفته ای آموزش ذهن آگاهی برای نوجوانان 13 تا 18 ساله ، محققان دریافتند نوجوانانی که ذهن آگاهی را یاد می گیرند ، به طور قابل توجهی کمتر از نوجوانانی که این مهارت را ندارند استرس دارند.

چگونه والدین می توانند کمک کنند

والدین و سایر مراقبان با اتخاذ عادات سالم خود و کمک به کودکان و نوجوانان در یافتن استراتژی های کنترل استرس ، سهم مهمی دارند. برخی از روش هایی که والدین می توانند اقدام کنند: 

مقابله سالم را الگو کنید: مراقبان می توانند با کودکان در مورد نحوه فکر کردن و کنار آمدن با شرایط استرس زا خود صحبت کنند.

بگذارید بچه ها مشکل گشا باشند : طبیعی است که بخواهید مشکلات فرزند خود را برطرف کنید. اما وقتی والدین برای حل هر مشکل کوچکی دست به کار می شوند ، فرزندان شان فرصتی برای یادگیری مهارت های مقابله ای سالم ندارند. به فرزندان خود اجازه دهید تا مشکلات کم خطر خود را به تنهایی حل کنند ، و آنها اطمینان می یابند که می توانند با عوامل استرس زا و شکست روبرو شوند.

سواد رسانه ای را ارتقا دهید: بچه های امروز وقت زیادی را در اینترنت می گذرانند ، جایی که می توانند با محتوای مشکوک ، آزار و اذیت اینترنتی یا فشارهای رسانه های اجتماعی توسط همسالان مواجه شوند.

با تفکر منفی مبارزه کنید : "من از نظر ریاضی وحشتناک هستم." "از موهام متنفرم." و ... . کودکان و نوجوانان به راحتی می توانند در دام تفکر منفی بیفتند. اگرچه کودکان از خود گفتاری منفی استفاده می کنند ، فقط اختلاف نظر نداشته باشید. از آنها بخواهید واقعاً به این فکر کنند که آیا آنچه می گویند صحت دارد یا به آنها یادآوری کنید که آنها پیشرفت کرده اند. یادگیری چارچوب بندی مسائل به آنها کمک می کند تا در برابر فشارهای روانی مقاومت کنند.

با مرکز تخصصی روانشناسی نوجوان آترینا در تماس باشید و از دیدن تغییرات مثبت لذت ببرید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر :

09196510590

021-22684075

تهیه شده در دپارتمان مطالعات کانون روانشناسی نوجوان آترینا

مترجم : فاطمه رازی

منبع:

https://www.apa.org/topics/children-teens-stress

Top