Top

کمبود خواب تنها دلیل خواب آلودگی در روز نیست

کمبود خواب تنها دلیل خواب آلودگی در روز نیست. نوجوانان ممکن است در طول روز احساس خواب آلودگی کنند حتی اگر شب به میزان کافی خوابیده باشند ، دلایل زیر ممکن است این خواب آلودگی بیش از حد در روز در نوجوانان را توضیح دهد:

آپنه انسدادی خواب

آپنه انسدادی خواب (OSA) هنگامی اتفاق می افتد که بافت پشت گلو هنگام خواب فرو بریزد. این باعث می شود هوا به ریه ها راه پیدا نکند. این بسیار رایج است ، زیرا عضلات داخل گلو هنگام خواب شل می شوند. سپس نیروی جاذبه باعث عقب افتادن زبان و مسدود شدن راه هوایی می شود. این می تواند چند بار در شب یا چند صد بار در هر شب اتفاق بیفتد. این مکث ها در تنفس به مدت کوتاهی شما را از خواب بیدار کرده و خواب شما را مختل می کند. این باعث می شود فردای روز خیلی خسته شوید. مردان جوانی که اضافه وزن دارند بیشتر در معرض خطر آپنه خواب قرار دارند.

نارکولپسی

نارکولپسی یک اختلال خواب است که باعث می شود افراد در طول روز احساس خستگی شدید کنند. آنها ممکن است در هر زمان و مکان ناگهانی بخوابند. این "حملات خواب" می تواند هنگام غذا خوردن ، پیاده روی یا رانندگی اتفاق بیفتد. این اختلال اغلب در سنین 15 تا 25 سالگی افراد را تحت تأثیر قرار می دهد.

اختلالات خواب ریتم شبانه روزی

این اختلالات در نوجوانان شایع است. آنها می توانند باعث خواب آلودگی شما در روز مدرسه و هوشیاری بیشتر در شب شوند. علائم این اختلالات شامل مشکلات زیر است:

مشکل خوابیدن تا اواخر شب یا اوایل صبح

مشکل بیدار شدن در صبح برای مدرسه

مشکلات عاطفی

نوسانات عظیم احساسات و خلق و خو در نوجوانان نیز شایع است. این می تواند منجر به مشکلات عمده خواب شود. در موارد شدید ، افسردگی ایجاد می شود. این می تواند نقش زیادی در برهم زدن الگوی خواب نوجوان داشته باشد.

شرایط پزشکی

شرایط پزشکی مانند صرع یا آسم باعث می شود نوجوانان به سختی بخوابند. بسیاری از داروها بر نحوه خواب آنها نیز تأثیر می گذارد.

والدین و خواب نوجوانان

والدین نقش مهمی در کمک به نوجوانان دارند تا خواب کافی و درست داشته باشند. شما باید کاملاً به نحوه خواب ، رفتار و احساس پسر یا دخترتان توجه کنید. آنها علائمی به شما می دهند که نشان می دهد خواب کافی ندارند. ببینید آیا نوجوان شما علائم زیر را نشان می دهد:

بیشتر صبح ها در بیدار شدن از خواب مشکل دارد.

در اوایل بعد از ظهر تحریک پذیر است.

در طول روز به راحتی می خوابد.

افت ناگهانی نمرات دارد.

آخر هفته ها برای دوره های بسیار طولانی می خوابد.

کمبود خواب اغلب می تواند با اختلال کمبود توجه / بیش فعالی (ADHD) اشتباه گرفته شود. تصور می شود که برخی از جوانان مبتلا به بیش فعالی هستند که در حقیقت در خواب مشکل دارند. هر دوی این مشکلات دارای علائم بسیاری هستند. شایع ترین علائم مشکل خواب که با بیش فعالی همراه است شامل موارد زیر است:

مشکل در تمرکز

نوسانات خلقی

بیش فعالی

عصبی بودن

رفتار پرخاشگرانه

اغلب باید به نوجوان خود یادآوری کنید که در هنگام احساس خستگی هرگز رانندگی نکند. تصادفات مربوط به خواب آلودگی هر ساله جان بیش از 1550 نفر را می گیرد. این تصادفات بیشتر توسط جوانان زیر 25 سال ایجاد می شود. 

والدین همچنین باید به نوجوانان کمک کنند تا درباره زمان خود انتخاب های عاقلانه ای انجام دهند. نوجوانانی که کار می کنند باید سعی کنند ساعات کار خود را در شب های مدرسه محدود کنند. آنها می توانند آخر هفته ها ساعات بیشتری را سپری کنند تا پول مورد نظر یا نیاز خود را بدست آورند.

سعی کنید به نوجوان خود کمک کنید تا دید درستی از خواب داشته باشد. خواب موضوعی نیست که بتوان از آن جلوگیری کرد یا از آن اجتناب کرد. خواب درست باعث می شود آنها با وضوح بیشتری فکر می کنند و تصمیمات بهتری می گیرند. آنها شادتر خواهند بود و از زندگی بیشتر لذت می برند.

برای خواب بهتر کمک کنید

تعیین علت مشکلات خواب یک نوجوان دشوار است. اگر این مشکلات در خواب بیش از دو هفته ادامه داشت ، با پزشک خانواده صحبت کنید. یک پزشک یا یک مشاور می تواند به نوجوانان کمک کند تا راه هایی برای مقابله با هر استرسی که باعث می شود خواب سخت داشته باشند ، پیدا کنند.

اگر کم خوابی بر زندگی روزمره آنها تأثیر بگذارد ، ممکن است لازم باشد به یک متخصص خواب مراجعه کنند.  

والدین باید هنگام خواب فضای آرام را در خانه ایجاد کنند و نوجوانان باید روال منظم و آرامش بخشی قبل از خواب داشته باشند. آنها اغلب برنامه های شلوغ و پر سر و صدایی دارند که نباید اینگونه باشد.

برای کمک به آرامش ، نوجوانان باید از فعالیتهایی که باعث تحریک حواس آنها در اواخر شب می شود ، خودداری کنند. آنها باید زمان دیگری را برای بازی های رایانه ای ، فیلم های اکشن و ... پیدا کنند.

برای ارتباط با روانشناسان مرکز تخصصی روان شناسی آترینا با شماره های 09196510590 - 02122684075 در تماس باشید.

تهیه شده در دپارتمان مطالعات کانون روانشناسی نوجوان آترینا

مترجم: پریسا الوندی

منبع:

https://www.uclahealth.org/sleepcenter/sleep-and-teens

Top