Top

اختلالات خوردن نوجوانان نکاتی برای محافظت از نوجوان

اختلالات خوردن می تواند آسیب جدی به نوجوانان وارد کند. برای کمک به محافظت از آنها ، دلایل احتمالی اختلالات خوردن در نوجوانان را درک کنید و بدانید که چگونه با پسر یا دخترتان در مورد عادات غذایی سالم صحبت کنید.

چرا نوجوانان دچار اختلالات خوردن می شوند؟

اختلالات خوردن شرایط جدی مربوط به رفتارهای مداوم خوردن است که بر سلامتی ، احساسات و توانایی عملکرد در زمینه های مهم زندگی تأثیر منفی می گذارد. شایع ترین اختلالات خوردن بی اشتهایی عصبی ، پرخوری عصبی و اختلال خوردن.

در حالی که علت دقیق اختلالات خوردن مشخص نیست ، عوامل خاصی ممکن است در این امر دخیل باشند ، از جمله:

- زیست شناسی افرادی که دارای خویشاوندان درجه یک (خواهر و برادر یا والدین) مبتلا به اختلال در خوردن هستند ، ممکن است بیشتر دچار اختلال در خوردن شوند ، که این امر نشان دهنده وجود پیوند ژنتیکی احتمالی است.

- مسائل روانشناختی و عاطفی. مشکلات روحی و روانی ، مانند افسردگی یا اختلالات اضطرابی ، با اختلالات خوردن ارتباط تنگاتنگی دارند.

- فرهنگ مدرن غربی بر لاغری تأکید دارد.

عواقب اولیه اختلالات خوردن در نوجوانان

علائم و نشانه ها بسته به نوع اختلال خوردن متفاوت است. مراقب الگوهای غذایی و اعتقاداتی باشید که ممکن است نشان دهنده رفتار ناسالم باشد. برخی آنها عبارتند از:

- کاهش شدید وزن یا عدم افزایش وزن مورد انتظار رشد.

- مرتباً از وعده های غذایی صرف نظر کنید یا از خوردن غذا امتناع کنید.

- تمرکز بیش از حد روی غذا.

- نگرانی مداوم یا شکایت از چاق بودن.

- بررسی مکرر در آینه برای نقص قابل درک.

- استفاده از ملین ها ، ادرار آورها و ... بعد از غذا خوردن در صورت عدم نیاز.

- خودتان را مجبور به استفراغ یا ورزش بیش از حد کنید تا بعد از پرخوری از افزایش وزن جلوگیری کنید.

- ابراز افسردگی ، انزجار یا گناه در مورد عادات غذایی.

در مورد عادات غذایی و تصویر بدن با پسر یا دخترتان صحبت کنید. برای شروع:

- عادات غذایی سالم را تشویق کنید. صحبت کنید که چگونه رژیم غذایی می تواند بر سلامتی ، ظاهر و سطح انرژی شما تأثیر بگذارد. هنگام گرسنگی نوجوان خود را به خوردن غذا تشویق کنید. به عنوان یک خانواده با هم غذا بخورید.

- درباره پیام های رسانه ای بحث کنید. برنامه های تلویزیونی ، فیلم ها و رسانه های اجتماعی می توانند این پیام را ارسال کنند که فقط نوع خاصی از بدن قابل قبول است. نوجوان خود را تشویق کنید از آنچه دیده یا شنیده است سوال کند.

- تصویر بدن سالم را توضیح دهید. با نوجوان خود در مورد تصویر شخصی خود صحبت کنید و اطمینان دهید که اشکال بدن سالم متفاوت است. 

- عزت نفس را تقویت کنید. به موفقیت های نوجوان خود احترام بگذارید و از اهداف او حمایت کنید. وقتی نوجوانتان صحبت می کند ، گوش دهید. در نوجوان خود به دنبال ویژگی های مثبتی مانند کنجکاوی ، سخاوت و شوخ طبعی باشید. به نوجوان خود یادآوری کنید که عشق و پذیرش شما بدون قید و شرط است - بر اساس وزن یا ظاهر او نیست.

- خطرات رژیم های غذایی نادرست را به اشتراک بگذارید. توضیح دهید که رژیم گرفتن می تواند تغذیه ، رشد و سلامتی نوجوان شما را به خطر بیندازد و همچنین منجر به اختلال در خوردن شود. به نوجوان خود یادآوری کنید که خوردن یا کنترل رژیم غذایی راهی سالم برای کنار آمدن با احساسات نیست. 

 کمک برای اختلالات خوردن در نوجوانان

اگر مشکوک هستید که نوجوان شما دچار اختلال در خوردن شده است ، با او با روشی صمیمی و بدون برخورد روبرو شوید. همچنین، برای نوجوان خود وقت چکاپ تعیین کنید. پزشک می تواند با نوجوان شما در مورد عادات غذایی ، روتین ورزش و تصویر بدن صحبت کند. در صورت لزوم ، او می تواند نوجوان شما را به یک متخصص بهداشت روان معرفی کند.

اگر نوجوان شما دچار اختلال در خوردن شده باشد ، درمان احتمالاً شامل نوع خاصی از خانواده درمانی است که به شما کمک می کند با فرزند خود عادات غذایی خود را بهبود ببخشید ، به یک وزن سالم رسیده و سایر علائم را مدیریت کنید. گاهی اوقات دارو برای درمان بیماری های همراه با سلامت روان مانند افسردگی ، اضطراب یا وسواس تجویز می شود. در موارد شدید ، ممکن است بستری در بیمارستان باشد.

برنامه درمانی هرچه باشد ، به یاد داشته باشید که مداخله زودهنگام می تواند به سرعت بهبودی کمک کند.

برای ارتباط با روانشناسان مرکز تخصصی روان شناسی آترینا با شماره های 09196510590 - 02122684075 در تماس باشید.

تهیه شده در دپارتمان مطالعات کانون روانشناسی نوجوان آترینا

مترجم: پرستو ثابتی

منبع:

https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/tween-and-teen-health/in-depth/teen-eating-disorders/art-20044635

Top