Top

مهارت های زندگی لازم و ضروری برای مهاجرت نوجوان

در اینستاگرام کانون حال هوای نوجوانان در کلان شهر هایی که مقصد بسیاری از مهاجرین هست رو بررسی کردیم.

در ادامه گفتیم که اگر قصد مهاجرت دارید خیلی مهمه که قبل از بیرون آمدن از حاشیه امن خود، که همون محل زندگی و دایره دوستان و آشنایان و .. است ، مهارت های زندگی رو بلد باشید.

برای اهمیت مهارت ها قابل درک باشه اونها رو با یک مثال براتون توضیح میدم. 

تصور کنید نوجوان با خانواده‌ و یا تنها تصمیم به مهاجرت گرفته، چقدر نیازها و خواسته هاش رو میشناسه، میدونه چه سبک زندگی متناسب با ویژگیهای شخصیتی ش هست (برای مثال در کشورهای اروپایی به نسبت امریکایی یا کانادایی نظم بیشتری حاکمه و از طرفی بعد از ساعت ۶ عصر همه شهر خاموشه و مثل ایران نیست که رستوران و کافه و مغازه ها تا دیروقت باز باشه ) این میشه "مهارت خودشناسی و شناخت شخصیت

آدمهای با تجربه تر (سن بالاتر) خیلی خوب میدونن که برای بدست آوردن یک موقعیت بهتر مجبور به تحمل شرایط سخت و در بیشتر مواقع از دست دادن یکسری موارد دوست داشتنی مثل دوستان و زندگی در محله ای که درش بزرگ شدیم، اما برای نوجوانی که در چالش بین هویت شناسی و درک شرایط گیر کرده و تجربه کافی برای پیش بینی نداره،  بسیار کار دشواری هست، اینجاست که "مهارت های تفکر کل نگر، هدف گذاری و تصمیم گیری" به کمک میان. 

الان وقتشه که خودمون رو جای نوجوانی بگذاریم که وارد یک محیط جدید شده که علاوه بر تفاوت زبانی و عدم شناخت محیطی، با چالش تفاوت فرهنگی مواجه شده، عقاید، سبک تربیتی،  سبک آموزشی و خیلی موارد دیگه (فارغ از خوب یا بد بودن ) "مهارتهای حل مسئله و مدیریت تعارض و تاب آوری" بهش کمک میکنند تا این مرحله رو با موفقیت بگذرونه.

بعد از اینکه یکم خودش رو با شرایط وقف داد، تازه مشکلات اصلی خودشون رو نشون میدن، جدای از مسائل درسی که نیاز به "مهارتهای خودآموزی یا خودیادگیری، انگیزش و خود انگیزی، مدیریت زمان و مهارتهای مطالعه" بیش از زندگی در ایران، احساس میشه .

برای برقراری ارتباط با آدمهای جدید به "مهارت های اجتماعی،  پذیرش تفاوت، ارتباط موثر" شدیدا نیاز داره. 

همونطور که میدونید دنیا امروز تاکید بسیاری بر کار تیمی داره و معتقده که راندمان کار با همکاری و مشارکت افراد بهینه میشه این یعنی همون "مهارتهای کار تیمی، همیاری، نگرش همکارانه،مشارکت و شراکت

 نوجوانی میتونه از پس چالهاش بربیاد که "مهارت مسئولیت پذیری" رو آموزش دیده باشه و با شناخت هیجاناتش "یعنی مهارتهای مربوط به هوش هیجانی" از پس فراز و نشیب های زندگی به خوبی بربیاد. 

با "مهارت خودنظمی و خودمدیریتی" به سمت هدفش قدم برداره و با کمک دانش "مهارت کسب و کار" بتونه از دریافتی های علمی در جهت آینده سازی استفاده کنه. 

اهمیت سلامتیه جسمانی هم که بر هیچ کسی پوشیده نیست، "مهارتهای الگوی زندگی سالم، پیشگیری از بیماری‌ها و سلامت فردی" هم بر سلامت نوجوانان تمرکز داره.

با مرکز تخصصی روان شناسی آترینا در تماس باشید و با شرکت در کارگاه های ویژه نوجوانان (آموزش مهارتهای زندگی بر اساس متد 4H) و کارگاه های ویژه والدین نوجوان (فرزندپروری نوجوان و ..) ، از دیدن تغییرات مثبت لذت ببرید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 09196510590 و 02122684075  در تماس باشید.

تهیه شده در دپارتمان آموزش مهارتهای زندگی براساس مدل 4H کانون روانشناسی نوجوان آترینا
الناز صالحی پور

Top