Top

ارتباط از دست دادن حس بویایی در بیماری کرونا با عدم ثبت خاطرات

همانطور که می دانید حس بویایی از نظر تکاملی یکی از ابتدایی‌ترین و مهمترین حسهاست. هر چند که ظاهرا اهمیت آن کمتر از بینایی و شنوایی به نظر می‌رسد، از آنجائیکه حس بویایی از هر حس دیگر به شیوه مستقیم با مغز ارتباط دارد، از لحاظ کارکردهای روان شناختی نیز بسیار مورد توجه است. 

به دلیل آناتومی مغز حس بویایی احتمالاً بیش از هر حس دیگر ما ارتباط تنگاتنگی با حافظه و بالتبع احساسات و خاطرات دارد. کسانی که دارای عملکرد کامل بویایی هستند ممکن است بتوانند به بوهایی فکر کنند که خاطرات خاصی را برایشان تداعی می کنند.

به عقیده برخی دانشمندان بوسیدن از بوییدن بوجود آمده است. از دست دادن حس بویایی می تواند منجر به از دست دادن مسیر احساسی مهم خاطرات شود.

بسیاری از خاطرات ناشی از بو ممکن است بیشتر خاطرات دوران کودکی باشند، زیرا آن سالها، زمانی است که بیشترین بوها را برای اولین بار تجربه می کنیم. بنابراین با توجه به اینکه یکی از علائم شایع بیماری کرونا؛ از بین رفتن حس بویایی می باشد، در این دوره این بیماری منجر می شود که بسیاری از خاطراتی که می تواند با حس بویایی در خاطرمان بماند، در حافظه نماند و والدین این خاطرات را از دست می دهند. همچنین کودکان نیز ممکن است لحظات شیرین و خاطره انگیزشان را در این دوره از دست بدهند و این موضوع میتواند برای والدین بسیار ناراحت کننده باشد.

 زنده نگه داشتن خاطرات می تواند نقش مهمی در تسکین غم و اندوه داشته باشد و یادآوری آنها به ما احساس شادی و خوشایندی دهند. اما نگران نباشید، چند راهکار وجود دارد که شما می توانید با استفاده از حس های دیگرتان(شنوایی،بینایی)، تجربیاتتان را زنده نگه دارید و  لحظاتتان را ثبت نمائید؛ 

شما می توانید از لحظات لذت بخشتان آلبوم عکس تهیه نمائید و این لحظات را ثبت نمائید. همچنین می توانید نوشته هایی برای عکسها بنویسید و از این طریق احساساتتان را نشان دهید.

شما می توانید دفتری تهیه نمائید و خاطرات، افکار و احساساتتان را در رابطه با خود و فرزندانتان بنویسید. فقط کافیست قلم به دست بگیرید و خودتان را به اولین کلمات روی کاغذ بسپارید سپس مشاهده کنید که کلمات شما را به کدام سمت می کشانند. بهتر است یادداشت هایتان را تاریخ گذاری کنید. همچنین می توانید برای هریک از اعضای خانواده دفتری جداگانه تهیه نمائید.

شما می توانید از لحظاتتان فیلم بگیرید و آنها را برای همیشه داشته باشید و ثبت کنید. به خصوص می توانید از غذاها  و مواردی که با حس بویایی ارتباط دارد فیلم، عکس یا فایلهای صوتی تهیه نمائید.

شما میتوانید اشیاء مورد علاقه فرزندتان را نگه داری نمائید و از این طریق خاطرات و تجربیات را برای فرزندتان به ارمغان بیاورید.

درنهایت برای ارتباط با روانشناسان مرکز تخصصی روان شناسی آترینا با شماره های 09196510590 - 02122684075 در تماس باشید.

تهیه شده در دپارتمان مسئولیت اجتماعی کانون روانشناسی نوجوان آترینا

گرداورنده: فاطمه رازی

منابع:

https://www.fifthsense.org.uk/psychology-and-smell/#:~:text=Smell%20and%20Memory,a%20childhood%20picnic%2C%20for%20example

https://www.scientificamerican.com/article/why-do-smells-trigger-memories1/

https://www.livescience.com/why-smells-trigger-memories.html

https://www.brisbanekids.com.au/18-tips-for-capturing-memories-during-childhood/

Top