قبل از ورود به مدرسه لازم است که کودکان مهارت هایی را یاد گرفته باشند تا در
طول دوران تحصیل مشکلات تحصیلی کمتری را تجربه کنند. همچنین لازم است آن ها مهارت
های اجتماعی را نیز کسب کرده باشند. برای مثال بتوانند با بقیه ارتباط برقرار
کنند، مدت زمانی یک ج بنشینند و بتوانند تمرکز کنند.
همچنین لازم است کودکان بتوانند به راحتی از والدین جدا شده و وارد محیط مدرسه
شوند و بتوانند دوست پیدا کنند.
طبق پنجمین ویرایش راهنمای تشخیصی آماری (DSM-5) ناتوانی یادگیری در حوزه های عملکردی مانند خواندن، نوشتن و
ریاضیات بین 5 تا 15% کودکان مدرسه ای در زبان ها و فرهنگ های مختلف شایع است.
طبق DSM-5 ملاک های
تشخیصی، به موارد زیر می پردازد:
A)
با وجود کمک دیگران و
مداخلات مختلف، در یادگیری مهارت های تحصیلی و استفاده از آن مشکل دارند.
B)
مهارت های تحصیلی در یک یا
چند درس کمتر از سن اوست.
C)
مشکلات یادگیری در سال های
مدرسه شروع می شود اما ممکن است تا زمانی که مهارت های تحصیلی از از توانایی های
فرد سبقت نگرفته است خودش را نشان نمیدهد.
D) معلولیت های ذهنی، مشکلات بینایی یا شنوایی اصلاح نشده، شرایط بد روانی- اجتماعی، آشنایی ناکافی با زبان یا پایه تحصیلی ضعیف توضیح بهتری برای اختلال یادگیری نخواهد بود.
اختلال یادگیری خاص یک اختلال عصبی-رشدی با منشا زیستی است یعنی تعامل عوامل ژنتیکی و محیطی که بر توانایی مغز در درک یا پردازش درست و دقیق اطلاعات کلامی یا غیرکلامی تاثیر میگذارد.
نشانه های زودهنگام:
مشکلات تلفظی
حافظه و نگهداری اطلاعات
توالی (اعداد، روزهای هفته، فصل ها)
حفظ کردن شعر
مشکلات ریتم
دنبال کردن دستورات و شیوه کار
مشکل در باز کردن و بستن دکمه، زیپ
رنگ آمیزی خارج از کادر
تشخیص دیرتر چپ و راست
دشواری در یادگیری حروف و اعداد
حدس زدن
اشتباه و جابه جایی حروف در کلمه
مشکلات سازماندهی (اتاق، تکالیف، دفتر)
عدم علاقه به درس و مدرسه
در کلاس درس معمولا مشکلات رفتاری دارند
دامنه توجه کوتاه
در تمرکز مشکل دارند
مسائل هیجانی
احساس ناامیدی، بی لیاقتی و کم جراتی
درک اعداد
تناظر یک به یک
حتما سوالات خود را اینجا مطرح بفرمایید تا توسط متخصص بررسی و پاسخ داده شود.
سخنران : دکتر شرمین اسمعیلی
متخصص کودک و اختلالات یادگیری