Top

آدمی که تاب آوریش بالاست چه خصوصیتی دارد؟

تاب آوری یعنی بتوانیم شرایط سختی که در زندگی پیش می آید را تحمل کنیم. تاب آوری کمک می کند دل آزردگی ها و شکست های زندگی کنار بیاییم.

مشخصه های افرادی که تاب آوری پایینی دارند: 

-خیلی زود عصبانیت را تجربه می کنند که امکان روانرنجوری را بالا می برد .

-این فراد غرور را تجربه می کنند.

-این افراد اهل انتقام گرفتن هستند.

-افرادی که سریع بهشون برمی خورد و قهر می کنند. 

وقتی تاب آوری در افراد پایین باشد در شرایط استرس زا نسبت به میانگین افراد زودتر به افکار منفی تخریبگر می رسند، شکننده تر هستند، نمی توانند شادمانی اصیل را تجربه کنند.

8 ویژگی که باعث می شود افراد تاب آوری بالایی داشته باشند: 

1 )انعطاف پذیری: ایده ها و موقعیت ها و راه حل های جدید را با آغوش باز می پذیرند. 

2 )صبوری و مهربانی: مهربان و صبور بودن نسبت به برخورد و رفتار دوستان و همکاران و اقوام و خودمان.

3 )خوش بینی: وقتی اتفاق ناخوشابیندی می افتد فرد بتواند تصویری بزرگتر را ببیند و اجازه ندهد آن اتفاق کل روزش را خراب کند.

4 )زندگی در لحظه ی حال: افتادن در باتالق افکار ناخوشایند و پشیمانی از اتفاقات بد گذشته کار آسانی است اما موجب تغییر شرایط نمیشود. گذر کردن، کنار آمدن، آموختن از گذشته تاب آوری می طلبد. اگر فرد تاب آور باشد می داند چطور اتفاقی را که برایش افتاده است را بپذیرد و روی کاری که االن می تواند انجام دهد، تمرکز کند.

5 )ساختن روابط خوب

6 )شناخت محدودیت ها و در نظر گرفتن آن ها:همه ی افر اد نقاط ضعف دارند و باید ضعف ها و محدودیت های خود را بشناسند و بدانند چه زمانی به چه کسانی تکیه کنند که این از ویژگی های افرادی است که تاب آوری بالایی دارند. 

7 )کنار آمدن با طرد شدن: افرادی که تاب آوری پایینی دارند هر زمان که احساس طرد شدگی میکنند همه چیز را شخصی برداشت می کنند و فکر می کنند به اندازه کافی خوب نیستند و فاکتور های دیگر به جز خودشان را که در این طرد شدن موثر بوده است نادیده می گیرند. مثال: فردی که در مصاحبه ی شغلی رد شده است حس طرد شدگی را تجربه می کند و خود را خیلی کم توان تصور می کند به جای اینکه تصور کند شاید آن کار مناسب توانایی هایش نیست. 

8 )از تنها بودن می تواند لذت ببرد.

با مرکز تخصصی روان شناسی آترینا در تماس باشید و با شرکت در کارگاه های ویژه نوجوانان (آموزش مهارتهای زندگی بر اساس متد 4H) و کارگاه های ویژه والدین نوجوان (فرزندپروری نوجوان و ..) ، از دیدن تغییرات مثبت لذت ببرید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 09196510590 و 02122684075  در تماس باشید.

دپارتمان مطالعه و تحقیق کانون روانشناسی نوجوان آترینا

شبنم امیدواری - روانشناس نوجوان

Top