Top

اهمیت و ضررورت داشتن مهارت تفکر نقاد

امروزه افراد در عصر اطلاعات زندگی می کنند که در معرض بمباران اطلاعاتی هستند، آگهی ها در فضای مجازی- بیلبوردهای تبلیغاتی- آگهی ها در تلوزیون و ماهواره، همگی اطلاعاتی را در اختیار ما قرار می دهند.

آیا این اطلاعاتی که در اختیار مخاطب قرار می گیرد با هدف افزایش اطلاعات مخاطب است یا هدف این است که مخاطب را به سمت و سویی از پیش تعیین شده سوق دهد؟

در واقع این اطلاعات ما را به سمت مشخص با هدفی مشخص هدایت می کند که هدف آگاهی دادن به مخاطب نیست بلکه اطلاعات را طوری گزینش می کنند که مخاطب به سمت آنچه هدفشان می باشد جذب شوند و اگر افراد از مهارت تفکر نقاد برخوردار نباشند به سادگی بازیچه می شوند و گول تبلیغات را می خورند، اطلاعاتی را که در اختیار مخاطب قرار می دهند اطلاعاتی مبهم و کلی است افرادی که از مهارت تفکر نقاد بر خوردار باشند می توانند اطلاعات واضح و با جزِییات را از میان اطلاعات کلی و مبهم تشخیص دهند و تصمیم بگیرند که آنها را می پذیرند یا خیر.

گاهی برای فریبکاری افکار و ایده های خود را از منابع معتبر نقل قول می کنند تا باور پذیری را افزایش دهند، به طور مثال:

تحقیقات نشان داده است که فلان ماده باعث پاک سازی کبد می شود و ما در ماده ی غذایی تولید شده ی خود از این ماده استفاده کرده ایم.

در صورت داشتن مهارت تفکر نقاد ما می توانیم اطلاعات درست و کارآمد برای زندگی خودمان را از بین صدها اطلاعات کلی و مبهم تشخیص دهیم و به کار گیریم.


دپارتمان مطالعه و تحقیق کانون روانشناسی نوجوان آترینا

شبنم امیدواری - روانشناس نوجوان

Top