Top

دوپینگ اخلاقی با نوروفیدبک

نوروفیدبک در میان روانشناسان و روانپزشکان به عنوان دوپینگ اخلاقی مطرح است. بسیاری از سازمان های اداری و تیم های ورزشی مطرح دنیا از نوروفیدبک جهت افزایش عملکرد کارکنان و ورزشکاران خود استفاده می کنند.

در نوروفیدبک سنسورهایی که الکترود نامیده می‌شوند بر روی پوست سر بیمار قرارمی‌گیرند. این سنسورها فعالیت الکتریکی مغز فرد را ثبت و در غالب امواج مغزی (دراغلب موارد به شکل شبیه‌سازی شده در قالب یک بازی کامپیوتری یا فیلم ویدئویی) به اونشان می‌دهند. در این حالت پخش فیلم یا هدایت بازی کامپیوتری بدون استفاده از دست وتنها با امواج مغزی شخص انجام می‌شود.

کاربردهای نوروفیدبک:

استفاده از نوروفیدبک در بعضی انواع اختلالات اضطرابی، افسردگی ، میگرن، بیش فعالی ، توجه و تمرکز و بهبود کیفیت خواب به کار رفته است. اگرچه شواهد پژوهشی درباره این اختلالات بسیار محدود می‌باشد. یکی دیگر از کاربردهای نوروفیدبک می‌تواند کمک به ارتقاء عملکرد ورزشی (مانند شطرنج و تیراندازی) یا بهبود عملکرد در موسیقی باشد. همچنین در ارتقا عملکرد تحصیلی دانش آموزان نیز تاثیر به سزایی دارد.

مزیت های نوروفیدبک :

1.       نداشتن عوارض جانبی

2.      داشتن اثرات درمانی پایدار

3.      تعمیم به موقعیتهای جدید : هدف نوروفیدبک آموزش خودتنظیمی به مغز است وسعی دارد به آن یاد دهد که چگونه خود را تنظیم کند.

4.      تثبیت عملکرد سراسری مغز با افزایش توانایی مغز در تولید امواج مغزی مختلف در محدوده صحیح

مراحل دریافت درمان نوروفیدبک:

1.      ویزیت روان شناس و یا روانپزشک

2.      نقشه مغزی

3.      انجام آزمون های تکمیلی مربوطه

4.      شروع جلسات درمانی نوروفیدبک

5.      جلسات چکاپ و ارزیابی بین درمان

6.      شروع همزمان جلسات روان درمانی و مشاوره

7.      ویزیت پایان درمان و انجام مجدد آزمون های پیش از درمان

نقشه مغزی چیست؟

الکترودهایی دارد که وقتی روی پوست سر قرار می‌گیرند، سیگنال‌های الکتریکی (ناشی از فعالیت الکتریکی مغز) را دریافت کرده و توسط سیم‌های رابط به کامپیوتر منتقل می‌کنند. در کامپیوتر با انجام محاسبات ریاضی، این سیگنال‌ها به صورت امواج مغزی دسته‌بندی شده و شدت و مکان تولید آنها مشخص می‌شود. پس از اندازه‌گیری امواج، به آنها رنگ خاصی بر حسب شدتشان اختصاص می‌دهد. نحوه نشان دادن این رنگ‌ها هم به شکل سرهای رنگی است. به این معنی که هر موج در هر جای سر که تولید شده با رنگ خاص خودش نشان داده می‌شود. به این سرهای رنگی نقشه مغزی گفته می‌شود. رنگ هر موج از مقایسه مقدار اندازه گرفته شده در مغز مراجع با حالت طبیعی به دست می‌آید. از آن‌جا که هر یک از اختلالات و مشکلات گوناگون مانند اضطراب، افسردگی، مشکلات خواب و توجه و تمرکز در اثر وجود اشکال در عملکرد مغز و در نتیجه کم و زیاد شدن امواج مغزی به‌وجود می‌آیند، لذا نقشه مغزی فرد سالم با نقشه مغزی فردی که مشکلات مذکور را دارد متفاوت است. به این ترتیب، متخصص با بررسی نقشه مغزی افراد مختلف، پی به مشکل یا توانمندی‌های آنها می‌برد.

 

بیوفیدبک چیست؟

شیوه‌ای تکمیل کننده و جایگزین برای دارو درمانی است که در آن می‌آموزیم عملکردهای بدن از جمله ضربان قلب  و نرخ تنفس را با کمک ذهن کنترل نماییم.

در بیوفیدبک به حسگرهای الکتریکی وصل می‌شوید که به شما کمک می‌کند اطلاعاتی درباره بدن خود را دریافت و اندازه گیری نمایید، حسگرهای بیوفیدبک به شما می‌آموزد که چگونه تغییرات ظریف و ماهرانه‌ای در بدن خود، مثلاً آرام کردن برخی ماهیچه‌ها را بتدریج انجام دهید تا به آنچه می‌خواهید، برای مثال کاهش تنش، برسید.

در اصل بیوفیدبک وضعیت سلامت و عملکرد فیزیکی، به فرد قدرت استفاده از افکار برای کنترل بدن را می‌دهد. بیوفیدبک اغلب به عنوان یک شیوه آرمیدگی بکار می‌رود.

برای تعیین وقت با ما در تماس باشید : 09196510590

تهیه شده در دپارتمان نوروساینس کانون روانشناسی نوجوان آترینا

نویسنده : دکتر الناز صالحی پور

Top